Trpíte bolestí hlavy nebo snad rovnou migrénou?

5,0 5
4

Trpíte bolestí hlavy nebo snad rovnou migrénou?zdroj: unsplash.com

Už jste někdy na vlastní kůži zažili opravdovou migrénu se vším všudy? Protože jestli ne, normální bolest hlavy je proti ní něco na způsob procházky růžovým sadem. Nechci, samozřejmě znevažovat žádný druh bolesti a už vůbec ne ta muka, když bolí hlava či zuby. Přiznávám bez mučení, že jsou tyto dva druhy bolení jedny z nejnepříjemnějších...

Bolest hlavy nebo migréna?

Každý z vás už zajisté zažil utrpení zvané bolest hlavy. Je to vlastně jedna z nejčastějších bolestí vůbec, která má různé příčiny. Hlava vás může začít bolet v době, kdy jste jednoduše přetažení v práci i doma, při nedostatku spánku, nebo když jste dlouho pobývali na sluníčku. Ovšem hlava bolí dost často v případě, kdy ženy dostanou menstruaci, z nervového vypětí, popřípadě z důvodu úrazu hlavy, ale též při horečce a z průvanu.

Jenže se může stát, že bolest hlavy vás může upozorňovat na nějakou jinou třeba i závažnější chorobu. Proto byste se měli zastavit, odpočinout si a dojít na vyšetření, abyste vyloučili opravdu nepříznivou diagnózu. V případě chronických bolestí vám praktický lékař nejspíše doporučí, abyste zašli za neurologem. Co se týče následného postupu, určitě bych doporučovala nejdříve vyzkoušet přírodní bylinnou léčbu, než se vrhnete do spárů chemie.

Migréna není klasická bolest hlavy, nýbrž akutní záchvatovitá bolest středně až silné intenzity. Většinou se objevuje jen v oblasti jedné poloviny lebky a někdy v jednom konkrétním místě. V případě, že nějakým způsobem nezakročíte, může se stát, že se bolest bude bohužel šířit dál. Dost často bývá migréna chronickým onemocněním.

Záchvat spojený s tepáním, palčivou a tupou bolestí může trvat tři až dvanáct hodin, ale také se může protáhnout až na několik dnů. Kdo jste již někdy atak migrény poznal, nebo jí dokonce míváte pravidelně, dáte mi určitě za pravdu. Navíc je tento sužující stav poměrně často provázen pocitem na zvracení, zvracením, neshopností mluvit a soustředit se na cokoliv, úzkostí nebo depresí a zvýšenou citlivostí na světlo a hluk.

A víte, z čeho vznikl název migréna? Slovo je odvozeno z řeckého výrazu hemikrania, což znamená bolest jedné poloviny hlavy. Slovo hemi znamená polovina a kranion je lebka. Slovo hemikranie ve významu bolest jedné strany hlavy užíval Galén z Pergamu. Nakonec se z tohoto slova vyvinul pozdější termín pro migrénu.

Jaké jsou ve skutečnosti příčiny bolesti hlavy a migrény?

Příčiny bolesti hlavy a migrény nebyly dosud zcela jednoznačně vysvětleny. Významnou roli tu mohou hrát zejména: dědičnost a další jiné faktory, nedostatek či nadbytek spánku, stres různého typu, například nervozita před zkouškami, kolísání hladin hormonů při menstruaci či menopauze, v těhotenství, při užívání hormonálních přípravků a podobně. Migréna či bolest hlavy vás mohou navštívit i v případě náhlých změn počasí, při silném emocionálním vypětí, z důvodu silné únavy, hladu nebo to může být reakce na různé potraviny. Tyto nepříjemné stavy vyvolávají i silné vůně a zápachy, příliš intenzivní světlo, kofein, alkohol, nikotin, ale také dieta, nevhodné jídlo a dehydratace.

Co se děje při migréně v těle

Při migréně se stáhnou cévy a mozek se prudce odkrví. Usiluje o to, aby se cévy zase rychle rozšířily a nahradily nedostatek kyslíku. Bohužel však záležitost, která se v tu dobu odehrává, je v podstatě obrovskou vlnou tsunami, která vzniká v záhlavovém laloku, části centrálního nervového systému. Neurotransmiter serotonin, jenž má na starosti komunikaci mezi jednotlivými synapsemi v mozku a má velký vliv na to, jak se každý den cítíme, sehrává klíčovou roli při vzniku migrény. Migréna je tedy spojena se změnami v nervovém systému, uvolňováním určitých chemických látek v mozku a dilatací cév.

Další příčiny bolestí hlavy

Bolesti hlavy mohou být způsobeny nesprávným držením těla, nedostatkem pohybu a čerstvého vzduchu. Pokud máte problémy s krční páteří, asi tyto tyto bolesti důvěrně znáte. Je zapotřebí posilovat pravidelným cvičením zádové svalstvo. Nejčastěji bolívá třetí krční obratel C1 zvaný atlas, jenž umožňuje kývavý pohyb hlavy, souvisí též s krevním zásobením hlavy či s hypofýzou. Ovšem bolesti hlavy může způsobovat i krční obratel C3, který souvisí, například s kostmi obličeje, se zuby a trojklanným nervem. Problémy s tímto obratlem se projevují zejména neuralgií, jež může být spojena s bolestí hlavy.

Dalšími spouštěči bolesti hlavy nebo migrény bývají hormonální výkyvy, nedostatek odpočinku či spánku, dlouhodobý pobyt v zakouřeném prostředí, přílišný nebo trvalý hluk nebo velké výkyvy počasí. Celkově byste se měli vyvarovat přetížení, nadměrného stresu či častému sledování televize.

