7 superpotravin, které znala už vaše babička

5,0 5
7

7 superpotravin, které znala už vaše babičkazdroj: pixabay.com

Superpotraviny jsou v současnosti velkým trendem. Potravinami se superúčinky však obohacovali svůj jídelníček i naši předci. Neznali v té době žádnou spirulinu, chlorelu či různá semínka a supervýživné plody z celého světa, které si mi dnes díky globalizaci můžeme dopřát, měli však jiné jídelní vychytávky (jen si je nefotili na Instagram ☺). Některé upadly v zapomnění a přestaly se už dávno pěstovat, jiné právě v dnešních dnech pozvolna zažívají svůj návrat na výsluní a některé sice velmi dobře znáte, ale třeba úplně nevíte, kolik účinných látek se v nich skrývá.

I naše země je (zatím ještě) bohatá na spoustu plodů s téměř až zázračnými výživovými účinky. Výhodou konzumace těchto lokálních superpotravin je, kromě podpory domácí ekonomiky, také ekologický aspekt – tyto plodiny se k nám nemusí dovážet přes půl světa. Díky tomu, že odpadá dlouhý dovoz, jsou lokální (super)potraviny většinou i mnohem levnější. Navíc jsou podle některých odborníků pro naše tělo vhodnější – vyrostly na přibližně stejném místě jako my a měly by být tím pádem bližší i našim specifickým tělesným potřebám.

Lněná a konopná semínka

Tato semínka mají společný vysoký obsah omega 3 nenasycených mastných kyselin, které naše tělo ke své funkci nutně potřebuje, ale neumí si je samo vytvořit. Konopné semínko je navíc velmi vhodné pro vegany, protože je taktéž velmi hodnotným zdrojem bílkovin. Lněná semínka mají podobnou vlastnost jako chia semínka – po namočení vytváří gel a můžete je tak použít při pečení jako náhradu, když nechcete z jakéhokoliv důvodu používat vejce. Lněná semínka jsou navíc plná vlákniny, podporují trávení a působí jako velmi šetrné přírodní projímadlo. Konopná i lněná semínka je vhodné před konzumací na pár hodin namočit a poté rozmixovat, jinak projdou naším traktem prakticky bez povšimnutí.

Slunečnicová semínka

Slunečnicová semínka jsou další z řady supersemínek. Zvyšují hladinu serotoninu, takzvaného hormonu štěstí, v krvi, a mohou tím směle konkurovat i kakaovým bobům. Zároveň pomáhají krotit migrénové bolesti, posilují organismus proti stresu a působí jako prevence proti kardiovaskulárním chorobám. Abyste z nich dostali opravdu maximum výživných látek, je vhodné je opět minimálně odemknout namočením nebo je můžete nechat i naklíčit. V současnosti začíná být velkým výživovým trendem odšťavněná microgreens ze slunečnicových semínek.

Růžičková kapusta

Růžičková kapusta je velmi nenápadnou potravinou nejen na poli superpotravin, ale zaniká i mezi ostatními potravinami. Většina z nás k ní má averzi hlavně kvůli její rozvařené verzi, kterou jsme byli nuceni jíst ve školních jídelnách. To je ale obrovská škoda. Růžičková kapusta obsahuje mnohem víc vitaminu C než takový citron nebo dokonce kiwi. Díky své odolnosti proti chladu patří mezi takzvanou zimní zeleninu, pokud si ji včas vysadíte na zahradu, můžete mít přísun čerstvých vitaminů po celou zimu. Pokud se navíc dobře upraví, opravdu nechutná tak zle, jak si z dětství pamatujete ☺.

7 superpotravin, které znala už vaše babička

Klíčky

Klíčky jsou dalším skvělým zdrojem živin. Užijete si je hlavně v zimním období, kdy je nedostatek ostatních čerstvých potravin, ale samozřejmě nic nebrání klíčení po celý rok. Klíčit můžete prakticky cokoliv od exotických semínek až po ty lokální, ale jestli chcete zůstat u těch místních a tradičních, zkuste si naklíčit hrách. Ten si totiž určitě v zimě dávaly jako velkou dobrotu vaše babičky, když byly malé. Tehdy se této laskomině říkalo pučálka. Po vyklíčení se hrášek jen rychle osmahnul a podával se na sladko i na slano podle chuti.

Křen

Čerstvě nastrouhaný selský křen se dříve používal jako pikantní dochucovadlo jídel stejně tak často, jako se dnes používá kečup či hořčice. Naši předci dobře věděli, co dělají. Křen totiž obsahuje celou řadu minerálních látek, jako je hořčík, draslík, vápník, železo či chrom a také vitaminy C, E a vitaminy z řady B. Navíc má i antivirové a antibiotické účinky a působí tak jako přírodní antibiotikum. Přispívá k rozšiřování zdravé střevní mikroflóry a zlepšuje tak nejen trávení, ale také upevňuje imunitní systém.

Petrželka

Petrželka je dnes klasickém doplňkem různých pokrmů, když potřebujeme prostě přidat něco zeleného na ozdobu. Kdybychom věděli, co všechno petrželová nať a lístky svedou, možná bychom jí jedli v mnohem větším množství. Petrželka obsahuje unikátní kombinaci léčivých silic, celou řadu antioxidantů, opravdu velké množství vitaminu C a také je v ní bohatě zastoupen chlorofyl, který čistí krev, a kyselina listová, jenž je velmi důležitá pro vývoj nenarozeného plodu, a proto by měly do jídelníčku zařadit petrželku hlavně těhotné ženy.

Kysané zelí

Poslední superpotravinou, na kterou naše babičky a prababičky nedaly dopustit, je „obyčejné“ kysané zelí. Zakysané zelí však svými účinky a obsahem účinných látek dokazuje, že rozhodně není žádná tuctovka. Je to totiž hotová vitaminová bomba! Je bohaté na provitamin A, vitamin C, E i K. Kyselina mléčná (přirozeně vzniká při kvašení, takže se vegani nemusí ničeho bát) pomáhá obnovovat regenerovat střevní sliznici a působí jako prebiotikum pro prospěšné střevní bakterie. Zelí také stimuluje střevní peristaltiku a celkově pomáhá zlepšit trávení. Díky obsahu širokého spektra výživných látek má kysané zelí údajně i afrodiziakální účinky – no kdo by to byl do něj řekl ☺?

Jak se vám článek líbil?