Sdílejte článek z magazínu
Zadejte e-mailovou adresu toho, komu chcete článek poslat. Nakonec napište své jméno, ať dotyčný ví, kdo mu článek zasílá.
Článek už putuje dál, děkujeme za sdílení.

Vše o certifikátu Leaping Bunny

Vše o certifikátu Leaping Bunny Certifikát Leaping Bunny zajišťuje, že kosmetické přípravky nebyly testovány na zvířatech. Nese s sebou ovšem i jistá zákoutí.
Pavlína Klaudová
5,0 5
19

Vše o certifikátu Leaping Bunny zdroj: unsplash.com

Přiznejme si, jakýkoli králíček, ať už je to světoznámý Leaping Bunny nebo jeho kamarádi Caring Consumer Bunny či CCF Rabbit, funguje na obalu kosmetických přípravků tak trochu jako zaklínadlo. A je jedno, jestli je králíček na organickém nebo konvenčním přípravku, rozuměj ne tak úplně přírodním, vždy si můžeme být jisti, že výrobce netestuje na zvířatech. Tyto certifikace mají ovšem více rovin, o kterých je dobré vědět a uvědomit si je.

Testování na zvířatech v Evropské unii

Pokud kupujete kosmetické produkty vyrobené v EU, a je jedno, jestli jsou konvenční nebo přírodní, nesmí být dle nařízení Evropského parlamentu z roku 2009 testovány na zvířatech. Ve vyhlášce Evropského parlamentu o kosmetice jsou definovány podmínky nejen pro netestování na zvířatech v celé Evropské unii, ale také ty, pro které lze udělat výjimku. Jedná se o situaci, kdy není možné provádět alternativní metodu nebo metody schválené pro celé evropské společenství. V tomto případě může výrobce požádat o povolení provádět testy. Ve vyhlášce je jasně uvedeno, že se netestování na zvířatech v Evropské unii vztahuje pouze na odvětví kosmetického průmyslu a ne například na farmaceutický nebo potravinářský průmysl.

Navíc vy jako odběratel určitého produktu nemůžete vědět, jestli náhodou neobsahuje složku, která by pocházela ze země mimo Evropskou unii, kde se testování kosmetických přísad na zvířatech stále provádí, to je ovšem rizikový podnik výrobce. Je dobré dodat, že testování na zvířatech se týkalo převážně chemických složek kosmetiky, protože rostlinné složky jsou poměrně dobře probádány a používány po celá staletí. Možná by nebylo od věci zmínit, kdy a za jakých podmínek lze v EU povolit výjimku, na jejímž základě je testování na zvířatech povoleno. Jsou dva případy, na které se zákaz netestovat nevztahuje:

  1. Používání složky je natolik rozšířené, že není možné, aby byla nahrazena jinou látkou a to i v případě, že zastává podobné funkce.
  2. Je-li u složky známo, že je obzvlášť riziková pro zdraví člověka, pak je zde nutnost provést testování na zvířatech. To provází předložení podrobně vypracovaného protokolu o předpokládaném průběhu pokusu, na jehož základě se následně rozhoduje o povolení testu.

Jak se vytváří přehled ohledně dodržování zákazu a výjimek z něho udělených? Komise pro kosmetické prostředky připravuje každý rok zprávu o tom, jak se posunul vývoj na poli alternativních metod a zda byly tyto metody vhodné k tomu, aby byly právně přijatelné. Tato zpráva musí obsahovat přesné údaje o počtu a druhu pokusů na zvířatech v souvislosti s kosmetickými přípravky.

Co opravdu zaručuje a nabízí Leaping Bunny?

Zaručuje jedno a to, že produkt nebyl testovaný na zvířatech. To však neznamená, že je čistý od chemikálií, že je šetrný k životnímu prostředí, že jsou jeho složky dobře biologicky odbouratelné a při jeho zpracování byly použity ekologicky šetrné prostředky. Samozřejmě v Evropské unii máme oněch přes 1000 zakázaných složek určených do kosmetických přípravků a tento seznam se stále rozšiřuje. Dělají se testy snášenlivosti, sleduje se, zda narůstají alergické reakce, například u drogistických přípravků se v poslední době velmi řeší enormní výskyt dermatitidy. Ale stejně jako se rozšiřují zákazy, zvětšuje se chemická fantazie výrobců konvenční kosmetiky. Výrobci produktů certifikovaných Leaping Bunny musí doložit původ každé suroviny a seznam všech zemí, do kterých svůj produkt vyváží, protože některé státy mimo Evropskou unii požadují přetestování na zvířatech.

Proč je lepší řídit se dalšími kosmetickými certifikáty?

Protože, jak už bylo zmíněno, vám logo Leaping bunny nezaručí to, jak byly pěstované třeba i přírodní složky produktu. Zda není váš přípravek (ať už je to denní krém nebo voňavý sprchový gel) plný pesticidů, zda při jeho výrobě nevyhynuli pstruzi v nějakém horském potoku, zda nebude kolovat v přírodě dalších 20 let a jestli pěstování dané rostliny neohrožuje včelstva. Pokud se díváte na problematiku kosmetiky celkově, tak si hlídáte více faktorů a ne jen to, jestli má na sobě králíčka. Pro mě osobně je důležitý USDA Organic certifikát, AB (agriculture biologique), Demeter a ECOCERT. Tyto certifikáty hlídají prakticky vše, na co si vzpomenete, od podmínek pěstování bylin, přes zacházení se zvířaty a jejich chovné podmínky, až po zákaz geneticky modifikovaných rostlin a pesticidů. Má-li váš produkt některý z těchto certifikátů, tak si můžete být jisti, že výrobce nejen netestuje na zvířatech, používá ekologicky šetrné výrobní postupy, ale také rostliny, které jsou součástí výrobku, byly pěstovány bez použití chemikálií a dalších látek, které by mohly ohrozit zdraví člověka.