Jsou těhotenské vitaminy bezpečné?

5,0 5
3

Jsou těhotenské vitaminy bezpečné?zdroj: unsplash.com

Není to tak dávno, co moje kamarádka, maminka tří dětí, z nichž má nejmladší rok, udělala grafickou parodii na tři nejvíce doporučované těhotenské vitaminové směsi. Velmi vtipně upravila názvy na jejich obalech a mohly jsme se doslova umlátit smíchy. Ale když se zamyslíte nad problematikou těhotenských vitaminů hlouběji, už to není taková legrace, jak by si člověk mohl myslet.

Vitaminy a minerály, ale jaké?

Vitaminy a minerály máme v sobě zafixované jako něco, co je nepostradatelně nutné k tomu, abychom byli fit psychicky i fyzicky. Aby nám to dobře myslelo, nebolely nás svaly a klouby a třeba jsme nemuseli trpět křečemi. To, že jsou tyto látky nezbytně nutné ke kvalitnímu životu, je pravda. Obzvlášť důležité jsou pro mozkové a nervové funkce, protože jen mozek, který je v dobré kondici dokáže kvalitně řídit naše tělo. Vitaminy a minerály jsou nutné pro zdravý a plnohodnotný vývoj dětí už od prenatálního stádia. Schválně se, pokud máte nějakého spřáteleného lékaře, který jede na přírodní „alternativní“ vlně, zeptejte, co říká na vitaminové kombinace všeho druhu, které jeho kolegové tak rádi někdy až nepříjemně nutí těhotným ženám. Těhotenské vitaminy ale nejsou žádní spasitelé, spíše naopak.

Proč se vyhnout syntetice?

Pravdou je, že tyto syntetické vitaminy jsou vyráběny z levných složek, aby se udržely vysoké ziskové marže farmaceutických firem, a často ani nepocházejí z přírodních zdrojů. Klasické vitaminy, které přijímáme ze stravy, se díky procesu trávení snadno dostávají do krevního řečiště, kde mohou být efektivně využity a následně rozvedeny po těle. Syntetické vitaminy jsou pro tělo cizí látky, s kterými není schopno pracovat a jejich trávení je pomalé, ne-li nemožné. Prakticky si z té přehršle tabletek z reklamy, které do sebe nasypete, vezme jenom úplné minimum. Protože je může váš organismus vnímat jako toxické látky, nastartuje místo toho, aby s nimi pracoval, své obranné schopnosti a snaží se je co nejrychleji a nejefektivněji vyloučit.

Pokud jste budoucí maminky a někdo vám bude nabízet vitaminové kombinace pro těhotné, dobře si promyslete, jestli vám stojí za to, abyste za ně daly peníze. A jestli nebude lepší je investovat do kvalitního steaku plného železa. Zatímco přirozenými zdroji se nelze předávkovat, u těch syntetických se to stane poměrně snadno. Stačí, abyste měly doma dva vitaminové mixy pro nastávající matky a užívaly je kombinovaně. Jeden z nich může obsahovat kombinaci až 20 průmyslově vyráběných minerálů a vitaminů.

To, jak se předávkování projevuje, záleží na rozpustnosti vitaminů a minerálů v tucích anebo vodě. Pokud jsou to vitaminy rozpustné v tucích, tělo si vezme to, co potřebuje a zbytek se usadí v játrech a podrobí je nadměrné zátěži. Vitaminy, které jsou rozpustné ve vodě, se z těla vyloučí v moči, je-li množství větší než je tělo schopné využít, objevují se problémy trávicího systému.

Zdravé početí půl úspěchu

Jsou těhotenské vitaminy bezpečné?

Dlouhodobě se diskutuje nejen o vitaminech v těhotenství, ale také o tom, že by se měly začít brát, už když chcete otěhotnět. Vlastně jsme si moc zvykli přemýšlet stylem, že všechno vyřeší prášky z lékárny místo toho, abychom se zaměřili na práci se stravou, kterou konzumujeme. V České republice se bohužel potýkáme s tím, že naše kuchyně je postavená poměrně jednobarevně a na rozdíl od středomořských států jsme dost ochuzeni o čerstvost potravin, hlavně ryb. A co si budeme povídat, to, že je naše země odpadním košem, co se týče jídla celkově a hledíme spíše na cenu než na kvalitu, to je také známá věc.

