zdroj: biooo.cz - Mája Ráblová
Přírodní kosmetikou, jejím složením i parfémy se zabývá celý svůj život, rok pro vás psala články do Biooo magazínu, a nyní tuhle chodící encyklopedii potkáte ve zcela nové funkci - přímo na prodejně v Kotvě. Kromě poradenství zákazníkům má navíc na starosti ještě školení celého týmu, kde se věnuje nejen produktům, ale i psychologii prodeje.
Jmenuje se Renata, je maminka dvou synů, a až ji půjdete navštívit na prodejnu, hlavním poznávacím znamením je její klidná hlava a vždy přítomný úsměv. Abych vám Renatu představila, nechala jsem jí zodpovědět pár otázek.
Renčo, dosud Tě znali jen čtenáři Biooo magazínu, kde ses pídila po informacích napříč přírodní kosmetikou a zdravým životním stylem. Jak Ti tyto znalosti pomáhají nyní na prodejně?
Většinu informací jsem se někde dopídila už před svou prací pro Biooo, takže to, co mi pomohlo nejvíc, bylo, že jsem se musela snažit je podat tak, aby byly uchopitelné i pro laika a neurazilo to odborníka. Což, samozřejmě, využiju právě na prodejně nejlíp, protože v případě zákazníka nikdy nevím, kdo přede mnou stojí. V případě kolegyň, které školím, mám nesourodou skupinu, kde každý ví něco jiného na jiné úrovni a školení musí být přínosné pro všechny, jinak by byla moje práce zbytečná.
Jsi hodně zaměřená i na parfémy. Je některý z našich přírodních parfémů, na který nedáš dopustit?
Myslím, že s parfémy to je stejné jako s vínem. Tak, jak se člověk časem propije od muškátu k bordeaux, tak se parfémový nadšenec pročichá od svěženek k orientu. Takže logicky miluju celý sortiment Vedic Aroma, hlavně olejové parfémy. Já poměrně dobře rozliším syntetické složky od přírodních (neříkám, že mi ty syntetické vždycky vadí, jsou parfuméři, kteří s čistou přírodou skoro nepracují a přesto tvoří nádherné kompozice), takže se mi líbí ta terapeutická dimenze, kterou jejich parfémy mají.
Ty olejové jsou prostě plnohodnotný lék, kdyby to prodávaly lékárny místo ibalginu, všem by bylo hned líp :-) Momentálně mám nejraději asi Parijatu, ale totální stálice je Somia, protože jak růži, tak santal miluju. A když jsem u santalu, tak nemůžu nezmínit Sharadu, která sice není olejová, ale je to nádherný santal, u kterého mám vyzkoušeno, že se líbí i zákazníkům, kteří jinak santalové vůně moc nemusí.
Jaký typ sortimentu Tě baví nejvíc? O čem bys dokázala povídat hodiny? Ptám se, aby zákazníci rovnou věděli, za kým jít...
Mě obecně nejvíc baví propojení těla a duše, takže to je přesně ten aspekt, o kterém, když se rozpovídám, tak jsem k nezastavení. A to je také ten rozměr přírodní kosmetiky a přírodní léčby, který mě zajímá nejvíc. Že to, že se něčím namažu, nemusí mít jen ten estetický efekt, že pleť vypadá líp, je svěžejší a hezčí. Ale to, že když správně pečuju o pleť a kůži obecně, tak to má vliv jak na fyzické zdraví, tak psychický stav. Že se klidně přes správnou a vědomou péči o pleť můžu dostat k tomu, že změním své vzorce chování, které mi působí problémy. To mě fascinuje.
Kdysi jsi mi říkala, že v knížkách o přírodní kosmetice ležíš celý život. Kdybys měla říct jednu jedinou věc, objev, která Tě ovlivnila nejvíc, co by to bylo?
To, co jsem zmínila v předchozí otázce, ale to jsem teda nenašla v knížkách o kosmetice :-) Kdyby to měl být kosmetický objev, tak asi síla a schopnosti esenciálních olejů.
Když budeme zobecňovat, co lidi podle Tebe zajímá z přírodní kosmetiky nejvíce?
Vidím stále rostoucí zájem o čisté rostlinné oleje, což je skvělé. Hlavně teď před létem se lidé začínají shánět po olejích, které přirozeně obsahují sluneční filtr, což je jasná známka toho, že přirozeným schopnostem rostlin opravdu věří. Ale je škoda, že zatím menší část zákazníků tuší, že téměř všechny takové oleje jsou jedlé a že nám vnitřně často poslouží ještě daleko líp.
Jsou nějaké předsudky, se kterými bojuješ nejvíc?
