Objevte účinky jahod

5,0 5
3

Objevte účinky jahodzdroj: pexels.com

Pro mnoho z nás jsou krásně zralé, voňavé a slaďoučké jahody jedním ze symbolů léta a prázdnin. Sladká chuť a vůně jahod často připomíná také dětství, kdy jsme se těšili k babičce na jahody se šlehačkou nebo si je cpali do pusy rovnou čerstvě utržené ze záhonu. I teď v dospělosti míváme jahody spojeny se speciálními vzpomínkami. Plody jahod totiž bývají velice často nedílnou součástí různých oslav a dalších speciálních příležitostí, kde si je dopřáváme jak v dezertech, tak i třeba v šampaňském nebo různých party koktejlech.

Jahodám jsou připisovány povzbuzující až afrodiziakální účinky. Není se ani čemu divit. Jahody v podobě, jaké je známe dnes, byly totiž vyšlechtěny ve Francii, zemi milenců, zhruba v polovině 18. století. Jahod je opravdu hodně druhů, ale úplně základně je můžeme rozdělit na jahody zahradní a lesní. Zahradní odrůda má většinou větší a hodně šťavnaté plody, lesní jahůdky jsou zase velice drobné a mají takovou specifickou, divokou a velice aromatickou chuť.

Přejít na sekci článku:

Jahody jako lahodný zdroj vitaminu C

Jahody nejsou jen tak obyčejným ovocem. Kromě vynikající chuti a vůně obsahují také spoustu pro naše tělo prospěšných látek. Jejich typickou, červenou barvu jim dodává antioxidační barvivo karoten. To je velice prospěšné i pro nás, protože pomáhá chránit buňky před poškozením slunečním zářením. Jahody dále obsahují třísloviny s protizánětlivými a antibakteriálními účinky. Třísloviny pak působí velice prospěšně i na naše zažívací ústrojí – vážou na sebe ve střevech toxické látky a pomáhají je rychleji dostat z těla ven. Dále je v jahodách ve vyšším množství kyselina listová, jež je důležitá nejen pro správnou krvetvorbu, ale také pro těhotné ženy, protože je nezbytná pro správný vývoj nenarozeného dítěte.

Jahody jako lahodný zdroj vitaminu Czdroj: pexels.com

Vitaminu C jahody obsahují až 2× více než třeba takové citrony – zhruba 100 gramů jahod bohatě pokryje jeho doporučenou denní dávku. Jsou taktéž vysoce bohaté na mangan. Ten je dokonce v jahodách zastoupen nejvíce ze všech nám běžně dostupných, tuzemských druhů ovoce. Tento stopový prvek je velice důležitý pro silnou imunitu a poskytuje podporu celému kardiovaskulárnímu systému. Dále v jahodách najdete i vitaminy skupiny B, pektiny, železo, fosfor, draslík, měď a chrom.

Zajímavé je, že mají jahody i přes jejich sladkou chuť velice nízký obsah kalorií. Jsou tak mimořádně vhodné na mlsání pro diabetiky a všechny, kteří potřebují pár kilo zhubnout. Navíc až 90 % v obsahu plodů jahod tvoří voda, takže jsou velice snadno a rychle stravitelné, zároveň bezvadně hydratují organismus a jsou vynikající na osvěžení v horkých dnech.