Peklo jménem tetanie

4,5 5
10

Peklo jménem tetaniezdroj: pixabay.com

Ne, určitě jsem to s názvem článku nepřehnala. To potvrdí každý, kdo někdy zažil akutní nedostatek hořčíku v těle. Protože projevy, které ho provází, nejsou nic příjemného. V posledních letech se rozrostl počet lidí, kterým byla diagnostikována latentní tetanie. Jedná se o chronický nedostatek hořčíku, který vznikne z dlouhodobých stresových situací nebo může nastat po obzvláště stresujícím zážitku. Většinou se ale jedná o nahromadění nedobrých prožitků, které jednoho krásného dne v člověku prostě vybouchnou, a tělo ukáže, že toho má dost.

Tato nemoc je bohužel lékaři stále podceňována a člověku, který trpí bolestmi a křečemi se obvykle říká: „To nic není!“ Opak je pravdou, protože mnohým z těch, kterým byla latentní tetanie diagnostikována, ovlivnila tato nemoc jak pracovní, tak osobní život. Donedávna se na tetanii lidé dívali skrz prsty, protože byla pro mnohé symbolem „labilního člověka“, ale jen do doby, než se v jejich spárech ocitli také. Latentní tetanie je buď psychického nebo neurologického původu. To, že souvisí se stresem, který vyplavuje z těla hořčík a další prospěšné a pro jeho dobré fungování nezbytné minerály, je jen potvrzení toho, jak moc nás ovlivňují stresové situace.

Takže pokud máte v okolí někoho, kdo se léčí s latentní tetanií, i když slovo „léčí“ je poměrně špatné, protože se vyléčit nedá, určitě víte, o čem tato nemoc je. Obzvláště u žen, které by chtěly otěhotnět, se lékařská hláška „nic to není“, mění v: „Budeme vás muset pozorovat a budete mít rizikové těhotenství”. Otázkou je, zda to žena chce slyšet a zda jim dovolí „být pozorována“, protože to s sebou nese další stresové situace zhoršující křečové projevy. Což je to, co těhotná žena nepotřebuje. Je ale pravda, že u takovéto budoucí matky je zvýšené riziko potratu, proto by měla věnovat zvýšenou pozornost svému tělu ještě před otěhotněním.

Je dobré zmínit, že má latentní tetanie více podob a u každého jedince probíhá trochu jinak. Hodně zjednodušeně jde rozdělit na tři stádia. Nejlehčí forma se projevuje jako lehké brnění prstů, které přejde, když si dáte tabletku hořčíku. Druhý stupeň jsou systematické, dlouhodobě trvající křeče, obvykle v dolních a horních končetinách. Při záchvatu se může dostavit paralyzace končetin a člověk, který se v něm ocitne, je nucený ležet v posteli, protože není schopný se hýbat. Někdy se objevují dýchací potíže. Nejhorší forma latentní tetanie je ta, že nemocný ztrácí vědomí a musí být hospitalizován ve zdravotnickém zařízení. Tetanie se může projevovat i nervovými tiky.

Stravou k uzdravení

Co lze dělat, když už nám byla tetanie diagnostikována? Určitě si člověk musí uvědomit, že se jí nezbaví a bude její břemeno nést po celý svůj život. Prakticky nezbývá, než se řídit tím, co říká v Opráskách z českí historije Zikmund Husovi. Smířit se s tím a doplňovat hořčík. My si tady napíšeme pár tipů, jak ho dostat do těla přírodní cestou. Musíme ale zmínit jednu věc. Pokud je hořčík doplňovaný samostatně, nemá tělo kapacity ho využít a spotřebovat. Mnoho těch, kteří užívají různá magnezia z lékárny, mají problémy s průjmy. Vlastně je velmi těžké si najít správnou formu hořčíku, která nám bude vyhovovat. Navíc, abychom neměli zmíněný problém, je potřeba ho užívat ve směsi s draslíkem a vápníkem. Protože pokud jej užíváme samotný, je úplně jedno, jak vysoké dávky do sebe dostáváme, protože to nemá kýžený efekt. Pojďme si tedy napsat, jaká strava je vhodná pro tetaniky.

Špenát je jedním ze skvělých zdrojů kyseliny listové a hořčíku. Lepší je ho jíst v raw formě (kterou upřednostňuji já), ale i ½ šálku vařeného obsahuje téměř 20% potřebné denní dávky hořčíku Potřebná denní dávka hořčíku je 300 g.

Mandle, kešu, a další ořechy: pouhých 30 g obsahuje 75-80 mg hořčíku. Pokud nemáte po ruce mandle, ani oříšky, ale máte doma kvalitní mandlový olej, není nic snazšího než si ho nalít na lžíci a polknout.

Peklo jménem tetanie

Ovesné vločky, otruby a hnědá rýže jsou dalšími potravinami, v kterých je hodně hořčíku. V ovesných vločkách ho najdeme 60 mg, v polévkové lžíci otrub 22 mg a v hnědé rýži 86 mg v jednom šálku. Pro zajímavost, v šálku bílé rýže je ho 19 mg.

Fazole jsou nejen plné vlákniny, ale pouhý jeden šálek této luštěniny je schopný doplnit do těla 134 mg hořčíku! Černé fazole obsahují 120 mg hořčíku a typické „ledvinové“ fazole 69 mg hořčíku. (Všechny po šálku).

Čokoláda - kvalitní, vysokoprocentní hořká čokoláda (70-85%) je také dobrým zdrojem hořčíku. Obsahuje 64 mg na 29 gramů. U kakaa je podíl hořčíku 25-26 mg na jednu lžíci.

Ryby a organické maso jsou nejen chutné, ale také prospěšné pro naše tělo. Není lepšího a kvalitnějšího zdroje bílkovin a minerálů než maso ze zvířete, které vyrůstalo venku a mohlo se volně pohybovat na pastvě. Třeba organické hovězí maso obsahuje dvojnásobek hořčíku ve srovnání s průmyslovým. Losos, který byl chycený ve volné přírodě, je také cenným zdrojem minerálů. Hořčíku v něm najedeme 57 mg na 29 gramů. A samozřejmě magneziové minerální vody.

Ke zklidnění mysli a navození lepší psychické pohody, která přímo úměrně souvisí s nervosvalovou dráždivostí, můžeme využít také služeb aromaterapie. Do uklidňujících směsí mícháme kadidlo, ylang-ylang, růži, jasmín, myrhu, nard, neroli, geránium levanduli.

Jak se vám článek líbil?