Jak vybírat přírodní čisticí prostředky

5,0 5
7

Jak vybírat přírodní čisticí prostředkyzdroj: istockphoto.com

Jaké používáte čisticí prostředky? Máte doma plno různých chemikálií, bělidel a dalších záležitostí, které by radši měly být pod zámkem nějakého chemického ústavu? Řešíte vůbec, co vlastně kupujete anebo sáhnete po prvním „zaručeně účinném“ prostředku z reklamy?

Co bychom měli chtít od čisticích prostředků domácnosti?

Každý správný bio/eko nadšenec má jako koníček čtení složení výrobků, které kupuje, na to jsme si už zvykli. Je to sice hobby, které vyžaduje mnoho informací, ale vyplatí se. Co bychom měli vědět při nákupu šetrných čisticích prostředků, jak a podle čeho bychom je měli vybírat? Respektive, co bychom si měli ujasnit, pokud chceme vyházet chemické čističe ze svých domovů a začít naše uklízecí kratochvíle s přírodními pomocníky a jaké hlavní otázky bychom si měli klást?

Co nabízí přírodní čističe?

Eco-friendly čističe, prací gely a další možné přípravky k udržování voňavé, čisté a netoxické domácnosti neobsahují ty nejškodlivější chemikálie, které najdete v běžných čističích. Nicméně je tvoří určitá část ne tak agresivních chemických složek, které jsou brané jako neškodné, případně mírně škodlivé (fosfonáty, které nahradily fosfáty a mohou se používat do 0,5 % hmotnosti výrobku).

Jelikož se stále více uplatňuje dohled Evropské unie nad složkami nejen kosmetiky, ale i čisticích prostředků, tu a tam se na základě dlouhodobějšího pozorování najde složka, u které se přehodnotí její bezpečnost. Stane se tak například tehdy, když je pozorován rekordní nárust kožních alergických reakcí. Výrobci následně dostanou nařízeno, aby za několik měsíců (zpravidla čtvrt až půl roku podle akutnosti řešení) nahradili diskutovanou složku ve své produkci tak, aby zachovali čisticí vlastnosti výrobku.

Do ekologických čističů můžeme zařadit např. borax, jedlou i prací sodu, ingredience, získané derivací z přírodně se vyskytujících minerálů. Eco-friendly výrobky mohou obsahovat byliny a květiny, které nebyly pěstovány v rámci přísně biologického zemědělství. V některých čističích mohou být přítomny živočišné složky, takže pokud jste vegan, určitě pro vás nebude oblíbené žlučové mýdlo, které je skvělé na skvrny od vína až po krev, ani čističe nebo prací gely s jeho obsahem.

Jaký je rozdíl mezi ekologickým a bio (organickým) čističem?

Pokud nechcete pouze eco-friendly čističe, ale přímo bio, nemusíte chodit daleko. Bio čističe jsou šetrné k přírodě od začátku do konce. Řeší nejen obsah výrobku, ale i jeho obal. Potisky na krabičkách anebo lahvích jsou tištené ekologickými inkousty. Plasty, do kterých se čističe balí, jsou vyráběny z lehce rozložitelných plastů, které pocházejí z rostlinných zdrojů a jejich základ tvoří bramborový, rýžový nebo kukuřičný škrob, a mají plnou biologickou rozložitelnost. Takovéto plasty můžete klidně po vypotřebování prostředku hodit k sobě na kompost a nemusíte se bát, že budete mít problém, protože jej následně efektivně využijete jako hnojivo. To zní dobře, ne?

Výrobci bio čističů si navíc zakládají na tom, že jsou součástí fair-trade produkce, zaměstnávají handicapované občany a používají pouze čistě přírodní suroviny, které pocházejí z dobře obnovitelných zdrojů. Využívají síly éterických olejů a např. mýdlových ořechů. U ingrediencí, z kterých jsou vyrobeny, je zakázáno používat syntetická hnojiva a GMO. Ekologický čistič nebo prací gel může být šetrnější k životnímu prostředí než běžná chemie. Nicméně nemáte jistotu, že obal, ve kterém si ho kupujete, je navržený s myšlenkou snadného biologického rozkladu a co nejefektivnějšího využití po vypotřebování produktu. Obaly z těchto výrobků se následně například nemohou používat v organickém zemědělství. Ale plasty z přírodních surovin se v něm používají naprosto běžně.

Pozor na greenwashing!

Ve světle trendů poslední doby se stále více konvenčních značek začíná tvářit přírodněji. Ať už jde o obal jako takový anebo celkové marketingové kampaně. Snaží se přebrat klientelu organickému průmyslu, případně jde o poslední pokusy, jak zabránit odběratelům, aby přešli ke konkurenci. Často se pracuje se slovy příroda, přírodní… Dělají to nejen společnosti, založené na MLM principu (multi level marketing), ale také běžné firmy, které skloňují tyto pojmy co nejvíce a nejviditelněji, aby vyvolaly v zákazníkovi falešný dojem.

Jejich výrobky mohou sice obsahovat přírodní složky, ale nemáte jistotu, jak byly pěstovány, získány, případně hrají ve složení druhé, třetí, čtvrté, mnohdy i páté housle. Pokud chcete opravdu kvalitní čističe a prací gely, nenechejte se zlákat líbivými slovy, stejné platí i u kosmetiky. Podívejte se na firmu jako celek a utvořte si názor na její produkty. Snažte se zjistit si co nejvíce o výrobci, spolehněte se na firmy, které mají jeden ze známých ekologických certifikátů jako např. Agriculture biologique nebo Ecocert.

Jak se vám článek líbil?