Rozhovor se Záhir Cosmetics

3,2 5
39

Rozhovor se Záhir Cosmeticszdroj: zahir.cz

Na úvod obligátní otázka: Co znamená Záhir?

Na to je jednoduchá odpověď – jak pro koho. :) Samotné slovo znamená věc, na kterou nelze zapomenout. Naplní mysl a už se nepustí – krásnou povídku na toto téma napsal Borges. Pro něj, jako ústřední postavu povídky, to byla konkrétní mince, ze které se následně zbláznil. Je to trochu znepokojující, ale vystihuje pocit, jaký chceme, aby si naši zákazníci odnesli (tedy doufáme, že jen v tom pozitivním slova smyslu). Taková malá obsese. :) A kromě toho je to taky jméno – překládá se jako jasný, zářivý, kvetoucí... Zkrátka samé hezké věci.

Jak se právnička dostane k tomu, že vytvoří vlastní kosmetickou značku? A jak moc je to v Čechách složité, co to vlastně všechno obnáší?

Náhodou. :) Tedy pokud věříte na náhody. Zahir cosmetics je rodinný projekt – hledali jsme do čeho se vrhnout a zdravý životní styl nám dával smysl. Táta umí obchod a vést lidi, také se potřeboval realizovat. Tou dobou jsem ještě měla kosmetický blog, takže to tak nějak přirozeně vyplynulo. Navíc máme s mámou pleť s podivnými náladami a sehnat v ČR cosi, co by nám fungovalo, bylo vždycky na dlouho, i když se situace na trhu pořád lepší. Tak jsme si to nechali projít hlavou a výsledkem je právě náš Záhir. Oproti mé „normální práci“ je tohle něco hmatatelného.

Ptáte se na složitost? No, je to obrovský labyrint všeho. A když si člověk myslí, že už tomu rozumí, vyskočí něco dalšího. Snažili jsme se začít od pevných základů – založit společnost, web, systém, čárové kódy, registrace výrobků, protože uvádíme výrobek na trh v Evropské Unii, musí mít na etiketách vše v souladu s nařízením a všemi českými předpisy. A stejně nás spousta věcí překvapila. Byl tam minimálně půl rok příprav, než jsme vůbec měli něco v ruce. Nemluvím o hotových výrobcích, spíše o prvních papírech z laboratoří a etiketách. A pak stejně přijde někdo, kdo řekne: „Máte tam mít nápis spotřebujte NEJLÉPE do a ne jen spotřebujte do.“ A vy máte chuť mlátit hlavou o zeď. Ale bojujeme, jak se dá. :) Každé odvětví má svoje.

Proč zrovna Maroko?

Když jsme vymýšleli co a jak, rodiče vzpomínali na dovolené. A na výlet z Agadiru do Marakéše, místní trhy a olej, který jsme pak ještě pár let doma používali. Všechno začalo u argaňáku. Nechali jsme si měsíc na rozmyšlenou a nápady. Jenže ten týden mi do spamu na blogový e-mail přišly tři nabídky právě na tohle zboží. Uznejte, že to jsem nemohla ignorovat! Takže začalo zjišťování, dopisování s výrobci, vzorky, zjišťování předpisů a plánování cesty do Maroka. Dneska se dá přes internet koupit všechno, ale my chtěli vidět výrobu, lidi a domluvit se na místě. Nešlo nám o jednu zásilku, ale o budování vlastní značky. A tu zemi jsme si zamilovali.

Rozhovor se Záhir Cosmetics

Arganový olej zažívá obrovský boom, najdeme ho snad všude. V takto konkurenčním prostředí musí být být těžké přesvědčit zákazníka, proč si vybrat ten váš. Jak vlastně poznat opravdu dobrý arganový olej?

Je všude a působí jako magická formule. Obzvlášť mě baví „krémy s arganovým olejem“, u kterých když kouknu na složení, abych lupou pohledala. :) Prostě dobrý marketing dokáže zázraky. My věříme, že když uhlídáme a udržíme kvalitu, lidé si na ni zvyknou. Že cesta vede právě přes vzdělávání a donucení lidí přemýšlet, co na sebe patlají. Za náš olej bychom dali ruku do ohně. Víme, jak se lisují semena, jak probíhá filtrace, stáčení a každou várku kontrolujeme. Nejjednodušší test je podle mě kápnout na hřbet ruky, druhou to rozmazat, čichnout a nechat vstřebat. A pak přičichnout znova. Musí se rychle vstřebat. A vůně je velmi charakteristická, navíc se lehce změní právě před a po vstřebání. Ale to je spíše o zkušenosti. Určitě bych se vyhýbala těm výrazně smrdícím kozinou (nejjednodušší způsob, jak pichlavé stromy obrat, je pustit na ně kozy – však ono to jimi projde) a těm podezřele čirým a bezpachým. Nemusí být sice bez účinků, ale také může jít o podvrh.

Jaký je rozdíl mezi arganovým olejem určeným na pleť a k jídlu?

V přípravě – u toho primárně určeného k jídlu se semena před lisováním praží. Získají tak úplně jinou chuť. Mazat se jím dá taky (důkladně ozkoušeno), ale není to ono. Zato je ten kuchyňský naprosto úžasný s pečivem.

Takovým nenápadným diamantem mezi produkty Záhir je opunciový olej. O něm se zatím až tak mnoho nemluví, možná i proto, že je velmi drahý. Co je na něm vlastně tak skvělého?

Cena vždycky udělá hodně. Myslím, že se v ČR pořád učíme, že kvalita něco stojí a že někdy méně dražších výrobků funguje lépe než více levných a ve výsledku se to vyplatí. Takže prodávat drahé věci je risk. A opunciový olej je drahý – lisuje se z hrozně malinkatých semínek. A navíc obírat kaktusy není jen tak. Viděla jsem z nich živé ploty a myslím, že by si nejeden zloděj rozmyslel, jestli zkusí prolézt skrz. Opunciovému oleji se říká přírodní botox a já myslím, že právem. Na vrásky okolo očí je perfektní.

Zaměřujete se na jednodruhové nebo velmi jednoduché produkty. Opravdu to stačí k plnohodnotné péči o pokožku a vlasy?

S jednoduchými začínáme – čím méně věcí zkombinujete, tím menší je pravděpodobnost, že něco ze složení nesedne. A to pro lidi s citlivou pletí potřebujete. Chtěli jsme nabídnout přírodní cestu i těm, kteří nemůžou používat běžné pečující přípravky – třeba takový černuchový olej většinu lidí překvapí. Myslí si, že když mají mastnou pleť nebo akné, nemůžou používat oleje. Jenže on je rozdíl, jestli užiješ hutnou směs nebo něco takhle hojivého a přitom lehkého. Postupně nabídneme i směsi, ale chceme to stavět hlavně na kvalitním základu. A jestli to stačí? Já myslím, že určitě. A moje pleť si vždycky řekne, když chce něco jiného – takže během roku pár olejů střídám. A směs si můžete vždycky vyrobit, když potřebujete.

Připravujete nějaké novinky, na které se mohou zákazníci těšit?

Samozřejmě. Vlastně už v říjnu jsme začali zařizovat papíry – takže během března bychom měli mít čtyři nové výrobky plus návrat naší milované růžové vody. A tentokrát jsme mysleli i na pány!

Jak se vám článek líbil?