Jsou dva - že vše bio je automaticky zdravé a samospasitelné a naopak, že vše bio je komerční podfuk na zákazníka. A přitom je obojí blbost. Že je něco bio neznamená, že to je automaticky zdravé (třeba škvarky z bio vepřového asi nebudou to nejzdravější jídlo na světě :-) ), ale je to prostě informace pro zákazníka, že při výrobě byly dodrženy nějaké postupy. Ta informace by měla být pravdivá a závazná a ano, často může být jistě zkreslená, ale já třeba raději lidem a priori věřím než abych se neustále pohybovala po světě se strachem, kdo mě zase podvede. Navíc se potkávám s majiteli a zakladateli některých značek a zatím jsem narazila jen na samé úžasné lidi, kterým se skutečně dalo věřit každé slovo.
Jaké typy výrobků jsou podle Tebe podceňovány (případně přeceňovány)?
Obecně jsou rostlinné přípravky zároveň přeceňovány a podceňovány. Není výjimkou, že přijde člověk, který řeší nějaký vleklý zdravotní problém a má pocit, že prostě musí existovat bylinný přípravek, který ho potíží zázračně přes noc zbaví. Když si pak přečte pár letáčků, tak nabude dojmu, že jich potřebuje deset a snaží se nás přesvědčit, že potřebuje kombinaci několika přípravků, aby to mělo lepší účinek. Přitom třeba preparáty vycházející z tradiční čínské medicíny jsou skutečně velmi silné a kombinovat jich několik může být vyloženě škodlivé. Nikoho ani nenapadne spolykat naráz ibalgin, paralen a nurofen, aby to líp zabralo. A přitom ty bylinky jsou většinou několikanásobně silnější a člověk by s nimi měl zacházet skutečně zodpovědně.
Indikovat si sám i volně prodejné léky zkouší člověk velmi opatrně a i to často po poradě s lékařem. Já, když řeknu zákazníkovi, že by se svým problémem měl najít terapeuta, který mu adekvátní bylinný přípravek individuálně doporučí, občas vyvolám údiv a vyloženě vidím, že dotyčný má pocit, že asi fakt nezvládám svoji práci. Paradoxní je, že většinou si právě tito lidé stěžují, že medicína je neosobní, že se na ně doktor ani nepodívá a hned jim předepíše léky, aniž by je pořádně vyšetřil. Tak klasickou medicínu zavrhnou a chtějí totéž po nás…
Kromě působení na prodejně nově školíš i celý tým. Čemu věnuješ největší pozornost?
Psychologii prodeje. Ale ne ve smyslu jak nacpat zákazníkovi to, co mu potřebuju prodat. Ale ve smyslu, jak vytvořit situaci, ve které se zákazník cítí dobře, nemá pocit, že ho někdo do něčeho tlačí a cítí skutečnou podporu a pomoc, aniž by ho to k něčemu zavazovalo. Tohle je vizí celého Biooo týmu - nebýt “jen” obchod, ale být místem, kde se člověk cítí dobře, je obklopen všemi těmi krásnými, zdravými a příjemnými věcmi a kde mu poradí a vyslechnou i v případě, že zrovna nehodlá udělat nákup za tisíce.
Lidé, kteří k nám chodí, mají často skutečně závažné problémy a hledají v přírodních prostředcích pomoc, které se jim nedostalo jinde. Přestože jim je samozřejmě nemůžeme většinou jen tak mávnutím proutku vyřešit, tak bych ráda, aby každý zákazník skutečně cítil, že nám na něm záleží. A to často není jen tak, protože podmínky jsou málokdy ideální - může být nával, zákazník může mít špatný den, prodavačka také nemusí být zrovna ve formě nebo dostane dotaz, který ji vykolejí... Proto si myslím, že je důležité na to klást důraz, aby všechny tyhle krásné myšlenky nezůstaly jen v zápisech z porad.
Je něco – ať už vědomosti týmu, informovanost zákazníků či chod prodejny – co chceš změnit od základů? Respektive, na co se mohou zákazníci nově těšit?
Ráda bych, aby se holky postupně specializovaly. Máme skvělý tým, kde je každý zaměřený trošku jinak, jedna například studuje ajurvédu, jiná je skvělá vizážistka… Samozřejmě musí mít všechny kompletní přehled o sortimentu, ale chtěla bych postupně vytvořit systém specialistů na konkrétní část nebo obor. Máme v sortimentu kolem 7 000 položek a je skutečně skoro nemožné mít hluboké znalosti úplně o všem. Ale v jednotlivých segmentech to možné je a je to i žádoucí, protože chceme poskytovat skutečně špičkový servis nejen produktový, ale také poradenský.
Myslím, že to bude motivační i pro děvčata, protože člověk samozřejmě raději studuje věci, které ho skutečně baví a zajímají, než ty, které musí. Já mám třeba stále problém s ekodrogerií - chci, aby to bylo multifunkční, čistilo to a bylo to čisté tak, že to můžu vylít do horské bystřiny pstruhovi na hlavu. Takže chci pomerančový čistič od Planet Pure a řešit zbytek se skutečně donutím jen s obtížemi.