Proč se nám lámou nehty?

5,0 5
4

proč se nám lámou nehtyzdroj: shutterstock.com

Hezké a silné nehty jsou brány jako symbol dobrého zdraví. Naopak lámavé a slabé jsou velkým kosmetickým problémem. Díky různým módním časopisům a reklamám se dokáží poměrně slušně podepsat i na ženské psychice. Proč se ženám lámou nehty a jak posílit jejich obranyschopnost, pružnost a pevnost? Jak je mít krásné bez toho, aniž bychom museli na ně lepit umělé gelové? Jde to vůbec bez náhrad?

Nehty jako hlavní kosmetické téma

Ačkoli se to nezdá, nehty, stejně jako kůže, jsou zrcadlem našeho vnitřního života a odráží se na nich mnoho z psychického stavu, v kterém se nacházíme. Jsou jen dalším otevřeným oknem do našeho celkového zdraví. Co způsobuje křehké a lámavé nehty? Někdy je jejich špatná kondice označována jen jako důsledek stárnutí nebo nedostatek hydratace organismu. Jindy se v souvislosti s jejich křehkostí mluví o onemocnění štítné žlázy. Zdravé nehty jsou hladké a silné, s rovnoměrným zbarvením a beze skvrn, ale i ony se mohou vyznačovat křehkostí a lámavostí. Překvapivě postihuje tento problém až 20% naší populace a ženy jej řeší více než muži. Křehké nehty se snadno lámou, dělí anebo odlupují a špatně rostou.

Proč jsou nehty křehké?

Kromě důsledků přirozeného stárnutí ovlivňují lámavost nehtů i další faktory jako chemikálie ve vodě, používání nešetrných laků a odlakovačů, i špatná výživa, ale také změny povětrnostních podmínek. V zimě jsou naše nehty náchylnější k poškození a praskání, protože ztrácí mnoho vody a jsou dehydratované. Velmi častými potížemi, které provází naše nehty, jsou i houbové infekce, nehtová psoriáza a reaktivní artritida. Ve vztahu k lámavým nehtům se často mluví o nedostatku vitaminů a minerálů. A tento fakt je čím dál více potvrzován odborníky, kteří se kloní k názoru, že za křehkostí nehtového lůžka může kromě draslíku, vápníku a hořčíku hlavně nedostatek železa.

Jak se projevuje nedostatek vitamínů na nehtech?

Nedostatek vitaminu B, D a A způsobuje poruchy pigmentace a rýhy podél nehtového lůžka, nehty jsou na omak měkké. Nedostatek vitamínu C se projevuje namodralými nebo černými skvrnami. Pokud chybí tělu vitamín E, nehty žloutnou. Je potřeba začít jíst více brambor, banánů, brokolice, papáje, citrusů, kuřecí maso, jahody a kiwi. Ačkoli bílé skvrny na nehtech jsou považovány za nedostatek vápníku, není to pravdou. Lidem s tímto problémem chybí zinek. Je potřeba upravit jídelníček směrem k potravinám, které ho obsahují dostatečné množství, jako červené maso, různá semínka, tmavou čokoládu a arašídy.

Velmi tenké, ploché nehty značí kritický nedostatek železa. Nehet se v tomto stavu také může odlupovat od kůže a být náchylnější k projevům infekcí. Je potřeba konzumovat více špenátu a další listové zeleniny, hovězího nebo jehněčího masa, játra, celozrnné pečivo. Nehty, trpící nedostatkem bílkovin se lámou a praskají. Traduje se, že pro zdraví pokožky a nehtů je jako zdroj bílkovin životně důležité maso, vegani a vegetariáni mají také dobré zdroje, které kvalitně pokryjí jejich potřebu. Jsou to hlavně luštěniny, např. fazole. Kromě deficitu vitaminů a minerálů se podle stavu nehtů dají při návštěvě odborníka poznat i určité choroby jako onemocnění ledvin, jater, plic, anémie a cukrovka.

Jak se starat o nehty?

