Řasy, zázračná surovina budoucnosti

5,0 5
1

Řasy, zázračná surovina budoucnostizdroj: shutterstock.com

Řasy jsou potravinou budoucnosti. Obsahují totiž více životně důležitých mikroprvků než jakýkoliv jiný potravinový zdroj. Mezi ty nejhlavnější patří zejména jód, což z řas dělá výborný zdroj pro vegetariány, vegany i ostatní lidi, kteří nejedí ryby. Jód je ale velmi důležitý i pro lidi s nedostatečnou funkcí štítné žlázy. Kromě jódu jsou řasy bohaté také na železo, kterého obsahují až desetkrát více než hovězí maso, vápník, kterého obsahují až desetkrát více než mléko, a spoustu dalších živin.

Zatímco v západním světě teprve přicházíme řasám na chuť, na Dálném východě má konzumace řas už tisíciletou tradici. Pro nás je asi nejznámější řasou nori, kterou známe ze sushi rolek. Řas je však nespočet druhů. Můžeme je rozdělit na mořské a sladkovodní. Mezi ty sladkovodní patří asi nejznámější mořské superpotraviny – chlorela a spirulina (i když spirulina je fakticky sinice a mezi řasy je řazena neprávem, což ale neubírá na jejích blahodárných účincích). Mořské řasy můžeme dále rozdělit podle toho, jak moc byly vystaveny působení slunečního světla na hnědé, červené a zelené.

Biooo tip: Přidejte řasy při vaření luštěnin nebo obilnin do vody na vaření. Zlepšíte tak stravitelnost potravin a navíc je obohatíte o účinné látky z řas.

Přejít na sekci článku:

Proč bychom řasy měli zařadit do jídelníčku?

Řasy jsou symbolem života, v moři produkují kyslík potřebný k životu mořských živočichů a zároveň moře čistí. Řasy mají báječnou schopnost neutralizovat těžké kovy a další škodlivé látky a detoxikovat tak zanesený organismus. Výrazně se podílejí i na snižování cholesterolu v krvi. Díky již zmíněné výborné výživové hodnotě jsou mořské řasy ideální pro všechny oslabené jedince po prodělané operaci, nemoci, při chronické únavě nebo nechutenství, kdy člověk není schopný přijmout dostatek živin kvůli nízkému příjmu potravy.

Proč bychom řasy měli zařadit do jídelníčku?zdroj: shutterstock.com

Obsažený jód je důležitý pro zdravou činnost štítné žlázy, která má na starosti spoustu tělesných pochodů. Ovlivňuje mozkovou a nervovou činnost a je to jeden z výživových faktorů, který ovlivňuje naši náladu. Projevuje se také na kvalitě naší pleti, vlasů i nehtů. Zvýšenou potřebu jódu mají hlavně děti v pubertě, kdy se celé jejich tělo vyvíjí, a těhotné ženy, protože jód zásadně působí na vývoj dítěte. Navzdory jeho důležitosti se však v naší běžné stravě vyskytuje minimálně.

Železem nabité řasy mohou pomoci všem chudokrevným, po větší ztrátě krve urychlit její obnovu (jsou také vynikajícím povoleným dopingem pro pravidelné dárce krve), řasy by měly do jídelníčku zařadit i menstruující ženy a ženy po náročném porodu. Řasy jsou výborné pro všechny, koho trápí klouby. Z řas si také můžete uvařit čaj. Této specialitě se říká Korsický čaj a připravuje se z řasy makuri. Je výborný při žaludečních potížích a používá se mimo jiné i při antiparazitní kúře.