Jaké jsou rozdíly mezi vegan a vegetariánským stravováním?

3,3 5
6

Jaké jsou rozdíly mezi vegan a vegetariánským stravováním?zdroj: pixabay.com

Veganství a vegetariánství je v poslední době ohromný trend. Jak si můžete všímat v médiích, celebrity se vzdávají konzumace masa a dokonce i mléčných výrobků a vajec. Přibývá také článků o zdravotních výhodách těchto stravovacích stylů a sem tam se objevují i články o etické stránce věci. Odhaluje se pravda o životech zvířat ve velkochovech a také se začíná řešit ekologický dopad nadměrné konzumace masných výrobků.

Tohoto trendu si můžete všímat i v různých restauračních podnicích a obchodech s potravinami. Objevuje se čím dál tím více potravin vhodných pro vegany či vegetariány, firmy rozšiřují svůj sortiment o produkty s rostlinnými mléky nebo bez palmového oleje. V kavárnách a restauracích vám už zase docela běžně nabídnou do kávy rostlinné mléko a jako dezert nějaký ten raw dortík. To vše je důkazem, že lidé o tom, co jedí, začínají stále více přemýšlet. Kde je poptávka, je také nabídka. A to je v tomto případě opravdu dobře. Víte ale, jaký je rozdíl mezi vegetariánstvím a veganstvím a na co si v jednotlivých směrech dát pozor?

Vegetariánské stravování

Jako vegetariány můžeme označit všechny, kdo se z jakéhokoliv důvodu vzdali konzumace a používání produktů, kvůli jejichž výrobě muselo být zabito zvíře. Což zahrnuje především maso. Důvody bývají stejně jako u veganství různé – jedni maso nejedí, protože jim prostě nechutná. Jiní se ho vzdali ze zdravotních důvodů (maso se jim špatně tráví, bojí se rakoviny tlustého střeva nebo prostě jen nemají tolik peněz na bio maso a maso z velkochovů za příliš zdravé nepovažují). Další se masu vyhýbají z ekologických důvodů či kvůli tomu, že nechtějí, aby byla kvůli jejich chuti zbytečně zabíjena zvířata.

Hodně lidí se nazývá vegetariány z etických důvodů, ale kromě masa jí prakticky všechno a složení dalších potravin neřeší nebo si jejich původ neuvědomuje. Do této kategorie potravin patří například želatinové bonbony. Želatina se vyrábí vyvářením šlach, kostí, kůží, kopyt a dalšího jatečního odpadu. Výhodou želatiny je to, že podporuje tvorbu kolagenu, který je nezbytný pro pevnou pokožku a také pro silné klouby. Živočišnou želatinu však snadno můžete nahradit agarem nebo irským mechem. Jsou tu druhy rostlinné želatiny, která se vyrábí z řas (irský mech je přímo usušený a dále nijak nezpracovaný druh řasy). Kromě toho že rostlinná želatina taktéž podporuje tvorbu kolagenu, dodá vašemu tělu i spoustu minerálních látek, na které jsou mořské řasy mimořádně bohaté.

Další z potravin nevhodných pro vegetariány je například kaviár. Kaviár, to jsou vlastně jikry některých druhů ryb. K výrobě kaviáru se však nepoužívají již vytřené a uvolněné jikry, ale vybírají se přímo vaječníky ryby a aby se tak stalo, ryba musí být samozřejmě zabita. Pokud se nechcete ochudit o chuť kaviáru, ale zároveň nechcete, aby kvůli tomu byly zbytečně zabíjeny ryby, existují různé vegetariánské i veganské druhy kaviáru, které se vyrábějí z mořských řas, a je i spousta receptů na domácí výrobu falešného kaviáru.

Dále je potřeba si na vegetariánské dietě dávat pozor na některé druhy sýrů, které nejen že nejsou veganské, ale nejsou kvůli obsahu syřidla ani vegetariánské. Jako syřidlo se totiž u některých druhů sýra používá enzym, který je obsažen v žaludcích telat, která ještě nepřešla na mléčnou stravu. Pak tu máme kondomy. Co je na kondomech neveganského? Při jejich výrobě se používá mléčný protein kasein. Naštěstí dnes už existují kondomy na čistě rostlinné bázi.

Veganské stravování

Lidé, kteří se dají na veganství, k tomu mají víceméně stejné důvody jako vegetariáni. Jen si navíc ještě z etického hlediska uvědomují celý ten koloběh mléčného i vaječného průmyslu a to, že i když hospodářská zvířata ve velkochovech mléko i vejce „dávají“, dělají to tak v rámci příšerných podmínek. Nakonec je stejně čeká smrt, aniž by se dožila alespoň poloviny délky života, které by byla za normálních podmínek schopná se dožít. Z hlediska zdravotního se k úplnému vynechání živočišných potravin přidávají různé alergie na mléko či vysoký cholesterol a krevní tlak pro vynechání vajec.

Jaké jsou rozdíly mezi vegan a vegetariánským stravováním?zdroj: pixabay.com

Kromě masa, mléka a vajec jsou tu však i další výrobky, na které je třeba si dávat na veganské dietě pozor. Mezi ně patří například i některé druhy vína, při jejichž výrobě se používá bílek nebo také mléčný protein kasein. Je také dobré dát si pozor na léky a některé druhy potravinových doplňků. Ty často bývají plněny do želatinových kapslí. V dnešní době však už většinou není žádný problém najít potřebný lék či doplněk v kapslích z rostlinné celulózy. I když se přímo nejedná o živočišný produkt, tak mnoho veganů bojkotuje i palmový olej. Kromě toho, že palmový olej není příliš zdravý, kvůli jeho produkci vymírá spousta živočišných druhů, jsou vypalovány pralesy a ničeny celé ekosystémy. Dále se etičtí vegani a vegetariány ze zřejmých důvodů vyhýbají používání produktů, které byly testovány na zvířatech.

Tak co, máte už v pojmech veganství a vegetariánství jasno? Nebo jste věděli hned od začátku? Některým potravinářským i kosmetickým firmám se tyto dva pojmy pletou doteď. Možná je to způsobeno i tím, že pojem „vegan“ je poměrně nový. Dřív se takovému stravovacímu stylu říkalo striktně vegetariánský. Možná i proto jsou dodnes některé produkty označeny jako vegetariánské, i když jsou vhodné i pro vegany. Někdy to tak bohužel není, proto nezbývá nic jiného než pečlivě studovat složení.

Jak se vám článek líbil?