Sdílejte článek z magazínu
Zadejte e-mailovou adresu toho, komu chcete článek poslat. Nakonec napište své jméno, ať dotyčný ví, kdo mu článek zasílá.
Článek už putuje dál, děkujeme za sdílení.

Ajurvéda

5,0 5
5

Přejít na sekci článku:

Jste to, co jíte

Jste to, co jíte zdroj: shutterstock.com

Stokrát ohraná písnička. Někdo si ji vzal k srdci a řídí se jí, někomu občas leze na nervy tak, že na protest skončí párkrát měsíčně v mekáči. Ale pokud bereme jednotu těla a duše vážně, tak ji musíme vzít v potaz. A chceme-li proniknout trochu do tajů ajurvédy, tak dvakrát. Protože díky ní hodně rychle zjistíme, že jídlo je (nebo může být) daleko víc než jen palivo. Ale ne každé jídlo a to se ani nebavíme o kvalitě. Toto je hledisko, které ajurvéda nebere příliš v potaz, přece jen pochází z doby, kdy se nikdo nemusel bát, že potraviny obsahují něco, co příroda rozhodně neměla v úmyslu. To však musíme mít na zřeteli my teď, pokud se hodláme ajurvédskými koncepcemi řídit a nezapomínat na to, že pokud v tomto kontextu někdo řekne “mléko”, tak nemá na mysli to, co běžně pořídíme v supermarketu.

Ajurvéda totiž rozděluje jídlo podle chutí a povahy potravin a každý tělesný typ (kterými se budeme podrobněji zabývat v samostatném článku) potřebuje pro správné fungování něco jiného. Přináší to tak naprosto odlišnou koncepci “zdravé” stravy, je daleko vhodnější mluvit o stravě “prospěšné”, protože tam se logicky nabízí otázka “pro koho”. Jsou samozřejmě potraviny, které jsou prospěšné více méně každému typu, ale i tak bude hlavním hlediskem uměřenost. Právě tato ajurvédská uměřenost je ve značném rozporu se současnými módními vlnami, kdy jeden rok do sebe všichni o překot cpeme obilné klíčky, abychom je v následujícím období vyměnili za mořské řasy.

Každý člověk je dle ajurvédy originál a proto také potřebuje k udržení rovnováhy originální skladbu potravy. Což je něco, co bychom si z ajurvédy měli rozhodně odnést i v případě, že nás dál už nebude zajímat. Naučíme-li se totiž poslouchat své tělo, ale skutečně, nikoliv reagovat jen na zvýšené nepohodlí nebo bolest, ale také na pozitivní signály, případně na jemné výkyvy, tak začneme poměrně dobře rozlišovat, co nám dělá dobře a co nikoliv. A že se to mění třeba podle ročního období, ale i častěji. “Dobře” ale v tomto případě znamená skutečně pozitivní kvalitu, stav, kdy máme dost energie na cokoliv, co děláme a cítíme se u toho psychicky dobře, klidně a vyrovnaně. “Dobře” není to, že nám není špatně, zrovna tak jako zdraví není pouhá absence nemoci. Takže dokážeme-li identifikovat tento stav dokonalé fyzické i psychické pohody, začneme zjišťovat, že některé potraviny nám k němu přispívají a jiné ho naopak nabourávají, přestože se může jednat o věci jinak zdravé.