Správné otužování krok za krokem

Přejít na sekci článku:

3. krok: Znovuzrození těla i duše

muž, koupání, koupání v přírode, koupání v řece, muž a řekazdroj: Unsplash

Otužilcům se vyhýbají virová onemocnění, nejsou tak náchylní na změny počasí, snižuje se riziko vzniku vysokého krevního tlaku, zlepšuje se stav alergií a podobně. Otužování je dlouhodobý proces, kterým se posilují především vlastnosti jako vytrvalost, pevná vůle a trpělivost. 

Wim Hofova metoda

Wim Hof, který se narodil v roce 1959 v Nizozemsku, je držitelem 26 světových rekordů – například vydržel v ledové koupeli 1 hodinu, 53 minut a 12 sekund. Pro své léčebné experimenty s ledovou vodu si vysloužil přezdívku Iceman (Ledový muž) a své semináře pořádá po celém světě. „Wim Hofova metoda ale není jen o otužování. Její síla spočívá v kombinaci specifické dýchací techniky, meditace a nakonec pobytu v ledové vaně,“ vysvětluje Veronika Jelínková, její přední česká propagátorka. 

Správné dýchání 

Dýchací cvičení nazývá řízená hyperventilace neboli „power breathing”. V těle dochází k překysličení a krátkodobé stresové reakci, která nás otužuje duševně i fyzicky. Jak na to? Najděte si příjemné a klidné místo a posaďte se buď do tureckého sedu, nebo jak je vám to pohodlné. Začněte s 30 až 40 hlubokými plnými nádechy s lehkým výdechem, který není úplný. Poté úplně vydechněte a zadržte dech (nejlépe na jednu minutu). Následně se nadechněte do plných plic – nádech by měl trvat asi 15 sekund. Celé cvičení opakujte třikrát až čtyřikrát. Pokud cítíte lehké brnění nebo mravenčení, není se čeho bát – je to normální následek překysličení organismu.

Uvolňující meditace 

Užijte si lehkou euforii, kterou budete cítit po dechovém cvičení. Zklidněte dech pomalými nádechy a výdechy a uvědomujte si své myšlenky – vyčistěte si hlavu. Soustřeďte se na to, že jen vy ovládáte svou mysl a vaše tělo je nástroj, který máte pevně v rukou. To budete potřebovat pro další krok, kterým je ponoření se do ledové vody. 

Pobyt v ledové vodě

Pokud bydlíte u zamrzlého rybníka a je zima, můžete do něj vysekat díru a ponořit se do ní, ale to už je pro zkušenější otužilce. Postačí, když naplníte venkovní bazének nebo klidně jen vanu ledovou vodu nejlépe s kostkami ledu (teplota by se podle metody měla ideálně pohybovat těsně nad bodem mrazu). Dobré je takové extrémní cvičení provádět ve skupině a s člověkem, který bude otužilce hlídat, kdyby u někoho došlo k negativní reakci nebo na problémy s dechem – správné dýchání je při praktikování pobytu v ledové vodě zásadní. Pokud se na to necítíte sami, můžete se přihlásit na některý ze seminářů pořádaných odborníky v Čechách. 


Pokud jste došli až sem, z otužování vás už nemusí mrazit, ba naopak! Cítíte příval nové energie a kdejaký bacil už si na vás nepřijde. A jak se říká, ve zdravém těle zdravý duch!