Sdílejte článek z magazínu
Zadejte e-mailovou adresu toho, komu chcete článek poslat. Nakonec napište své jméno, ať dotyčný ví, kdo mu článek zasílá.
Článek už putuje dál, děkujeme za sdílení.

Rozhovor s konopnou manufakturou Delibutus

Rozhovor s konopnou manufakturou Delibutus Delibutus je česká konopná kosmetika, která je ručně vyráběna v malé manufaktuře na severu Čech z čistě přírodních surovin bez konzervantů, parabenů a jakékoliv chemie.
Renata Ježková
4,8 5
43

Rozhovor s konopnou manufakturou Delibutus zdroj: delibutus.cz

Delibutus je konopná manufaktura z Ústí nad Labem, která ručně vyrábí konopnou kosmetiku. S použitím jen čistě přírodních olejů, másel a éterických olejů vytvářejí produkty, které nejen zkrášlují, ale hlavně léčí. Sami o sobě tvrdí, že jsou takoví punkáči, co vyrábějí mastičky, protože jdou opravdu dost nekompromisní cestou - žádná voda, žádné konzervanty, žádné emulgátory. Jen a pouze čistá příroda. Značku před pěti lety založili dva kamarádi, Tomáš Mašín a Michal Pechánek. A protože Michal vypadá jako punkáč trochu víc, tak jsme si vybrali jeho, abychom mu položili pár otázek. :-)

Vaším prvním a zároveň stále nejpopulárnějším produktem je Konopná mast Delibutus. Jak vznikala receptura a v čem si myslíte, že je mast unikátní?

Ano, stále je to náš bestseller, především díky všestrannému použití. A je prostě vychytaná. Je to taková ta konopná mast, kterou můžete dát na všechno - atopický ekzém, lupénka, problematická pleť, akné, jizvy, šrámy, suché ruce a nebo i bércový vřed. Když nepomůže, neublíží. Jenže ona prostě pomáhá, o čemž nás přesvědčují denně reakce zákazníků, ne jen naše domněnky a vize, které stály na začátku. Je to až dojímající, když jste pod tím podepsaný a někdo vám přijde říct, že se 20 let trápil, ládoval na sebe kortikoidy a nakonec mu pomohla naše mast za dvě stovky. V čem je unikátní? 100% příroda. Bez kompromisu. Ale ne nějak napatlaná do kelímku. Recepturu jsme za chodu pilovali 2 roky, než jsme se dobrali do stavu, kdy jsme si řekli, že je perfektní. A to jak co se týče účinků, tak kvality. Jsme schopni ji zaručit stabilně, což při použití přírodních surovin nemusí být úplně snadné, obzvláště při výrobních dávkách stovek kusů. A každý ten kousek nese kus lidské práce. Stále vše vyrábíme ručně. Vcelku brzy po uvedení na trh jsme dostali nabídku investora, který ji chtěl směřovat do řetězců. Podmínkou byla trvanlivost 2 roky, což bez konzervantů prostě neuděláte. Odmítli jsme. Naše vize pro nás byla a stále je na prvním místě.

Pro koho je konopná mast určená a na jaké problémy ji mohu použít?

Zejména na kožní problémy. Zde bych se nebál ji označit za širokospektrální, i když to zní trochu nabubřele. Nicméně když si dáte práci s rozklíčováním složení, věřím, že pochopíte, proč je tam ta či ona složka. Tahle hojí, tahle vyživuje, tahle je antiseptická, nakonec to celé drží pohromadě díky tomu, že to umíme upatlat. Nenajdete tam nic, co by nemělo pro pokožku smysl, nebo jí dokonce škodilo. To v dnešní kosmetice není standard. I když se zdá, že se situace pomalu lepší.

Jaký je rozdíl mezi touto konopnou mastí, kterou si koupím legálně, a mastí, kterou někdo vyrábí podomácku?

Velmi zjednodušeně řečeno - naši mast nikdy, na rozdíl od některých výrobců, nebudeme stavět do role úžasného pomocníka na klouby, protože to tak prostě není. Ne že by přirozeně obsažený kanabidiol a další složky nepůsobily na pohybový aparát. Ale víme, že na klouby je dobrá domácí mast s obsahem THC prostě lepší, protože působí analgeticky. My bychom takovou mast nesmírně rádi vyráběli, ale zákon nám to zatím neumožňuje. Zároveň bychom rádi vyvrátili mýtus, že povolené odrůdy konopí nemají ve srovnání s nelegálními co nabídnout. To je stejná blbost asi jako uvádění procentuálního obsahu konopí, což je jen marketingovým trikem. Není to pravda a zní to, jako kdybyste řekli, že jablko je taková horší hruška. Na kožní problémy jsou legální odrůdy skvělé. Na klouby jim chybí zmiňovaný analgetický účinek, který u nelegální masti s obsahem psychoaktivní látky THC, je-li opravdu dobře vyrobena, může být velmi patrný. My domácím výrobcům držíme palce, ale i zde platí, že není mast jako mast. Mast na inzerát za stovku nedoporučuji. Ptejte se také, v jakém je základu. Vazelína na klouby špatná není, na kožní problémy ale prostě tento ropný derivát nepatří.

