Menopauza

Menopauzazdroj: shutterstock.com

Menopauza je stav, který čeká každou ženu a téměř každá se jej obává. K zastavení činnosti vaječníků však nedojde ze dne na den. Přestávají pracovat postupně. Období, při kterém k jejich ukončení činnosti pozvolna dochází, se říká klimakterium. Nejdříve začíná kolem 40. roku a končí většinou kolem 60. roku. Pokud přestanou vaječníky pracovat ještě před 40. rokem, jedná se o předčasnou menopauzu. K menopauze dochází také po chirurgickém odstranění vaječníků, či po chemoterapii.

Což o to, samotný konec menstruace by až tak nepříjemný nebyl. Spoustě žen naopak přinese úlevu a pocit svobody. Ale právě v období klimakteria, které může trvat šest měsíců až dva roky, si ženy vytrpí spoustu nepříjemností, jež tento proces doprovází. Ty má na svědomí především hormonální nerovnováha. Jak se s těmito obtěžujícími komplikacemi šetrně vypořádat přírodní cestou?

Přejít na sekci článku:

Návaly horka

Výkyvy hladiny ženských hormonů a neustálé změny v organismu uvádějí tělo do stresového stavu, při kterém dochází ke zvýšené produkci stresových hormonů adrenalinu a noradrenalinu, což má za následek zrychlení krevního oběhu a následné přehřívání a zvýšené pocení. Aby hormonální změny nebyly pro naše tělo takovým skokem, potřebujeme uvést hladinu hormonů do rovnováhy. K tomu nám mohou dopomoci následující potraviny a potravinové doplňky, které jsou přirozeně bohaté na fytoestrogeny, látky rostlinného původu, které se v těle mění na ženské hormony. Na fytoestrogeny je bohatá zejména sója, tofu, pupalkový olej, růžový jetel a otáčivý chmel.

Návaly horkazdroj: shutterstock.com

Pro ochlazení a zmírnění pocení je podle ajurvédy nejvhodnější zvýšená konzumace listové zeleniny, okurek, cuket, bobulovitého ovoce a vodního melounu. K pití se doporučuje zelený, mátový či ibiškový čaj nebo šťáva z Aloe vera. Při zvýšeném pocení dochází také k nadměrnému odplavování minerálů, je proto vhodné doplnit zejména vápník a hořčík. Potravinový doplněk Fytomineral od firmy Energy zajistí kompletní potřebnou minerální výživu, navíc podporuje hormonální systém a zpomaluje stárnutí organismu. Velkou dávku minerálů vám také dodají sladkovodní i mořské řasy.

Naopak se nedoporučuje konzumovat alkohol, kofein, bílou mouku, cukr, mléčné výrobky a maso – tyto potraviny organismus zahřívají, okyselují a zahleňují. Kromě toho je také nejvyšší čas skoncovat s kouřením. U kuřaček totiž většinou přichází menopauza dřív a má mnohem horší průběh, než u žen, které nekouří.