Jak jsem se vypořádala s vyhořením

3,1 5
8

Jak jsem se vypořádala s vyhořenímzdroj: unsplash.com

Syndrom vyhoření může potkat každého. Máte psychicky náročnou práci, ve které se snažíte všem zavděčit, vše dělat precizně, být perfektní. Přesto ale nedocházíte ocenění, na které čekáte, zatímco se na vás nabaluje stále více a více povinností. A tak padáte, vstáváte a myslíte si, že fénix je váš mladší brácha. Tak to jde pořád dokola a vám připadá, že to je nekonečné a že se zase sesbíráte. A pak najednou přijde den, kdy už to prostě nejde. Ten zlomový bod přichází velmi nečekaně a překvapivě.

Já jsem si vyhořením prošla poměrně nedávno a rozhodla se podělit o své zkušenosti s jeho řešením. Několikrát se mi potvrdilo, že náhody neexistují a vše do sebe postupně zapadá jako části puzzle. O prázdninách jsem se jen tak ze zvědavosti zapsala na kurz aromaterapie, která je od té doby mým velkým koníčkem. Ukázalo se, že byla a je jedním z nosných pilířů mého života a značně mi pomohla právě při tom, když nastala ta „nepěkná věc“. Článek není určitě návodem pro všechny a netvrdím, že byste se tím, co je zde napsáno, měli stoprocentně řídit, protože každý jsme individuální a tak i způsoby, jakými řešíme naše problémy. Ale najdete tu pár postřehů, které mně osobně velmi pomohly.

Projevy syndromu vyhoření

Lidé, kteří jsou na pokraji vyhoření, často špatně spí a nebo nespí vůbec. Já jsem se pořádně nevyspala tři měsíce. Po bodu zlomu jsem prospala i deset, dvanáct hodin denně. Ale může to mít i opačný efekt, který známe u dětí. Jsou strašně unavené, ale spát nemohou. Měla jsem také poměrně časté bolesti hlavy stresového původu, ne migrény naštěstí, ale i tak byly hodně nepříjemné. Byla jsem popudlivá, podrážděná a rozhodila mě každá maličkost. Rozhodla jsem se stav, v kterém jsem se nacházela, řešit alternativně.

Pár rad jak zatočit s vyhořením

Pokud máte známého homeopata, není od věci zkusit ho kontaktovat. Já jsem to udělala a můžu říct, že to bylo dobré rozhodnutí. Kombinovala jsem homeopatii s aromaterapií a fytoterapií. U aromaterapie se mi osvědčilo kombinovat více aplikačních metod (inhalace výparů z aromalampy, olejový parfém i masáže). Někdo může preferovat aromaterapii v koupelně se sprchovými oleji anebo koupele, případně rozprašovače. Před tím, než jsem šla spát, jsem si na spánky aplikovala olejový parfém, který mi pomohl lépe zabrat. O využití éterických olejů a jejich kombinací při depresivních stavech, vyhoření, podzimních a zimních splínech se rozepíši jinde.

Velmi mi pomohla také ajurvédská káva Ašvaganda, která pomáhá zregenerovat tělo při vypjatějším období a určitě bych vyzkoušela i jeho variantu Valeriana pro lepší spánek. Obě jsou bez kofeinu, barviv a přidaných aromat, navíc vhodné pro celiaky. Dále jsem 3x denně pila kombinaci kozlíku a třezalky, kdy jsem smíchala jednu lžičku kozlíku a dvě lžičky třezalky na hrnek o objemu 250 ml. Co se týče bolestí hlavy, používala jsem na ně inhalační tyčinku proti stresu od Nobilis Tilia. Citrusy čistí nejen vzduch, ale i mysl a jsou výbornými detoxikanty těla. Již několik nádechů pomáhá zmírňovat bolesti hlavy.

Mít se rád- to je oč tu běží

Jestliže ještě nemáte dostatek zkušeností s aromaterapií nebo si sami na tyto stavy netroufáte a máte možnost navštívit aromaterapeuta, určitě to udělejte. Můžete ho požádat o odbornou aromaterapeutickou masáž a namíchání olejových směsí pro zvládnutí situace, v které jste se ocitli. To je pár mých zkušeností, díky kterým jsem zvládla syndrom vyhoření a které snad mohou pomoci i druhým lidem. Moje rada tedy zní: pokud si právě procházíte podobným stavem, začněte více myslet na sebe. Důvěřujte svému tělu, které vám vždy ukáže, když něco není v pořádku. Vysílá varovné signály poměrně dlouhou dobu před tím, než k vyhoření skutečně dojde. Leccos se tak dá vyřešit či zmírnit, i když je mnohdy těžké se rozhodnout pro radikální řešení. Ale nemožné to není, pokud máte kolem sebe lidi, na které se můžete spolehnout.

Jak se vám článek líbil?