Na co si dát na veganské stravě pozor - část druhá

5,0 5
1

Na co si dát na veganské stravě pozor - část druházdroj: shutterstock.com

V prvním díle článku jsme si pověděli, že obligátní starost o to, kde budu brát na veganské stravě vápník a bílkoviny, nejsou moc opodstatněné. Posvítili jsme si na ty mikroživiny, které je naopak z různých důvodů těžší z čistě rostlinné stravy získat, nebo je potřeba je suplementovat (vitamin B12). Dnes se podíváme na pár výživných látek, které jsou pro nás důležité, ale často se na ně právě zapomíná.

Přejít na sekci článku:

Jód

Jód je pro naše tělo velice důležitý. Přesto ho většina z nás má nedostatek. Hlavním zdrojem jódu (stejně jako vitaminu D), jsou totiž mořské ryby. A těch, přiznejme si to, jí málo i konvenčně se stravující, natožpak vegani nebo vegetariáni, kteří je nekonzumují vůbec. Nedostatek jódu v organismu může vést k poruchám štítné žlázy, která má na starosti velké množství biochemických tělesných pochodů. Dlouhodobý nedostatek jódu pak může vést až k trvalé neplodnosti.

Jódzdroj: shutterstock.com

Vyšší spotřebu jódu mají dospívající děti, u kterých by nízká hladina jódu mohla způsobit poruchy růstu a zpožděnou pohlavní dospělost. A také těhotné ženy, pro které je jód důležitý pro správný vývoj nenarozeného miminka. Pokud nehodláte z jakéhokoliv důvodu konzumovat mořské ryby, pohlídejte si, aby se ve vašem jídelníčku objevovaly mořské řasy – můžete je třeba přidávat do vody při vaření luštěnin. Řasy zlepší jejich stravitelnost a zároveň je obohatí nejen o jód, ale i další minerály a výživné látky. Jednou za čas si pak zpestřete pitný režim minerální vodou s obsahem jódu a k solení používejte nerafinovanou mořskou sůl.

Selen

Selen je silný antioxidant a díky tomu působí jako účinná zbraň proti degeneračním onemocněním a stárnutí celkově. Velkým zdrojem selenu jsou v rostlinné říši para ořechy. Tedy konkrétně jeden para ořech je schopný pokrýt potřebnou denní dávku selenu (doporučená denní dávka se však samozřejmě odvíjí od vaší tělesné konstituce a dalších aspektů). Kromě toho je v para ořeších také obsažen vitamin E, který působí jako velmi účinné regenerační kombo. Na pravidelný přísun selenu by měli dbát zejména kuřáci, protože jejich tělo ho vynakládá ve značném množství na napravení napáchaných škod.