Velmi důležitá pro dobrý stav nehtů a pokožky je hydratace. Hlídejte si denní příjem tekutin, jezte šťavnaté potraviny jako melouny nebo okurky. Jsou přirozeně prospěšné vašim ledvinám a napomáhají vylučování jedů z těla. Udržují pleť hydratovanou a svěží a napomáhají zlepšovat zdraví nehtového lůžka. Používejte přírodní krémy na ruce, bohaté na rostlinné výtažky, které v sobě mají také nepřeberné množství minerálů a vitaminů. Aplikujte krém po umytí rukou. K tomu, abyste neměli vysušené ruce, stačí opravdu trocha. Velmi dobrými pomocníky pro ošetření nehtů jsou také rostlinné oleje, kokosový, mandlový, jojobový, olej z brokolicových semen, surové bambucké máslo. A prospěšné pro dobré hojení jsou i krémy s včelím voskem či vitaminem E. Kromě klasického vtírání oleje do nehtů můžete používat i olejové lázně.

Zapomeňte na nešetrné odlakovače, plné chemie, které mají tendence vysušovat nehty a zabraňují jejich přirozenému dýchání. Tyto odlakovače obsahují agresivní složky jako aceton, formaldehyd, toluen a ftaláty. Kromě toho, že poškozují nehtové lůžko, jsou nebezpečné pro dýchací systém a toxické pro vnitřní orgány, které mohou nenávratně poškodit. Navíc jsou to silné dráždiče očí a pokožky. Doplňte vitamín B7 (biotin), který má schopnost posilovat slabé a křehké nehty. Některé dobré zdroje biotinu jsou např. mandle, vejce, batáty, cibule, rajčata a oves. Zakažte si umělé nehty. Ať už akrylové nebo gelové. Jejich aplikace narušuje nehet a problémy ještě zhoršuje. Činí nehtové lůžko daleko zranitelnější a není dobře odolné vůči infekcím a plísním. Nepoužívejte kovové pilníky, nehty jsou s nimi náchylnější ke třepení. Klidně dopřejte nehtům lázeň s obsahem himalájské soli.

Vybírejte si dobře lak na nehty, používejte šetrnější varianty. Výzkumníci, kteří testovali klasické laky na nehty, v nich nezřídka našli chemikálie, které nebyly uvedeny v seznamu ingrediencí a byly velmi nebezpečné pro zdraví uživatelek. Některé z nich kolovaly v krevním oběhu osm až deset hodin po aplikaci a představovaly silné riziko, zvlášť pokud šlo o těhotné ženy.

Superfoods pro zdravé nehty

Pro posílení zdraví nehtů můžete zařadit do jídelníčku tzv. superpotraviny. Quinoa, která obsahuje mnoho vápníku a je bohatá na esenciální mastné kyseliny, vitamín E a další látky, prospěšné nehtům, baobabový prášek nebo i další superfoods jsou pro nehty naprosto perfektní. Známé a oblíbené řasy chlorella a spirulina jsou také velmi vhodné, pokud chcete pomoct nehtům, aby se vzpamatovaly. Spirulina obsahuje 60-70% bílkovin, je bohatá i na železo, chlorofyl, fosfor a omega 3 a omega 6 mastné kyseliny. Můžete ji bez obav přidávat do smoothies.

Stejně tak úžasná je další superpotravina, zelený ječmen. V tom najdeme 47% bílkovin, draslík, vápník, železo, zinek i hořčík. Výborným prostředkem pro podporu zdravých nehtů jsou konopná semínka. Plná bílkovin, aminokyselin, vitamínu E a mnoha prospěšných prvků. Dají se konzumovat v salátech anebo přidávat do smoothies, mají jemně ořechovou chuť a dokáží dodat jídlu úplně nový rozměr. Pokud rádi experimentujete, určitě zařaďte do jídelníčku superfoods a uvidíte, že si je oblíbíte. Prospějí vám nejen na těle, ale i na duchu a zlepší stav vaší pleti, zubů, vlasů i nehtů.

Jak se vám článek líbil?