Co dělat, když nemůžete usnout

5,0 5
17

Co dělat, když nemůžete usnoutzdroj: unsplash.com

Dobře se vyspat. Jaký požitek, když se to podaří. Vše je najednou zvládnutelné a svět veselejší. Věděli jste, že spánková deprivace je jedním z největších problémů dnešní doby? Určitě věděli, ale co s tím? Co dělat, když jdeme včas do postele, ale ne a ne zabrat? Jak si spánek přivolat?

1. Přizpůsobte si prostor kolem vás

V nepořádku se totiž opravdu špatně spí. Pokuste si bezprostřední okolí vaší postele udržet čisté bez zbytečných dekorací, lapačů prachu a dalších rozházených věcí. V Japonsku mají pořádek v okolním prostředí spojený s pořádkem v hlavě, resp. mysli, a rozhodně na tom něco je. Ve chvíli, kdy toto jedinec zvládne, může pokračovat v dalším seberozvoji. To platí všeobecně. Váš prostor pouze odráží vaše nitro, a pokud máte potíže s udržením pořádku či lehkostí prostoru nezatíženého zbytečnostmi, bude i večerní upokojení mysli složitější.

Dalším faktorem, který může přispět ke špatnému usínání, je poloha postele. Zkuste si všimnout, kudy teče energie v ložnici, a zamyslete se, jestli nemáte postel zrovna uprostřed nějaké dráhy (energie většinou teče od vstupních dveří ven z okna). V takovém případě pak energie skáče přes vás, místo aby vás obtékala. Mám vyzkoušené, že na takovém místě se spí opravdu špatně. Pomůže i malá úprava prostoru, posunutí či natočení postele jiným směrem. Je pár základních pravidel podle Feng Shui, která mohou takto pomoci. Neměli byste mít např. hlavu u zdi, ve které tečou nějaké trubky či odpad. Symbolika tekoucí vody za hlavou vás bude během usínání rušit. Dále by vaše nohy neměly směřovat ze dveří ven, působí to neklid stejně jako úložný prostor pod postelí. Ten by měl být volný, žádný nepořádek, ale hezky čisto.

Když už máme prostor pěkně uspořádaný, je na místě si ho vyzdobit tak, aby uklidňoval. Jakékoliv plakáty či obrazy s destruktivní tematikou budou rušivé (temné výjevy, lebky apod.). Zkuste výzdobu, která působí živě, přemístit do prostoru, ve kterém je toto žádoucí (např. obývák). Nad postel si pak můžete zavěsit lapač snů či cokoliv, co se vám osobně líbí a co vám dělá dobře. Na místě jsou i nejrůznější harmonizátory prostoru. Pořídit si můžete orgonit nebo krystal, které přemění vliv geopatogenních zón či elektrosmogu (zapnutý modem na internet) na něco lidskému tělu příjemnějšího. Boží jsou i bylinné polštářky a esence (levandulová!), které vás svou vůní ukolébají a odnesou do říše snů. Zkrátka, obklopte se věcmi, které prostor čistí a harmonizují.

2. Pomozte svému tělu

Když máme prostor uspořádaný, jak pomoci tělu, aby se mu chtělo ve správnou chvíli spát? Zde je pár vodítek.

Konopný čaj. Opravdu funguje! Než se začnete smát, konopné čaje se dělají z technického konopí a neobsahují halucinogenní látku THC, vaše postel se tedy nepromění v cirkusový stan. Zhruba 15 minut před tím, než půjdete spát, si udělejte šálek konopného čaje. Pomůže vám rychleji se do spánku propadnout a prohloubí ho. Během noci vás tak vyruší mnohem méně faktorů, spánek bude kvalitnější a i sny můžou mít trochu jinou energii.

Pokud ulehnete do postele, ale v té samé minutě se vaše hlava rozhodne, že zpracuje všechno, co jste přes den nestihli, vezměte si na pomoc bylinné tinktury. Doporučit můžu Bachovy esence, které přeměňují negativní emoční potenciál na pozitivní. Jednoduše řečeno, pokud vás například během dne někdo děsně naštve a vy pravidelně začínáte bublat až v posteli, vhodně vybraná Bachova esence vám pomůže se se situací vyrovnat buď dříve (v pravý čas to řeknete pěkně od plic), nebo se nenecháte vyvést z míry, bude vám to jedno a budete tak moci usnout. Konkrétně si můžete ulevit Krizovou esencí, která je zkomponovaná na jakékoliv zátěžové situace, ideální je zde právě noční varianta bez alkoholu, dále je vhodný bílý kaštan na neustálý kolotoč tíživých myšlenek či jilm na přehnané pocity odpovědnosti.

