Rostlinné oleje na opalování

5,0 5
6

Rostlinné oleje na opalovánízdroj: shutterstock.com

Léto v plném proudu, první prázdninový měsíc už se pomalu blíží ke konci. Většina z nás už má za sebou koupání i opalování, ať už u moře nebo doma u rybníka. Taky nějaká ta túra a další sportovní aktivity určitě proběhly. A u všech těchto letních venkovních aktivit potřebujeme pokožku chránit před slunečním zářením. Naše pokožka si sice se slunečními paprsky dokáže nějakou chvíli poradit, ale pokud chceme zůstat na slunci déle, chce to nějakou ochranu navíc a na to jsou právě přípravky na opalování. Vzhledem k tomu, že léto a slunečné počasí nám už nějakou dobu běží, tak pokud jste se poctivě mazali a chránili pokožku před sluncem, zhruba v této době vám nejspíš dochází zásoba opalovacích přípravků a poohlížíte se po nových.

Jaké jste si vybrali v první fázi? Byly s chemickým nebo mechanickým UV filtrem? Po jak vysokém SPF jste sáhli? Někteří z nás preferují také konkrétní značku, konzistenci přípravku, ale i typ obalu kvůli pohodlné aplikaci. Já mám třeba pokožku, která je na slunce relativně citlivější. Jakmile začne na jaře sluníčko trochu víc připalovat, tak mi ihned vyskáčou ve výstřihu drobnější svědivé pupínky, pokud se tedy zapomenu namazat opalovacím krémem. Takže na začátku opalovací sezony volím opalovací přípravky s vyšším ochranným faktorem. Ideálně ty, které jsou určeny pro dětskou pokožku, jen pro jistotu, abych si to se svojí náladově citlivou pokožkou ještě víc nerozházela. Jakmile si však pokožka na slunce trochu zvykne, přijde mi, že bych se snad ani mazat nemusela a stejně bych se nespálila. A v té chvíli přicházejí na řadu rostlinné oleje.

Jak rostlinné oleje fungují?

Rostlinné oleje na rozdíl od klasických opalovacích přípravků neobsahují žádný ochranný filtr (pokud se tedy nejedná přímo o olej na opalování, kde je ochranný filtr přidán uměle), ale fungují podobně jako náš přirozený kožní film, který sám o sobě určitou ochranu proti sluníčku poskytuje. U každého se doba, kdy můžeme zůstat na slunci a kůže se s tím v pohodě sama vypořádá, liší. Obecně se typy pokožky podle odolnosti vůči slunečním paprskům dělí na 4 fototypy. Ten první má nejsvětlejší a na slunce nejcitlivější pokožku, na slunci může zůstat jen pár minut a bez opalovacího přípravku se spálí. Čtvrtý fototyp je naopak tmavý a jeho kůže se dokáže se sluncem vypořádat až po tři čtvrtě hodiny.

Toto rozdělení však nemusí být na chlup přesné, protože každý typ pleti je trochu jiný a může se to měnit i s věkem nebo i během jednoho letního období. Třeba já bych řekla, že na začátku jara jsem fototyp 2, to je, že na slunci první zčervenám a zčervenání občas přejde do hnědé barvy. V půlce prázdnin se však moje pokožka přesouvá do fototypu číslo 3 a opaluje se rovnou do sněda bez nežádoucího zčervenání. Používání rostlinných olejů na opalování je proto u každého vysoce individuální a vaše spokojenost s jejich funkčností se může změnit opravdu jen během pár měsíců. Jsou tací, kteří na dovolené na Bali používají pouze kokosový olej a nikdy se nespálí a jiným nestačí na opalování v domácích podmínkách ani olej z mrkvových semínek a musí používat klasické opalovací přípravky.

Pokud vám rostlinné oleje na opalování vyhovují, je to opravdu výhra. Kromě toho, že zvyšují odolnost pokožky proti slunci, navíc ji ještě vyživují, hydratují a regenerují. Můžete je proto použít i jako přípravek na zklidnění pokožky po opalování a zbytečně tak s sebou na dovolenou nebo k bazénu netahat spoustu lahviček. Kromě toho rostlinné oleje umožňují části slunečního záření proniknout do pokožky, což je důležité. Sluneční paprsky totiž naše tělo potřebuje k výrobě vitaminu D, který chrání naše tělo před osteoporózou, posiluje imunitu a působí i jako prevence proti depresím či rakovině. Většinu rostlinných olejů můžete použít také na vaření ve studené kuchyni – minimalisti se zaradují, opět o jednu lahvičku v domácnosti méně.

Jak rostlinný olej na opalování vybrat?

Funkce rostlinných olejů (ať už na opalování nebo na klasickou péči o pokožku) se samozřejmě liší podle jejich kvality, proto na nich opravdu nešetřete, pokud je chcete používat na vaření či na opalování, dejte si na čas s výběrem a ujistěte se, že kupujete opravdu tu nejkvalitnější variantu. Po tom, co si olej koupíte, ještě musíte dávat pozor na jeho skladování, aby vám nezežluknul. No a teď už přímo k samotnému výběru druhu oleje. Rostlinný olej si můžete vybrat nejen podle udávané síly jeho ochrany v SPF, ale také podle jeho dalších účinků přímo na míru své pleti. Takže můžete mít v jednom opalovací i pečující přípravek.

 Rostlinné oleje na opalovánízdroj: shutterstock.com

Z rostlinných olejů je na opalování nejúčinnější olej z karotkových semínek. S uváděným SPF faktorem 40 se vyrovná i většině nejsilnějších komerčně prodávaných opalovacích přípravků. Je natolik silný, že se doporučuje jej ředit s dalšími rostlinnými oleji, třeba s olivovým a mandlovým. Pokožku mimo jiné zásobuje beta karotenem, čímž nejen posiluje její odolnost proti spálení, ale také prodlužuje a zkvalitňuje její opálený odstín. Olej z karotkových semínek je však poměrně vzácný. Moc často k dostání není a s tím se pojí i jeho vyšší cena. Pokud tedy narazíte na podezřele levný mrkvový olej, velmi pravděpodobně se bude jednat pouze o mrkvový macerát a ne o pravý karotkový olej, lisovaný z mrkvových semínek.

Dalším doporučovaným olejem na opalování je olej ze semínek malinovníku. Ten kromě toho, že má vysoké SPF (30-50), dokáže ochránit pokožku před UVA i UVB zářením. Navíc se používá do kosmetických přípravků jako zklidňující přísada. Je taktéž vysoce bohatý na regenerační vitamin E, takže je ideální i na zklidnění a regeneraci pokožky po slunění. Další jeho výhodou je jeho odolnost proti žluknutí, takže by vám měl dlouho vydržet a nezkazit se. Karotkový a malinový olej patří mezi ty s nejvyšším ochranným faktorem, ale alespoň malý ochranný faktor má snad jakýkoliv rostlinný olej, ať už se jedná o olivový, kokosový nebo avokádový olej s SPF z nekonečného výběru rostlinných olejů v rozmezí od 2 do 15, až po klíčkový olej s uváděným SPF kolem 20 a mnoho dalších.

Jak se vám článek líbil?