Ale pozor! Bolesti hlavy se mohou dostavit i v případě špatného trávení. Zejména pokud jíte hodně červeného masa, silně kořeněných jídel, pijete dost alkoholu, kávy, příliš kouříte a libujete si ve sladkém. Také éčka v potravinách jsou skvělým semeništěm pro migrénu. I zácpu a problémy s játry mohou provázet bolesti hlavy. O tom si ale povíme více, až při pohledu na bolesti hlavy ze soudku tradiční čínské medicíny a psychosomatiky.

Co dělat v případě nepříjemných bolestí hlavy?

Trpíte bolestí hlavy nebo snad rovnou migrénou?

1. Dostatek tekutin

Pijte hodně vody. Sice se říká, že by každý měl denně vypít až dva litry, ale já cítím, že je to záležitost velmi individuální. V tropickém horku můžete klidně v případě potřeby vypít i víc. Nejlepší je pramenitá neperlivá voda bez příchuti. Pokud chcete, můžete si ji ochutit třeba citronem. Dostatek tekutin zamezí zhoustnutí krve a zpomalení zásobování buněk kyslíkem. Další možností je uvaření polévky ze zeleniny, kterou posypete nejlépe čerstvou petrželovou natí nebo pažitkou. Prostě je zapotřebí, abyste doplňovali neustále tekutiny, ale abyste se zároveň nepřepili.

Pokud máte rádi kávu, rozhodně bych ji zejména v období, kdy vám neskutečně třeští hlava, nahradila například čajem. Resumé zní asi takto: všeho s mírou. A že nevíte, s kterým? :-)

2. Pravidelné a uvolňovací cvičení

Zařaďte do svého každodenního programu uvolňovací cviky, které vám pomohou eliminovat stres a působí jako výborná prevence před napětím a bolestí hlavy.

A když už jsem zmínila pohyb, určitě bych doporučovala pravidelné cvičení jógy nebo tai chi. Určitě jsou vhodné též pravidelné procházky na čerstvém vzduchu, masáže či akupresura.

3. Masáže, akupresura a akupunktura

Akupresuru neboli tlakovou masáž si můžete dělat sami tím způsobem, že si položíte zároveň oba ukazováčky nebo prostředníčky na konce obočí nebo na spánky. Nejprve do prohlubní, které v těch místech nahmatáte, mírně zatlačte a držte dvě až tři minuty. Pokud máte takovou bolest, že ji skoro nemůžete vydržet, tlačte jen mírně nebo mírnými krouživými pohyby masírujte místa, jež vás bolí nejvíce, popřípadě uprostřed mezi obočími. Akupresury se dá využít i v případě první pomoci, a to tak, že akupresurní bod v jamce mezi palcem a ukazováčkem na ruce mačkáte pár vteřin. Poté si udělejte krátkou pauzu a opakujte několikrát jen do hranice snesitelné bolesti. Určitě by se nemělo jít přes bolest stejně jako při různých zdravotních cvičeních.

Možná by vám mohla pomoci i akupunktura. To bych doporučila navštívit kvalitního odborníka a poradila se s ním. Skvělou terapií, která ulevuje od bolestí všelijakého druhu, je kraniosakrální biodynamika. Vřele vám ji doporučuji, má s ní ty nejlepší zkušenosti.

Další metodou, jež ulevuje při lehkých a mírných bolestech hlavy je aromaterapie.

4. Aromaterapie

Pro úlevu od bolesti stačí vmasírovat pár kapek zředěného mátového esenciálního oleje na oblast spánků. Máta příjemně chladí a tlumí bolest. Bolavá místa si můžete potírat až několikrát za den.

Aromaterapie a míchání různých esencí je vlastně takovým malým alchymickým zázrakem a docela zajímavou zábavou. Při bolesti hlavy se dají se využít i jiné éterické oleje, jako je například bazalka, citron, eukalyptus, kajeput, kardamom, máta kadeřavá, meduňka, modřín, růže, růžové dřevo, tymián nebo zázvor. Tyto vůně je nejvhodnější inhalovat. Ke koupelím v případě bolestí hlavy a migrénách jsou příznivější klementinka, levandule, mandarinka, máta peprná, mateřídouška či tangerinka. K masážím lze využít heřmánku modrého, neroli a rozmarýny.

Když si dáte pár kapek některého ze zmíněných éterických olejíčků do aromalampy, koupele (pozor ale, éterický olej musíte nakapat do nějaké tukového základu, jako je třeba mléko nebo olej, případně do medu) nebo ho použijete k masáži, uvidíte, jak se vám poměrně brzy uleví.

5. Obklady a vodoléčba

Zkusili jste už někdy studený obklad? Myslím, samozřejmě v případě migrény. Do látkového sáčku vložte drcený led, popřípadě použijte vychlazený gelový polštářek. Ten si tak na tři minuty přiložte na čelo, šíji nebo spánky, prostě na místa, kde cítíte největší napětí. Vždycky ho na chvíli sundejte a opakovaně přiložte znovu. Také vám může pomoci, když si dáte zápěstí na pár minut pod proud studené vody. Na obklady také dobře fungují brambory nebo čerstvé vychlazené okurky. Nakrájejte na plátky a přiložte na čelo.

Obklad na bolavou hlavu si můžete rovněž připravit z panenského olivového oleje za studena lisovaného, do něhož naložíte lístky majoránky a necháte asi dva týdny odstát. Lze použít 30 gramů sušené byliny na půl litru oleje.

Pokud občas využijete při bolestech sprchy, koupelí nebo prostě vodoléčbu, je vhodné střídat teplotu vody. Vždycky nechte téci na krk a šíji chvilku teplou a pak studenou vodu.

Jak se vám článek líbil?