zdroj: shutterstock.com
Tak jako jsme se naučili pečlivě dbát na to, co jíme, je třeba stejně důsledně vybírat i výrobky, které používáme na obličej, tělo a vlasy. V dnešní uspěchané době zažívá návrat k přírodě velký boom, a to i v průmyslu krásy a zdraví. I proto řada českých značek sází na přírodní suroviny. Výrobků, které se schovávají pod líbivou nálepku „aromaterapeutická bio kosmetika“ je na našem trhu celá řada. Jak se v nich tedy orientovat a vybrat ten správný a skutečně kvalitní?
Základem kvalitní aromaterapie nemůže být nic jiného než kvalitní rostlinné oleje lisované za studena. U některých českých výrobců se však můžeme setkat i s termínem „lisovaný za tepla“, „rafinovaný“, „jemný“ či „čištěný“. Nejčastěji se jedná o olej sójový a mandlový. Nenechejme se však zmást různými slovními modifikacemi jednoho způsobu zpracování, jímž je rafinace.
Ve skutečnosti existují v podstatě pouze dva druhy těchto olejů – lisovaný za studena a rafinovaný. Bio sójový olej lisovaný za studena, kterého se vyrábí velmi malé množství, je de facto pouze vylisován a zfiltrován, to je vše. Pro jednoduchost je to víceméně celý výrobní proces. Nejběžněji používaný je však sójový olej rafinovaný. Není sice nijak závadný, ale z aromaterapeutického hlediska je zcela nevhodný a bezvýznamný. Jak vyplývá z knihy Tekuté slunce uznávaného britského aromaterapeuta Jana Kusmirka, je to v podstatě levná náhražka kvalitního oleje lisovaného za studena, a tedy pouhé levné plnidlo.
„Pokud některý výrobce tvrdí, že používá nejkvalitnější rafinovaný nebo za tepla lisovaný sójový olej, buď vůbec neví, jak se vyrábí, což je přinejmenším smutné, anebo neříká pravdu a vědomě tak klame zákazníky. Neexistuje nejkvalitnější rafinovaný, za tepla lisovaný nebo přečištěný olej, je prostě pouze rafinovaný. Klasický spotřebitel je ve většině případů laik. Snadno uvěří nepravdám, jež se snaží zviditelnit výrobek, který ale neodpovídá propagované kvalitě. Poctivý odborník a každý, kdo se zajímá o aromaterapii, ví, že nejvhodnějšími surovinami pro aromaterapii jsou pouze oleje lisované za studena,“ vysvětluje Jiří Harašta, majitel české značky Saloos.
Totéž platí i pro mandlový olej, který také často bývá základem aromaterapeutických produktů. Setkáte-li se s pojmy „jemný“, „čištěný“, „zbavený zápachu“ či „farmaceutický“, vězte, že se nejedná o nic jiného než o rafinovaný olej neutrální barvy i vůně. Kvalitní olej pro potřeby aromaterapeutické kosmetiky je pouze lisovaný za studena. Jak opět vyplývá z knihy Jana Kusmirka, kvalita a cena oleje se velmi různí - rafinovaná verze znamená znehodnocení původního surového oleje, který se stává laciným prostředkem užívaným v nesolidních salonech krásy.
„Nejlepší zahraniční aromaterapeutické společnosti ve svých výrobcích vůbec nepoužívají rafinované oleje, a už vůbec ne olej sójový. Velmi dobře si uvědomují, že by tím snížili kvalitu produktů a tím pádem i renomé značky. V českých podmínkách bohužel často narážíme na firmy, které se snaží své výrobky zatraktivnit pouze marketingovými nástroji. Není žádným tajemstvím, že značka Saloos si svých zákazníků nesmírně váží, a proto při výrobě používá pouze ty nejkvalitnější rostlinné oleje lisované výhradně za studena přesně tak, jak je to v aromaterapii žádoucí. Všem doporučuji, aby před nákupem pečlivě prostudovali minimálně etiketu kupovaného výrobku,“ dodává Jiří Harašta, majitel české značky Saloos.