zdroj: MÁDARA
Od počátku lidstva byla v rozličných kulturách dekorativní kosmetika používána na různé ceremonie, oslavy i v každodenním životě, a tato historie žije v našich kosmetických taštičkách dodnes. Společně s experty módního designu z Art Academy v Lotyšsku nakoukneme do historického vývoje make-upu až do dnešního dne.
Snění o věčném mládí
Jíly všech barev, vaječné bílky, uhel, včelí vosk, lesní bobule a prášky z jemně mletých rostlin – to všechno jste mohli najít v prvních make-up taštičkách! Spolu s tím jste také mohli narazit na různé, někdy velice škodlivé, minerály, brouky a živočišné tuky. Někdy tyto kosmetické recepty opravdu umožnily věčnou krásu – i když ne fyzicky věčnou, ale ve formě legend předávaných z generace na generaci, přežívající po celou dobu až do současnosti.
Krásné, čisté a děsivé
Seveřané používali make-up na ochranu a jako demonstraci jejich sociálního postavení, i když toto se ví především díky dochovaným písemným textům o zvycích seveřanů a artefaktům nalezených na archeologických nalezištích než díky vizuálním příkladům, kterými nás rozmazlila kultura starověkého blízkého východu.
Kroniky zmiňují, že vikingové zvýrazňovali své obličejové rysy uhlím a ztmavováním očí, aby vypadali jako hluboké jámy, a tak vyvolávali ve svých nepřátelích strach.
Používali produkty vytvořené ze syrového živočišného materiálu. Na stránkách Národního muzea Dánska můžete vidět nálezy z vykopávek, které obsahují předměty jako hřebeny a pinzety a tím dokazují známou domněnku - v tehdejších dobách se lidé starali o své vlasy i vousy.
Tmavé oči a dlouhé řasy
Ve starověkém Řecku používali make-up kněží a kněžky – tónovali své uši červenou barvou a tváře si zdobili červenými tečkami. Kosmetika byla součástí denní rutiny, protože krásné tělo signalizovalo krásnou duši uvnitř. Speciální důraz byl kladen na temné oči a husté spojené obočí.
„Helena Trojská ztělesňovala standard krásy. Slovo „kosmetolog“ pramení z každodenního života ve starověkém Římě, kde ženám v jejich zkrášlovacích rituálech asistovaly jejich otrokyně – kosmetoložky.
Dlouhé, husté a zakroucené řasy byly v Římě součástí ideálu krásy. Ženy používaly uhlí a ohořelé korky k barvení řas na černou,“ vysvětluje Edite Parute, módní historička z Art Academy v Lotyšsku.
Znaménko krásy
Umělá znaménka krásy se datují až do starověké Číny, ačkoliv se stala více populární až v 16.-18. století v západní Evropě, a to především v každodenním životě francouzské šlechty. Každé znaménko krásy bylo jako společenský kód, umožňující ženám a mužům komunikovat během královských plesů. Například znaménko krásy poblíž oka symbolizovalo vášnivou povahu, nad rty zase koketování.
V současnosti vídáme znaménka krásy u hereček Clary Bow, Marilyn Monroe a modelky Cindy Crawdord. Také existují foto a video filtry na sociálních médiích, které každému umožňují aplikovat takové znaménko krásy na svůj obličej.
Výstřední image a rovnost v subkulturách
Make-up je úzce spjat se subkulturami 20. století, kdy se velmi světlý make-up stal součástí uměleckých show a lidských identit. Světlý make-up umožnil ikonám rockové hudby, jako Davidu Bowiemu, Alice Cooperovi a skupině Kiss, lépe přinést k životu jejich nápady a umělecké persony. Tmavá tužka na oči byla každodenně používána králem rock’n‘rollu – Elvisem Presleym. Make-up v subkulturách znamená sebevyjádření a také je to jakýsi způsob vzpoury vůči všem věcem považovaným za normální. Představitelé subkultur jsou inspirování estetickými historickými příklady – unikátně různorodá směs může sestávat z make-upu pohanského bojovníka i výstředního šlechtického make-upu.
V současnosti jsou velkými spotřebiteli make-upu i fanoušci všemožných sportů, kteří pomocí make-upu ukazují svou solidaritu a zlepšují náladu.
Od 20. století se trendy v kosmetickém oboru mění každou dekádu. „Po několik staletí se používání make-upu a kosmetiky setkávalo s genderovými stereotypy. Současný unisex trend je jasně vidět nejen v módě (oblečení), ale také v kosmetické a make-up branži. Jedním ze současných bodů zvratu v unisex módě a make-upu byl „CK One fragrance“ z roku 1994 od Calvina Kleina. Globální unisex trend v kosmetice ale začal až v roce 2017, kdy mnohé kosmetické značky začaly ve své marketingové komunikaci zdůrazňovat message, že jejich produkty jsou určeny lidem a ne specifickému pohlaví.
říká Agnese Narnicka, zakladatelka módní značky „One Wolf“ a vedoucí Fakulty designu na Art Academy v Lotyšsku.
Zdroj: Článek byl převzat od našich lotyšských kolegů z MÁDARA Cosmetics. Originál si můžete přečíst zde.