zdroj: shutterstock.com
V minulých dílech jsme si posvítili na přírodní, bio a ekologické certifikáty. Dnes si přiblížíme ty etické. Většina etických certifikátů souvisí s právy zvířat a celkovou ochranou přírody. Takovéto označení však ulehčí orientaci v kosmetických i potravinových produktech nejen lidem, kteří jsou z etických důvodů vegany či vegetariány, ale také všem, kteří se z jakéhokoliv důvodu živočišným látkám vyhýbají, nebo se snaží na využívání zvířat podílet co nejméně.
Suitable for Vegetarians
Tato značka označuje výrobky, které neobsahují žádnou složku, pro jejíž získání muselo být zabito zvíře, což jsou například živočišné tuky. Nejedná se však o certifikát v pravém slova smyslu, je to neoficiální označení, které výrobci umísťují sami na obaly svých produktů v tom případě, že daný výrobek splňuje zásady vegetariánské diety a vegetariánského životního stylu celkově. Takto označené výrobky však nejsou jen pro vegetariány, jejich přehledné označení určitě uvítá i každý, kdo se z nějakého důvodu snaží živočišné složky v kosmetice či potravinách omezovat.
Vegan
Zelené logo se slunečnicí značí produkty, které neobsahují žádné živočišné složky a nejsou ani testovány na zvířatech v žádné z výrobních fází. Výrobky se zelenou slunečnicí tedy nejen že neobsahují živočišné látky, pro jejichž získání muselo být zabito zvíře, ale ani látky, které zvířata produkují, jako jsou mléčné výrobky, včelí produkty, vejce nebo zvířecí srst. Výrobky s vegan logem opět nejsou jen pro vegany, ale prostě pro všechny, kteří musí z nějakého důvodu živočišné složky ve stravě omezit (dna, vysoký cholesterol, …), nebo jim kosmetika s živočišnými složkami nedělá dobře na pleť.
PETA
Certifikát PETA (The People for the Ethical Treatment of Animals) je vydáván stejnojmennou neziskovou organizací. Pro jeho získání nesmí produkty obsahovat žádné živočišné složky a nesmí ani být v žádné ze svých výrobních fází testovány na zvířatech. Spoléhání na tento certifikát je však spíše o důvěře v kosmetické či potravinářské firmy. PETA totiž dodržování stanovených podmínek nijak nekontroluje. Výrobci, kteří mají zájem o udělení certifikátu, podepíší dokument, v němž se k dodržování podmínek zavazují.
Leaping bunny
Certifikát se skákajícím králíčkem je jediným mezinárodně uznávaným certifikátem, co se týká netestování na zvířatech. Zaručuje, že produkt ani použité ingredience nebyly v žádné z výrobních fází testovány na zvířatech. Podmínky jsou dokonce tak přísné, že kosmetické produkty nesmí být testovány ani na jednobuněčných organismech. Povolení používat certifikát se uděluje na rok a certifikační společnost provádí namátkové kontroly a při porušení pravidel může certifikát kdykoliv odebrat.
RSPO
Problematika palmového oleje je v poslední době hodně diskutována. Kvůli jeho produkci jsou vypalovány pralesy a zabíjeni orangutani. Výrobci si proto snaží od používání palmového oleje upouštět. Ne vždy to ale jde. Možností je používání palmového oleje, při jehož produkci by měly být využívány udržitelné zdroje a měla by taktéž splňovat nároky na ochranu životního prostředí. Právě za používání takového typu palmového oleje se zaručuje certifikát RSPO. Kromě ochrany přírody jeho dodavatelé také podporují místní zemědělce a zasazují se tak o zmírnění chudoby.
Fair trade
Výrobky označené ochrannou známkou Fair trade musí splňovat sociální, ekonomické a environmentální standardy stanovené organizací Fairtrade Inernational. Název fair trade v překladu znamená spravedlivý obchod. Takto označené produkty se aktivně zasazují o zlepšení podmínek v rozvojových zemích. Při jejich výrobě nesmí být využívána dětská práce, zaměstnanci musí být spravedlivě odměňováni a mít důstojné pracovní podmínky. Mimo to musí být použité suroviny včetně obalových materiálů z dlouhodobě udržitelných zdrojů a jejich výroba nesmí narušovat životní prostředí.