Sezamový olej

4,0 5
1

Sezamový olejzdroj: shutterstock.com

Sezam se asi nejvíce proslavil jako heslo k otevření jeskyně s loupežným pokladem v jednom ze Šeherezádiných příběhů Tisíce a jedné noci. Historie sezamu pak sahá podobně daleko jako u tohoto známého literárního díla. Sezamové semínko je totiž jednou z vůbec prvních surovin, která se pěstovala pro výrobu rostlinného oleje. Sezamové semínko nemá žádnou výraznou vůni, protože neobsahuje éterické oleje. Naopak jej charakterizuje poměrně výrazná, avšak příjemná oříšková chuť.

Sezam má vysoký obsah výživných a pro tělo důležitých látek, jako je například vápník, hořčík, zinek a vitaminy z řady B. Vysoký obsah vápníku z něj dělá perfektní surovinu pro výrobu rostlinného mléka, jako náhražku kravského mléka pro vegany nebo alergiky na laktózu. Kromě toho by se bez sezamového semínka neobešly orientální sladkosti typu baklava nebo chalva a je také zásadní surovinou pasty tahini, jejíž specifickou chuť známe hlavně z cizrnové pomazánky hummus.

Přejít na sekci článku:

Sezamový olej v kuchyni

Sezamový olej má vysoký stupeň zakouření, a je proto výborný na vaření i smažení. Nepřepaluje se totiž a neznehodnocuje tak připravovaný pokrm. Jeho specifickou oříškovou chuť můžete využít, pokud připravujete orientální, japonské či indické jídlo, ale pár kapek sezamového oleje dokonale ozvláštní i klasický zeleninový polévkový krém.

Sezamový olej v kuchynizdroj: shutterstock.com

Jako bonus kromě orientální chuti dodá sezamový olej připravovanému jídlu i lepší výživovou hodnotu. Díky vysokému obsahu zinku přirozeně posílí vaši imunitu, urychlí hojivé procesy v organismu a díky antiseptickým účinkům zakročí i u probíhajících onemocnění. Taková silná česneková polévka s pár kapkami sezamového oleje tvoří silné kombo proti chřipce a nachlazení. Obsažený vápník a hořčík dělá ze sezamového oleje surovinu nezbytnou pro zdravé a pevné kosti a zuby.

Hořčík zase potřebujeme pro bezproblémový chod našeho nervového systému. Je výborný jako prevence proti migrénám, ale schopně si poradí i s právě rozjíždějící se migrénou. Pomůže vám také, pokud máte dlouhodobé problémy s usínáním, nebo vás trápí lehčí deprese. Kombinace hořčíku, vápníku a vitaminů z řady B je výborná pro kojící a těhotné maminky, které mají často těchto mikroživin nedostatek. Vyšší přísun těchto živin ocení také studenti nejen během zkouškového období a také všichni s psychicky náročnou prací.