Z pohledu otce západní medicíny Hippokrata je jídlo lékem a shodne se s ním také ájurvéda a čínská medicína. Takže pokud změníme pohled na stravování a špatné návyky už před tím, než se chystáme otěhotnět, začne určitá samodetoxikační fáze těla. Protože se často doporučuje kyselina listová jak pro ženy, které těhotenství plánují, tak pro ty, které jsou již těhotné, není vůbec špatné zařadit do svého denního rytmu konzumaci řas. Detoxikace jako taková se před těhotenstvím hodí celkově a je dobré je užívat půl roku předem, než otěhotníte. Vyloučíte z těla mnoho jedů a můžete pak chlorelu nebo spirulinu užívat bezpečně po celé těhotenství, což zajistí dobrý přísun mnoha vitaminů a minerálů samo o sobě, v přírodní formě.

Kde sebrat vitaminy?

Jsou těhotenské vitaminy bezpečné?

Zamyslete se nad tím, zda konzumujete denně ovoce nebo zeleninu a kolik. A jíte ryby, případně zajímáte se o obsah vitaminů a minerálů v olejích, které používáte k přípravě pokrmů? Dbáte na jejich kvalitu, nebo je pro vás důležitější, aby byly levné? Kvalitní rostlinné za studena lisované oleje jsou totiž velmi dobrým zdrojem omega mastných kyselin, které jsou velmi důležité pro vývoj mozku plodu. Takže místo krabičky slibující geniální miminko si kupte třeba dýňový nebo ořechový olej a místo další krabičky nějaký opravdu kvalitní olej olivový a balík himalájské soli.

Proč zmiňujeme himalájskou sůl? Protože je to prakticky osmý div světa. Alespoň pro nás. Obsahuje totiž 84 vitaminů a minerálů, které jsou důležité pro náš organismus a ten je z ní dokáže skvěle zpracovat. Chrání dobré zdraví kostí a zubů, což je v těhotenství a při kojení pro mnohé ženy naprostá priorita, mírní otoky těla. Klasická sůl naopak otoky vyvolává a zvětšuje.

V těhotenství také žena nezřídka dostává kvanta syntetického hořčíku, který dělá více škody než užitku a málokdo z těchto žen ví, že aby byl hořčík správně využití v těle, musí se kombinovat s vápníkem a draslíkem. Právě himalájská sůl dodává vše potřebné a nemusíte uvažovat nad dávkováním toho či onoho, protože poskytuje vyváženou směs všeho, co potřebujete ke správnému, nejen těhotenskému fungování.

Jezte co nejvíce raw ovoce a zeleniny, celozrnné potraviny, ryby, jehněčí, kůzlečí, hovězí maso, luštěniny, jídlo připravujte na kvalitních rostlinných olejích. Vyhněte se průmyslově zpracovaným výrobkům, které obsahují chemické konzervanty. Připravujte si čerstvé jídlo, o kterém budete jasně vědět, co jste do něho přidali. Mějte na paměti, že vyvážená strava poskytne vše, co potřebujete a hlavně se, (pokud nekonzumujete tuny určité potraviny) přírodními vitaminy nemůžete předávkovat. Nejezte klasické fit cereálie s přídavky vitaminů a dalších zázraků, protože nejsou přírodního původu. Pokud můžete, pijte mléko od farmářů, nikoli průmyslově zpracované.

Vegetariánky a veganky se nemusí bát, že by byly o něco ochuzeny, pokud nejedí maso, vejce, mléko. Zmíněné rostlinné oleje poskytují široký záběr všech možných důležitých prvků. Jediným problémem snad může být železo, ale to se dá doplnit například plody goji nebo řepou, skvělé jsou také nepražené kakaové boby. Pořádná porce raw špenátu, z kterého si uděláte salát, taky není k zahození. Dejte si kvalitní hořkou čokoládu, kterou si doplníte kromě hořčíku také dobrou náladu. Případně můžete sáhnout po nějakém potravinovém doplňku.

My máme rádi například potravinové doplňky v pytlíčcích od čské firmy Energy, z kterých si určitě vyberete vše potřebné. Jejich potravinové doplňky (superpotraviny) jsou pečlivě vybrány z těch nejlepších lokaliv na celé planetě, máte tak záruku, že si kupujete opravdu nejvyšší kvalitu, a tím pádem i kvalitní přísun všech vitaminů  a minerálů. Udělejte si z jídla rituál, včetně nakupování, vnímejte vůně potravin, jak na vás působí, poslouchejte své tělo, když máte na něco chuť. Tělo je nejlepší ukazatel toho, co zrovna potřebuje. Nebojte se, že z přirozené stravy nezískáte dostatek vitaminů a minerálů pro zdárné těhotenství i vývoj vašeho dítěte. Pokud ho nebudete trávit na tradičních českých knedlících a vaše strava bude pestrá a zábavná, poskytnete dítěti vše, co potřebuje.

Jak se vám článek líbil?