Sdílejte článek z magazínu
Zadejte e-mailovou adresu toho, komu chcete článek poslat. Nakonec napište své jméno, ať dotyčný ví, kdo mu článek zasílá.
Článek už putuje dál, děkujeme za sdílení.

Aromaterapie pro mladší školáky

Aromaterapie pro mladší školáky Nástup do školy s sebou často nenese větší zátěž, než dokáží děti v pohodě unést. Pomoci může vhodně zvolená aromaterapie.
Pavlína Klaudová
5,0 5
2

zdroj: unsplash

Nástup do školy je náročná změna v dětském životě. Na děti jsou kladeny jiné nároky a musí se naučit se soustředit. Malé mozečky se musí se učit plno nových věcí a mnohdy nebývá nástup do této instituce zcela bez problémů. Obzvláště u hyperaktivních dětí nebo dětí s lehkými mozkovými dysfunkcemi mohou rodiče a pedagogové stát před náročnějšími situacemi, jak dětem vstup do školních lavic usnadnit. Ne vždy se však na přítomnost dysfunkcí či hyperaktivity přijde dříve, než dítě začne se školou. Mnohé problémy s učením a soustředěním ale nejsou spojeny ani tolik s dětmi samotnými, nýbrž s přístupem učitelů. Horší prospěch nemusí vůbec souviset s leností dítěte. Mnohdy hraje roli nedostatečná motivace dětí pro čerpání znalostí, navštěvování školy. Srovnávání žáků učitelem mezi sebou, nucené výstupy před třídou vedou mnohé rodiče k tomu udělat ze svých dětí tzv. domškoláky. Ti, kteří tuto alternativu využívat nemohou, se snaží zapsat potomky nejdříve do lesních školek, následně do nějaké alternativní školy.

Každé dítě je jedinečná osobnost a má individuální schopnosti a potřeby. Je potřeba dítě vnímat, naučit jej s nimi zacházet, nepodceňovat ho v případě neúspěchu. Naopak z chyby udělat přítele, který nám pomůže být příště moudřejší. Určitě není vhodné prvňáčka seznamujícího se se školou přepínat. Je velké procento cílevědomých rodičů, jenž nenechají dítěti vlastní prostor pro výdech od školních povinností a vozí ho každý den po škole na kroužky. Pokud dítě nemá možnost si alespoň chvíli nakládat se svým volným časem dle svého uvážení, mohou se u něho projevit časem rozličné duševní obtíže a fyzické vyčerpání. Dětská mysl a tělo nejsou stavěné na to, aby nesly na bedrech tolik povinností. Vyberte společně s dítětem třeba dvě odpolední aktivity a když se mu tam bude líbit, podporujte ho v navštěvování. Zbytek času stravte s ním na procházce, venku nebo ho nechte si hrát samotné.

Éterické oleje pro děti

Tradice užívání éterických olejů je stará tisíce let a jen díky drobnému odklonu lidí k přírodnímu řešení zdravotních problémů teď zažívá užívání éterických olejů v posledních letech malou renesanci. Pokud se rozhodnete je zařadit do života vašeho dítěte, je potřeba mít na paměti, že dítě není malý dospělý.

Od třetího roku (někdy až od pátého) lze éterické oleje zařadit do rutiny děťátka. Je třeba brát zřetel na druh oleje a způsob aplikace. Samozřejmě je nutné si též uvědomit, že jiné esence potřebují děti cca do jedenácti let a jiné dospívající teenageři. Probíhající hormonální změny totiž působnost olejů dokáží do jisté míry pozměnit.

Vstávat a cvičit

"Jenže já mám ještě noc!". Problémem mnoha maminek bývá to, že ráno se dětem nechce vstávat. Zkuste před probuzením rozstříknout pomocí rozprašovače do pokoje nějakou povzbuzující vůni - nejlépe směs citrusů a dřevin. To pomůže se probrat a rozproudit v něm potřebnou energii ke startu do nového dne. Do jedenácti let používáme spíše mandarinku a nasládlejší citrusové vůně. Citron samotný se může zdát dětem příliš ostrý.

Koncentrace a rovnováha

Éterické oleje jsou skvělou pomůckou pro děti i ve škole, když jsou unavené nebo už nedokážou udržet pozornost. Oceníte je obzvláště u hyperaktivních dětí. U nich volíme např. ylang-ylang (doporučený od deseti let výše), který má uklidňující účinky, ale neutlumuje, ba naopak stimuluje pozornost. Velmi dobrým pomocníkem je v takových případech i levandule, která taktéž napomáhá lepší koncentraci a zmírňuje stres, zvyšuje hladinu beta vln v mozku, napomáhá zlepšovat kognitivní funkce.

Své pozitivní vlastnosti prokazuje u školou povinných dětí také esence z koriandru, který je netoxické antidepresivum, pomáhá nastolovat psychickou rovnováhu a pěstovat větší odolnost proti stresovým podnětům z okolí. Chrání centrální nervový systém. Můžete použít také cedr (aktivuje limbické oblasti mozku a má uklidňující účinky) a vetiver, který pomáhá „uzemnit“ a eliminovat „myšlení srdce“. Vede nás tak citlivě k větší racionalitě. Vůně vetiveru je velmi silná. Pokud jej dáváme do nosného oleje, stačí jedna kapka esence na 50 ml. Vhodnou esencí pro školní dny je také kadidlo, je to další ze stimulantů nervového systému a navozuje stavy, v kterých se lépe soustředíme.

Inhalace stokrát jinak

Aby se dítěti vůně neomrzela a také aby na něj měla stále účinek, doporučuje se vůně střídat. Použití vůní během školního dne má více variant. Existují třeba keramické tabulky, na které se olej nakape a dítě je pak nosí při sobě a v případě potřeby si přičichne. Problémem je jejich nepraktičnost, protože se často a rády rozbíjí. Nejlepším řešením je koupit dítěti inhalátor, který se naplní éterickým olejem a lze jej kdykoli použít. Skvělým doplňkem dětského pokoje je také difuzér éterických olejů.

Pokud chcete dítěti dopřát uvolňující masáž po náročném školním dni, namíchejte si klidně vlastní masážní olej z mandlového oleje, levandule a citronu, případně mandarinky, záleží na tom, co se ukáže jako vhodnější varianta. Nebo můžete použít pouze levanduli s mandlovým olejem. U dětí se používá 1% dávkování, takže nejvíce 25 kapek do 100 ml nosného oleje. Doporučuje se masáž plosek nohou, hrudníku a ramen. Dítě se lépe zrelaxuje a nabere síly pro další důležité úkoly. Vyzkoušejte, kdy mu bude tato aktivita nejlépe vyhovovat, s levandulí se totiž lépe usíná.