Sdílejte článek z magazínu
Zadejte e-mailovou adresu toho, komu chcete článek poslat. Nakonec napište své jméno, ať dotyčný ví, kdo mu článek zasílá.
Článek už putuje dál, děkujeme za sdílení.

Makeup jako maskování, lákadlo a provokace: nejodvážnější momenty v historii krásy

Aiga Leitholde MÁDARA Cosmeticszdroj: MÁDARA

Od počátku lidstva byla v rozličných kulturách dekorativní kosmetika používána na různé ceremonie, oslavy i v každodenním životě, a tato historie žije v našich kosmetických taštičkách dodnes. Společně s experty módního designu z Art Academy v Lotyšsku nakoukneme do historického vývoje make-upu až do dnešního dne.

Snění o věčném mládí

Jíly všech barev, vaječné bílky, uhel, včelí vosk, lesní bobule a prášky z jemně mletých rostlin – to všechno jste mohli najít v prvních make-up taštičkách! Spolu s tím jste také mohli narazit na různé, někdy velice škodlivé, minerály, brouky a živočišné tuky. Někdy tyto kosmetické recepty opravdu umožnily věčnou krásu – i když ne fyzicky věčnou, ale ve formě legend předávaných z generace na generaci, přežívající po celou dobu až do současnosti.

Concealer Organic Makeup MÁDARA

Od samého počátku používali lidé dekorativní kosmetiku ke zvýraznění mladistvých rysů – zvýrazněním rtů nebo obočí byla vytvořena zdravější a atraktivnější, či více sexy image.

Použitím tmavšího odstínu make-upu na oči se celkový tón pleti zesvětlí – tak je vytvořen mladistvý vzhled, zatímco zvýrazněné části budí respekt. Starověcí Egypťané se velmi rádi krášlili – make-up získávali z přírodních minerálů a zatímco pečovali o osobní hygienu, chránili tak svou pokožku před UV paprsky, předčasným stárnutím, „zlým okem“ a dalšími „démony“.

V egyptských hrobkách bývá nalezeno mnoho beauty produktů, jelikož se věřilo, že odcházející člověk u sebe potřeboval mít některé věci, aby o svůj vzhled mohl pečovat i po smrti, a tak nám po sobě zanechali mnoho odkazů.

Starověký Egypt daroval modernímu světu dvě beauty ikony – královnu Kleopatru a manželku faraona Achnatona – Nefertiti, které inspirovaly divy jako herečku Elizabeth Taylor, zpěvačku Rihannu a mnoho dalších.

Krásné, čisté a děsivé

Seveřané používali make-up na ochranu a jako demonstraci jejich sociálního postavení, i když toto se ví především díky dochovaným písemným textům o zvycích seveřanů a artefaktům nalezených na archeologických nalezištích než díky vizuálním příkladům, kterými nás rozmazlila kultura starověkého blízkého východu. 

Kroniky zmiňují, že vikingové zvýrazňovali své obličejové rysy uhlím a ztmavováním očí, aby vypadali jako hluboké jámy, a tak vyvolávali ve svých nepřátelích strach.

Vikingové byli, co se týče osobní hygieny, ukázkovým příkladem!

Používali produkty vytvořené ze syrového živočišného materiálu. Na stránkách Národního muzea Dánska můžete vidět nálezy z vykopávek, které obsahují předměty jako hřebeny a pinzety a tím dokazují známou domněnku - v tehdejších dobách se lidé starali o své vlasy i vousy.

Tmavé oči a dlouhé řasy

Ve starověkém Řecku používali make-up kněží a kněžky – tónovali své uši červenou barvou a tváře si zdobili červenými tečkami. Kosmetika byla součástí denní rutiny, protože krásné tělo signalizovalo krásnou duši uvnitř. Speciální důraz byl kladen na temné oči a husté spojené obočí.

Zajímavý paradox – i když si užívali slunečného podnebí, pro starověké Řeky byla znamením zdraví a dokonalosti světlá kůže.

„Helena Trojská ztělesňovala standard krásy. Slovo „kosmetolog“ pramení z každodenního života ve starověkém Římě, kde ženám v jejich zkrášlovacích rituálech asistovaly jejich otrokyně – kosmetoložky. 

Dlouhé, husté a zakroucené řasy byly v Římě součástí ideálu krásy. Ženy používaly uhlí a ohořelé korky k barvení řas na černou,“ vysvětluje Edite Parute, módní historička z Art Academy v Lotyšsku. 

„Maska mládí“

Anglická královna Elizabeth I. se stala módní make-up ikonou pozdní renesance. Její obličej zakrytý bílým make-upem tvořil strohý kontrast s jejími jasně červenými rty, vlasy připomínali bohyni měsíce, a kostým byl bohatě zdobený drahými kameny. Královniny portréty maloval umělec Nicholas Hilliard.

