Hurá na sluníčko! Důležitá fakta o vitaminu D

slunce, vitamin D, žena na slunci, dívka na slunci, zapadající slunce a dívkazdroj: Unsplash

Sluneční paprsky jsou základem života na zemi. Lidé jsou evolučně uzpůsobeni každodennímu pobytu na sluníčku, ale jelikož jsme se uzavřeli v kancelářích, tak nám tato životodárná energie chybí. Sluneční paprsky jsou přirozeným zdrojem vitaminu D, který příznivě působí na naši imunitu, kosti, srdce i psychiku. Přečtěte si více o této důležité látce, která podle průzkumů chybí drtivé většině populace.

Co je vitamin D?

Někoho možná překvapí, že se nejedná o vitamin, ale definuje se jako prohormon – tak se označují tzv. prekurzory (výchozí látky), z kterých teprve vzniká účinný hormon. Vitamin D není jedna látka, ale je to souhrnný název pro látky, ze kterých organismus vytváří hormon kalcitriol. 

Rozdíl mezi D2 a D3

Obě formy vitaminu D mají ve svém názvu kalciferol, což v překladu z latiny znamená doslova „nositel vápníku”.

Vitamin D3

D3 neboli cholekalciferol se podle studií snáz absorbuje než jeho kolega D2. Jeho výroba je ale mnohem složitější a proto je také znatelně dražší. Získává se ozařováním lanolinu UVB paprsky. Lanolin se získává z mazových žláz zvířat – nejčastěji ovce domácí.

Vitamin D2

D2 neboli ergokalciferol se nepovažuje za úplně ideální doplněk vitamínu D, přesto je oblíbený hlavně mezi vegany, protože nevyužívá živočišný lanolin. Tato forma se získává z hub a kvasnic, které jsou vystaveny UVB záření, ale není tolik efektivní a je proto potřeba podávat vyšší dávky.

Proč je důležitý?

Nachází se téměř ve všech typech lidských buněk a tkání a ovlivňuje 200 různých chemických reakcí v organismu. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce a mozku, je základem pro pevné kosti a pro dobré trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina může zvyšovat riziko infarktu a má negativní vliv dokonce i na plodnost.

Jak ho získáme?

Vitamin D ve větší míře najdeme jen v několika potravinách – v másle, vejcích a tučných rybách. Ze stravy ale přijímáme asi jen 5 až 20 % déčka. Nejpřirozenějším zdrojem je přímé sluneční záření, které je nezbytné pro fotochemickou reakci pod kůží, ze které vzniká vitamin D3. Tak na sebe každý den nechte dopadnout co nejvíce slunečních paprsků, ale nezapomeňte se samozřejmě chránit kvalitními přípravky s odpovídajícím SPF faktorem.

Poznám jeho nedostatek?

Podle Státního zdravotního ústavu má dostatek vitaminu D méně než 1 % Čechů. Přečtěte si celou studii. Jak je to možné? Obecně se vystavujeme slunečním paprsků mnohokrát méně, než jak je naše tělo zvyklé a čemu je evolučně přizpůsobené. Když vám vitamin D chybí, budete se cítit unavenější a vaše svaly budou zesláblé. Dlouhodobý nedostatek vitamínu D3 má za následek špatné vstřebávání fosforu a vápníku do krve a v důsledku toho dochází k tzv. měknutí kostí, které u dětí známe jako křivici.

Doporučené dávkování

Doporučení se často liší v závislosti na různých studiích. Obecně by se dalo říct, že doporučená denní dávka u osob do 70 let je 600 IU (mezinárodní jednotka), u osob starších je vhodné navýšit příjem na 800 IU denně. Některé organizace doporučují denně přijímat dokonce až 1000 IU. Ale nic se nemá přehánět, maximální dávka skrze jídlo nebo suplementy by měla zůstat pod 4000 IU.

Potravinové doplňky

Naštěstí existuje spousta přírodních doplňků stravy, díky kterým si můžeme důležité déčko doplnit. Podívejte se do naší nabídky.