Někdy ale hlava není tím jediným orgánem, který nám brání v usínání. Pokud se pravidelně v noci budíte ve stejnou hodinu a pak nemůžete delší dobu zabrat, zjistěte si, který orgán je právě v tu chvíli aktivní, a podívejte se mu na zoubek. Je potřeba se mu trochu věnovat, vyčistit, harmonizovat. Například pravidelný budíček ve dvě hodiny ráno ukazuje na nesprávnou funkci jater a žlučníku. Pomoci vám mohou opět nejrůznější bylinné tinktury a doplňky.

V některých případech však není řešení na fyzické úrovni tak složité. Víte, co spolehlivě zabere? Vyvětrat si místnost a unavit se. Když se převaluji na posteli, neváhám a otevřu si na sebe okno a do minutky spím jako mimino. Během noci se pak na chviličku vzbudím kvůli chladu, okno zavřu a vesele pokračuji ve spaní. A pokud jste ti šťastlivci, kteří mají i večer stále mnoho nevyužité energie a nechce se vám ještě spát, zkuste se přes den více unavit. Jděte si zaběhat, zacvičit či jinak protáhnout své tělo, pohyb vám udělá velice dobře. Je to velmi dobrý prostředek, jak harmonizovat tělo a jeho funkce.

3. Připravte na spánek i mysl

Aneb určete si priority. Ne, neukradla jsem tento slogan z manažerova průvodce spánkem, ale pokud si řeknete, že v noci se chcete hlavně vyspat a odpočinout si a že všechno ostatní může v klidu počkat do rána, vaše hlava si na tohle nastavení za chvilku zvykne a bude se tím řídit. Musíte ji naučit, že noc je tu proto, aby si během ní odpočinula. Když ji budete nutit přemýšlet, bude to dělat. V tomto případě mě velice uklidňuje následující věta: „S láskou opouštím svůj den a oddávám se klidnému spánku, neboť vím, že zítřek se o sebe postará“. Až budete ležet, najděte si čas a řekněte si tuto větu. Je důležité najít si nějaký osobní rituál, který tělu a mysli neomylně oznámí, že se jde usínat. Něco, co budete dělat nebo si říkat jen ve chvíli, kdy půjdete spát. Tělo a hlava si na tento signál zvyknou a ve chvíli, kdy ho vyslovíte, jim bude jasné, že spánek je blízko. A vám díkybohu taky!

Pokud přece jen budete mít v hlavě nějakou neodbytnou myšlenku, zkuste si ji personifikovat, oslovit, a říct: „Prosím, odejdi, jestli jsi důležitá, vrať se zítra“. To bude jasný signál, že teď není pravý čas na vymýšlení řešení, ale že tomu dáte prostor další den a hlava tak nebude muset být ve stresu, že to nestihne.

Může se stát, že odhánění myšlenek nebude zrovna nejoptimálnější, ale bude třeba udělat opak a přivolat si obraz správný a žádoucí. Další pomůcka, která mě spolehlivě uspí, je vizualizace. Nemusíte se bát nějakých vychytaných technik guruů, není to žádná věda. Když mám rozdivočelou hlavu, představím si, že jsem nad ní, že ji otevřu a že se tak zevnitř vyvalí všechna pára a tlak, které mi tam dělaly potíže. V dalším kroku si představím, že svou hlavu zchladím a uklidním. Tady můžete použít cokoliv, co je vám příjemné. Studenou vodu, vzduch nebo prostě necháte celou hlavu zevnitř znehybnět. Když to uděláte, hlava se zklidní i doopravdy a za chvilku usnete. Učte svoji hlavu odpočívat a pomozte ji správnou představou.

Poslední tip, který mám, je přímo božský. Zkuste před spaním oslovit svého anděla a poproste ho, aby vás uspal. Když tomu uvěříte, usnete, ani nebudete vědět jak. Neznám nic lepšího.

Jak se vám článek líbil?