Co nového v kosmetice, zlato

5,0 5
4

Přejít na sekci článku:

Není všechno zlato, co se třpytí

Není všechno zlato, co se třpytízdroj: shutterstock.com

Ale abychom nebyli jen tak děsně sluníčkoví. I tyto krásné malé značky mají svá slabá místa. A jedním z nich je ekonomická nestabilita. Nestalo se to poprvé ani naposled, kdy značka, která začala jako malá sympatická přírodní, skoro až raw kosmetika, získala věhlas a najednou se ve složení začaly objevovat věci, které tam dříve nebyly a řady certifikovaných produktů nenarůstaly, ale prořídly. Nebudeme jmenovat. Často je problém i to, že si oblíbíte nějaký produkt a on najednou kvůli malému zájmu zmizí (a v horším případě s ním zmizí i celá značka). Nebo se značka přestane dovážet, protože malý producent není stavu nabídnout takovou marži, aby se to dovozci vyplatilo i při malém odběru.

Další zapeklitostí bývá cena. Není neobvyklé, že držíte v ruce produkt, který vypadá a je zabalený tak, jako byste si ho vyráběli doma sami a je na něm cenovka, u které se zdá, že se tam zatoulala odněkud ze srdce Pařížské ulice. Po ujišťujícím dotazu, že se nic nikam nezatoulalo a vše je naceněno správně, je zákazník zmaten a ptá se (už jen sám sebe), jak je to možné, protože přeci - podle složení - jde o pár smíchaných olejů. To je celkem běžné dilema všech začátečníků u přírodní kosmetiky, protože existuje trochu pomatený názor, že co je přírodní, to má být levné, protože to přece najdete všude kolem na polích. Své by o tom mohl vyprávět známý český producent bylinkových čajů a doplňků, který je ve svém domovském městě často konfrontován s názory typu, že prodává něco, co si každý může zadarmo nasbírat, takže už to, že vůbec za to něco chce, je vlastně zlodějina.

Podíváme-li se ale na tento problém blíž, zjistíme, že zrovna jako si můžeme koupit ten nejlevnější chléb z mouky pochybné kvality, tak můžeme mít to samé ve vynikající kvalitě, ovšem za odpovídající cenu. A vypadá to pořád jako chléb. Zrovna tak mix olejů bude vypadat pořád stejně, ale je velký rozdíl v tom, jestli výrobce nakoupil, co mu přišlo pod ruku podle ceny, nebo sám pečlivě vybral dodavatele surovin, zná ho a jezdí si pro suroviny osobně. Přírodní kosmetika je byznys jako každý jiný a pokud je poptávka, je i nabídka, takže pokud chcete bambucké máslo nevalné kvality, tak ho také seženete, jenže ve složení už to nikdo nepozná. Narazíte-li proto na malou relativně neznámou značku, která vám připadá nesmyslně drahá, zkuste si o ní napřed něco zjistit. Nesmyslně předražená si může dovolit být velká značka se silným marketingovým zázemím, pro malou rybu by byla taková strategie likvidační. Protože v kosmetice to nefunguje tak, jak v módě, kde se značka občas prolomí mezi luxus jen tím, že nasadí luxusní ceny. V kosmetice musí vždy být na začátku výsledek, jinak se zákazník nevrátí.