Vaše konopná mast je prý tak populární, že se na trhu dokonce objevil plagiát, je to pravda?

Inu, stalo se. Plagiát snad přímo ne, netvářila se jako Delibutus, ale uvnitř bylo prostě neuměle napodobené naše složení. Nás to naštvalo, protože její „tvůrce“ k nám chodil pro rozumy a my mu je v dobré víře a hojné míře poskytli, pak si zadal výrobu u kosmetické firmy s příslibem pravidelného odběru, následně měl tu drzost výrobek patlat doma a vydávat jej za výrobek té firmy, u které si výrobu zadal, bez jejího vědomí. A ještě to označil za unikátní recepturu. Řešili jsme to s tím fiškusem před rokem, nasliboval nápravu, napravil, vzápětí výrobek obelhávající zákazníka vrátil na trh. To se zkrátka nedělá. Pro nás je etika podnikání velmi důležitým prvkem, ne-li tím nejdůležitějším. Jakékoliv, byť jen marketingové, fabulování je pro mě osobně nepřijatelné jak u nás, tak u druhých. Napoprvé jsme to přešli nějakou dohodou, napodruhé už jsme byli ostřejší. Našeho sebevědomí se to ale nedotklo. Vlastně naopak, jste-li dobří, začnou vás druzí napodobovat. Tak to prostě je. Tato lekce třeba nakonec posune i daného výrobce od kopírování k projevení vlastní kreativity. My mu s tím na začátku pomáhali, on se ale vydal zkratkou. To nikdy nefunguje.

Vím, že se padělají značky, ale proč někdo pod vlastní značkou použije cizí recepturu? Každá kosmetická firma si přece nejvíce zakládá na tom, že její receptury jsou unikátní. Použijí třeba osvědčený základ, ale něco k němu přidají, aby produkt byl skutečně „jejich“.

Jako všechno podnikání, většinou je to celý komplex činností. Tomu jde lépe toto, tomu tamto, tenhle chce dělat něco, čemu věří, tenhle chce prostě jen vydělávat na čemkoliv. Vyvinout skvělý produkt, uvést jej na trh a následně řešit odpovídající marketing, rozvinout obchod, to nebývá snadné a vyžaduje celého člověka s nadšením a odvahou. Produkt je nejtěžší, navíc když chcete, aby se vymykal šedému průměru a přicházel s něčím extra. Konopí táhne, doba mu pomáhá. My jsme začínali před více než pěti lety a já fakt nevím o výrobci, který by tou dobou šel nekompromisně cestou čisté přírody a za lidovku jako my. Vlastně jsme několik firem naučili přírodu používat. Nu a dnes to prostředí přitahuje i ty, kteří chtějí jen dělat byznys, a navíc je jim jedno s čím. Něco obšlehnout je snadné.

V současné době jsou stále populárnější produkty s CBD, co to vlastně přesně je za látku?

Kanabidiol, což je nepsychoaktivní kanabinoid, se dostal do hledáčku podnikatelských záměrů v poslední době s velkou pompou, s investiční zahraniční podporou. Trend výzkumu léčebného využití CBD vítám, jistě má co nabídnout. Trend marketingové fabulace okolo něj je však nebezpečný. Zase vznikají nové mýty, zase jsou na trh dodávány všeléky, zase ta hra na procenta CBD. Když se v USA prováděl test deseti nejprodávanějších produktů s CBD, byl to jeden velký propadák. Výsledkem může být zklamání zákazníků, kteří na CBD zanevřou. Neprávem. Výrobek s dostatečně podloženým obsahem deklarovaného CBD přírodního původu s vyloučením látek, které jsou nežádoucí, jsem v ruce ještě neměl.

Uvažujete o použití CBD ve svých produktech?