Dívajíc se na portréty, zdá se jakoby obličej královny Elizabeth I. nosil „masku mládí“ – její perfektní bílá kůže vytváří iluzi věčného mládí. Historici z Oxfordské univerzity věří, že tato image pomohla Elizabeth udržet jak uctívání její osoby, tak i její postavení a moc.

Královnina „maska mládí“ byla tvořena smíšeninou bílého olova a octu, která jí postupně otrávila. „Tehdy společnost věřila, že používání rtěnky a make-upu jako takového oddalovalo smrt. Možná to bylo důvodem, proč dámy ze dvora nanášely královně make-up i po její smrti. Později, během 18. století, byl postoj anglické společnosti vůči make-upu odmítavý.

"V roce 1770 vydal britský parlament zákon, který umožňoval, aby bylo manželství anulováno v případě, že žena použila během manželství dekorativní kosmetiku. Make-up používaly jenom prostitutky. V té stejné době měli lidé ve Francii přesně opačný postoj,"

říká Edite Parute.

Organic Lipstick MÁDARA

Znaménko krásy

Umělá znaménka krásy se datují až do starověké Číny, ačkoliv se stala více populární až v 16.-18. století v západní Evropě, a to především v každodenním životě francouzské šlechty. Každé znaménko krásy bylo jako společenský kód, umožňující ženám a mužům komunikovat během královských plesů. Například znaménko krásy poblíž oka symbolizovalo vášnivou povahu, nad rty zase koketování.

Pokud se dvořan nechal používáním znamének krásy moc unést, signalizovalo to zoufalost. Naopak, pokud dvořan použil znamének málo, byl považován za nudného a nemoderního.

V současnosti vídáme znaménka krásy u hereček Clary Bow, Marilyn Monroe a modelky Cindy Crawdord. Také existují foto a video filtry na sociálních médiích, které každému umožňují aplikovat takové znaménko krásy na svůj obličej.

Děkujeme ti, němý filme!

Zrozen na přelomu 19. a 20. století, němý film oživil používání make-upu. Make-up měl důležitý úkol – vzhled herce musel být normalizován vůči osvětlení na filmovém place, což často dopadlo celkem komicky. Ale víte jak – no pain, no gain!

Rané filmy byly skvělou příležitostí pro experimentování a rozšíření nápadů různých vizuálních imagí.

Díky filmům se kosmetický obor rozvíjel čím dál tím rychleji. Například jasně červená barva rtěnky byla vytvořena speciálně pro černobílé filmy. V roce 1933 byl vymyšlen termín „mascara“. Filmy z 30. let přinesly překrásné styly make-upu a nové beauty ikony, jako herečku Marlene Dietrich a herce Clarka Gable.

Soft Glow Foundation MÁDARA

Výstřední image a rovnost v subkulturách

Make-up je úzce spjat se subkulturami 20. století, kdy se velmi světlý make-up stal součástí uměleckých show a lidských identit. Světlý make-up umožnil ikonám rockové hudby, jako Davidu Bowiemu, Alice Cooperovi a skupině Kiss, lépe přinést k životu jejich nápady a umělecké persony. Tmavá tužka na oči byla každodenně používána králem rock’n‘rollu – Elvisem Presleym. Make-up v subkulturách znamená sebevyjádření a také je to jakýsi způsob vzpoury vůči všem věcem považovaným za normální. Představitelé subkultur jsou inspirování estetickými historickými příklady – unikátně různorodá směs může sestávat z make-upu pohanského bojovníka i výstředního šlechtického make-upu.

Představitelé subkultur jsou první, kteří rozšiřují naše rozdělení a pojetí ženskosti a mužství.

V současnosti jsou velkými spotřebiteli make-upu i fanoušci všemožných sportů, kteří pomocí make-upu ukazují svou solidaritu a zlepšují náladu.

Od 20. století se trendy v kosmetickém oboru mění každou dekádu. „Po několik staletí se používání make-upu a kosmetiky setkávalo s genderovými stereotypy. Současný unisex trend je jasně vidět nejen v módě (oblečení), ale také v kosmetické a make-up branži. Jedním ze současných bodů zvratu v unisex módě a make-upu byl „CK One fragrance“ z roku 1994 od Calvina Kleina. Globální unisex trend v kosmetice ale začal až v roce 2017, kdy mnohé kosmetické značky začaly ve své marketingové komunikaci zdůrazňovat message, že jejich produkty jsou určeny lidem a ne specifickému pohlaví.

„Několik století trvalo společnosti vrátit se k postoji z roku 3000 před n. l. Je čas změnit kulturní normy v širším měřítku, aby krása, sebevyjádření a wellness bylo určeno všem,“

říká Agnese Narnicka, zakladatelka módní značky „One Wolf“ a vedoucí Fakulty designu na Art Academy v Lotyšsku.

 

Zdroj: Článek byl převzat od našich lotyšských kolegů z MÁDARA Cosmetics. Originál si můžete přečíst zde.