Jak na podzimní deprese

5,0 5
3

Depresezdroj: shutterstock.com

Deprese je něco, o čem každý minimálně slyšel, ale mnoho lidí vlastně neví, co to přesně znamená. Kdy končí špatná nálada a začíná deprese? A jak se v případě, že ji u sebe nebo někoho dalšího rozpoznám, chovat? Jak mohu pomoci sám sobě a jde to vůbec? Na žádnou z těchto otázek neexistuje jednoznačná odpověď. Deprese sice není vidět, nemůžeme ji nijak změřit, přesto může být smrtelná. V lepším případě pak velmi nepříjemně snižuje kvalitu života a ruku v ruce s ní jdou problémy fyzického rázu.

Hranice, která dělí depresi od špatné nálady je sice tenká, ale ne úplně nezřetelná. V momentě, kdy opadne náš zájem o vnější život, kdy se staneme pouze souborem reakcí na přicházející podněty, aniž bychom sami cokoliv iniciovali, chtěli nebo o něco usilovali, kdy máme problém nalézt aktivitu nebo situaci, která nás těší, kdy začínáme hledat úlevu a útěchu v náhražkových aktivitách, které nám ve skutečnosti žádné potěšení nepřinesou a které mohou být i prokazatelně zdraví škodlivé (např.alkohol), díváme se nejspíš do očí skutečné depresi. Pokud navíc začneme vykazovat i sebevražedné tendence a to i ty sublimované (nezájem o jídlo, osobní hygienu, rezignace na jakoukoliv péči o sebe), už jsme daleko za hranicí a pomoc terapeuta bude nejspíš nevyhnutelná.

Přejít na sekci článku:

Příznaky deprese

Přestože příznaky začínající deprese jsou vysoce individuální, tak alespoň trochu zobecnit se dají. Takže kdy si máte začít dávat pozor?

Příznaky depresezdroj: shutterstock.com

1 Otupělost. Většinu času jedete tzv.na autopilota. Naučené reakce převažují nad kreativní činností nebo aktivním zapojením.

2 Emoční chlad. Máte pocit, že máte málo emocí nebo snad žádné. Když už, tak převažují ty negativní - strach, úzkost, frustrace, beznaděj… Ale ani ty nebývají kdovíjak silné.

3 Špatná adaptabilita. Nesnesete změny, cokoliv, co nějak vybočí ze zajetých kolejí, vás znervozňuje, představa, že například změníte práci nebo se přestěhujete, je zdrojem velkého stresu.

4 Nezájem o sebe. Vynechávání jídel, nezájem o péči o svoje tělo a zdraví. Pocit, že nemám nárok pro sebe něco požadovat, ať už na fyzické bázi (kvalitní a výživné jídlo pravidelně každý den) nebo psychické (činnosti, které mě těší, respekt ostatních).

5 Nekontrolovatelné myšlenky. Neovládám své myšlenky, zato ony ovládají mě. Nedokážu vypnout proud myšlenek ve své hlavě, často kvůli tomu nemohu spát nebo se na něco soustředit.

6 Nedůvěra. Cokoliv se může pokazit, tak se pokazí. Člověk nemůže být nikdy dost opatrný. Je potřeba si dávat pozor, lidé jsou různí a většina to s námi nemyslí nijak dobře. Mohu se spolehnout pouze na sebe nebo na prověřené jedince.