Jak ve zdraví přežít horko

5,0 5
7

Jak ve zdraví přežít horkozdroj: shuttersrstock.com

Teplé letní počasí je fajn. Lehké oblečení, dlouhé teplé večery, osvěžující drinky a hlavně hodně slunečních paprsků. Ale vytrvalé horko může být dost nepříjemné, obzvlášť, pokud většinu dnů trávíte v práci a ne někde u rybníka. Navíc, naše tělo není na tak vysoké teploty zvyklé a může nás potrápit bolestmi hlavy, žaludeční nevolností nebo bolením v krku.

Abychom horké letní dny ve zdraví přežili a dokonce si je užili, je vhodné dodržovat pár základních rad: mít dostatečný pitný režim, v poledních hodinách se nevystavovat přímým slunečním paprskům a při pobytu na sluníčku se namazat krémem s dostatečným UV filtrem. Existují ale ještě další věci, kterém horké letní počasí zpříjemní a pomohou vám si jej užít na maximum.

Přejít na sekci článku:

Nezapomínejte na pitný režim

Pravidelný a důsledně dodržovaný pitný režim je důležitý v průběhu celého roku, o tom žádná. Přesto si v průběhu roku občas dopřejeme nějakou tu sladkou limonádu, dvě kafe na povzbuzení po obědě a pár piv na vytrávení… A zrovna tyhle nápoje ‘na chuť’ by se v horkém počasí měly omezit na maximum. Místo toho si dejte dva či více litrů čisté vody s citronem a čerstvými lístky máty, bylinkový čaj nebo nebo čerstvě vylisovanou domácí šťávu.

Nezapomínejte na pitný režimzdroj: shutterstock.com

Určitě se zkuste co nejvíce vyhýbat kofeinu, jmenovitě černé kávě, černému čaji i energetickým nápojům a limonádám s jeho obsahem. Kofein má totiž močopudné účinky a organismus odvodňuje, což je přesně to, co v tomhle horkém počasí rozhodně nechceme. Pokud po celý den bez šálku onoho voňavého nápoje neobejdete, zkuste si místo odpoledního kafíčka uvařit některou z ajurvédských bylinných káv. Ta obsahuje praženou čekanku a další bylinky s povzbuzujícími účinky, jako je brahmi nebo chebule srdčitá. Sice vám dávku kofeinu nenahradí, ale je v těchto teplech mnohem prospěšnější. Jestliže vám díky nízkému příjmu kofeinu chybět energie, zkuste přírodní energetický nápoj, který je navíc i zdravý: březovou šťávu. Pokud si ji dáte vychlazenou, osvěží tělo i mysl a povzbudí vás na několik dalších hodin.

I když většina lidí má pocit, že nejlépe zažene žízeň ledově vychlazený nápoj, opak je pravdou. Nejvhodnější je vlažný čaj či jiná tekutina pokojové teploty. Sice po jejím vypití nemáte onen skvělý pocit osvěžení, ale žízeň zažene mnohem lépe. Navíc vám po vlažném nápoji nebudou trnout zuby, ani vás nezačne škrábat v krku. Na zahnání žízně si zkuste připravit slabý zelený čaj (ale s ním opatrně, nemělo by se jej vypít více než 2 litry denně a v teple to platí dvojnásob) nebo bylinkový čaj třeba z tulsi či máty. Ochutit jej můžete třeba čerstvě vymačkanou šťávou z citrusových plodů nebo čerstvým ovocem.