Kosmetika netestovaná na zvířatech - průvodce pro začátečníky

5,0 5
5

Kosmetika netestovaná na zvířatech - průvodce pro začátečníkyzdroj: shutterstock.com

Možná jste začali s přírodní kosmetikou kvůli zdraví, ale možná vám nejde jen o zdraví vaše. Kdo se začne jen maličko zajímat o kosmetický průmysl, brzy narazí na hodně otřesné obrázky či dokumenty názorně ukazující, co se ve skutečnosti za výrobou skrývá. Testování na zvířatech je v podstatě odporný zločin, kdy pouze využíváme svojí převahy a beztrestně zabíjíme a mučíme tvory, kteří se nemohou nijak bránit. Většinou se jedná o daleko otřesnější obrázky než z jakéhokoliv velkochovu. Sice se říká, že pro krásu se má trpět, ale skutečně tím není míněno, že má trpět někdo jiný. Vybírat kosmetiku netestovanou na zvířatech by tedy měl být naprostý základ pro každého, komu není lhostejné utrpení a kdo nemá pocit, že je středem světa a nezáleží než na jeho blahu.

Nicméně proniknout do spleti legislativních předpisů, certifikátů a nařízení není úplně jednoduché. Jak se tedy orientovat, pokud si chceme být jistí, ale nechceme trávit hodiny na internetu hledáním? A jaké jsou ty největší nástrahy a omyly, které na nás číhají?

1V EU je zakázáno testovat kosmetické produkty a jejich složky na zvířatech, což sice zní krásně, ALE neexistuje kontrolní mechanismus, který by zaručil, že se tak skutečně neděje.

2Certifikáty jako Leaping Bunny a HCS jsou sice vodítkem, ale jsou značky, které je nepoužívají a přesto jsou méně problematické než ty, které je mají.

3Chemické látky. Je možné, že firma netestuje. Nepoužívá ingredience, které jsou testované. Nicméně pokud používá chemické látky, které jsou v kosmetice běžné (silikony, pěnidla, konzervanty, barviva…), tak to jsou všechno látky, které v minulosti testované byly a další testování už prostě není potřeba, ale to z nich nedělá žádná neviňátka.

4Vývoz do zemí mimo EU. Pokud značka vyváží svoje zboží do zemí mimo EU, může se stát, že daná země požaduje otestovat výrobky na zvířatech. Nejznámějším příkladem je Čína, která od toho již začíná upouštět, ale vzhledem k všeobecně známému otřesnému zacházení se zvířaty v této zemi je politováníhodné, když značka, která se tváří jako cruelty free, chce proniknout na tento trh.

5Etika. Samotné netestování je sice hezké, ale vzhledem k tomu, kolik kosmetických surovin existuje, bylo vyvinuto (s testováním) a je běžně používáno, není až tak těžké vyrobit produkt bez testování. Možná je na čase chtít víc a hledat značky, které už ve své filosofii odmítají krutost ke všem bytostem, nejen laboratorním zvířatům, zajímá je životní prostředí a příroda jako celek a nespokojí se pouze s líbivými marketingovými proklamacemi.

Co si tedy vybrat? Pokud si chceme být jisti, že kupujeme produkt skutečně a beze zbytku vyrobený bez krutosti, hledejme takové značky, které jsou blízko zákazníkům. Menší výroby, které vznikají z přesvědčení a ne jen jako zaplnění díry na trhu. Takové, kde se majitel neschovává za logo. Které používají čistě přírodní ingredience, protože namleté bylinky nebo rostlinné oleje skutečně není nutné testovat, maximálně tak na lidech (což přesně tyhle značky také dělají). Pokud nám jde o etiku, měli bychom ji vidět v širších souvislostech.

Jak se vám článek líbil?