Já vás překvapím. Naše konopné produkty CBD obsahují. Již 5 let. Jestli zvažujeme na CBD vyloženě zaměřené produkty s deklarovaným vysokoprocentním obsahem? Ano. Ve chvíli, kdy budeme moci dát ruku do ohně za obsažený kanabidiol (CBD), kdy budeme znát obsah jiných kanabinoidů a kdy budeme schopni zaručit stabilní kvalitu, takový produkt uvedeme. K tomuto postoji nás vede dlouhodobě dosti obtížně deklarovatelný obsah CBD a neuspokojivé výsledky dodaných vzorků. Syntetický přidávat nebudeme. Zkrátka v té evoluci si počkáme na moment, kdy uvedení výrobku na trh budeme moci provést s naprosto čistým svědomím vůči zákazníkovi. Ta doba doposud nenastala, ten vlak se zlatokopy si necháme s jointem v ústech ujet a počkáme na vagon, v kterém máme rezervaci.

Kromě kosmetiky nabízíte i konopné potraviny jako konopná semínka nebo konopný protein. Proč je vhodné je zařadit do jídelníčku - jsou vhodné třeba i pro malé děti nebo seniory?

Božská mana. Podle některých zdrojů se jedná o konopné semínko. Buddha údajně v době své askeze pojídal jediné semínko konopí denně. Toto jsou legendy. A fakta? Podloženo odbornými výzkumy včetně vládou zadaných, málokterá potravina dokáže nabídnout takový komplex lidskému organismu prospěšných látek v tak optimálním poměru jako konopí. Četl jsem článek jisté přední imunoložky, která tvrdila, že pokud by člověk celou zimu jedl pouze konopné semínko a doplňoval to zdroji vitaminu C, byl by po zimě v lepším zdravotním stavu, než kdekdo aplikující kdejaké exotické potravinové doplňky do svého jídelníčku. Není potřeba se bát připravit zdravý pokrm z konopného semínka dítěti či těhotné ženě, těm navíc pomáhá báječně s laktací. U seniorů jsem zaznamenal dle referencí skvělý vliv na dnu. Podporu imunity již snad nikdo ani nemůže rozporovat. I zde platí, že je důležitá kvalita. Produkty z Číny bych nebral s ohledem na výsledky nezávislých testů, kdy byl prokázán častý výskyt herbicidů a pesticidů. Produkty z Kanady jsou dobré kvality, doba dopravy a podmínky, kterým jsou cestou vystaveny, však nelze úplně přehlížet, o dopadu dopravy na životní prostředí nemluvě. Proč nezkusit semínka česká? Kvalitě nelze nic vytknout a navíc podporujete lokální ekonomiku při čerstvosti produktu, která je na chuti znát. A jsme-li u té chuti - konopí je jedním z příkladů, kdy to, co je zdravé, může být i chutné. Pro sportovce je pak zajímavou veganskou alternativou konopný protein.

Jaké máte plány do budoucna, kam chcete firmu dál rozvíjet?

Průběžně probíhá vývoj a uvádění na trh nových produktů, i když se snažíme v tomto nebýt překotní a držet ucelenou produktovou řadu, kdy jsme schopni udržet fokus na kvalitě a to jak surovin, tak samotné ruční výroby. Podnět na nové produkty často přichází ze strany zákazníků. Zkrátka vyvíjíme, co je žádáno.

Důležitý směr, kterým se nyní vydáváme, a mně osobně při tom srdce plesá, je snížení uhlíkové stopy našich produktů, respektive obalů. Co můžeme, recyklujeme, ať je to krabice na velkoobchodní objednávku či vycpávky balíků. Nyní začneme dodávat sypané produkty v plně kompostovatelných pytlících a snad se již blíží doba, kdy toto dokážeme i u kelímků na produkty, které nyní až na dvě výjimky nakupujeme u českého výrobce, i když jsou dražší než obaly z Číny. Vývoj kompostovatelných plastů se maličko pohnul dopředu a to včetně plastu konopného, který je pro nás mimořádně zajímavý. Teď ještě najít komerčně uchopitelné řešení. Rádi bychom se v tomto ohledu stali i inspirací pro podobné výrobce, jako jsme my. Ochrana životního prostředí je pro nás velmi důležitá, je to něco, k čemu jsme se v první řadě sami sobě zavázali a pevně věřím, že tyto snahy zákazníci ocení. Naše cílová skupina patří k té vědomější. V souvislosti s otevřením naší vlastní prodejny v Ústí nad Labem také uvažujeme o oslovení podobně smýšlejících výrobců s kvalitním produktem a podobnou filozofií, a vytvoření uceleného sortimentu. Tato vzorová prodejna by byla v nějakém modelu realizovatelná i na dalších místech v ČR. Ne supermarket s nepřeberným množstvím výrobků, ale několik prověřených českých dodavatelů produktů, jež jsou sázkou na kvalitu při rozumné ceně. Začíná být z čeho vybírat.

Děkujeme za rozhovor a jsme rádi, že ani v kosmetice „punk’s not dead“. ;-)