Proč potřebujeme vitaminy a jak se v nich vyznat

3,0 5
5

Proč potřebujeme vitaminy a jak se v nich vyznatzdroj: unsplash.com

O vitaminech a minerálech toho byly napsány kvanta a denně se s nimi setkáváme v letáčcích u lékařů, v televizních reklamách i v obchodech při běžných nákupech. Jsme přesvědčováni o jejich důležitosti a prospěšnosti pro naše zdraví, odolný imunitní systém i krásnou pokožku. Jak je to s nimi doopravdy?

Termín vitamin vzešel z výsledků experimentů prováděných na začátku 20. století, dříve se nepoužíval. Z tohoto bádání se ustálil závěr, že správná výživa závisí na zavedení jednoho nebo několika vitálních aminů obsahujících dusík do stravy. Vitaminy obecně jsou organické molekuly (ne nutně aminy), které jsou nezbytné pro správné funkce metabolismu ve všech živých organismech. Existují dvě hlavní skupiny vitaminů: vitaminy rozpustné v tucích A, D, E a K, a vitaminy rozpustné ve vodě B a C. Většina vitaminů se převádí in vivo na koenzymy, které pracují s metabolickými enzymy, aby dokončily své biochemické funkce. Nedostatek vitaminů může narušit vnitřní rovnováhu těla a zablokovat správné funkce metabolických procesů.

Vitaminy rozpustné ve vodě jsou vstřebávány střevem a neseny oběhovým systémem do specifických tkání, kde jsou následně využity podle momentální potřeby těla. B vitaminy působí jako koenzymy, sloučeniny, které se sdružují s proteinovou složkou, nazývanou apoenzym. Enzymy pak působí jako katalyzátory v chemických procesech, které označujeme jako enzymatické reakce. Urychlují biologické děje v živých organismech. Naše tělo pracuje tak, že potřebuje denní dávku vitaminů, rozpustných ve vodě, protože jejich využití je omezené. Pokud si jich vezmeme více, než dokážeme využít, jsou vyloučeny v moči.

V případě, že se organismu nedostane důležité denní dávky těchto vitaminů, může se dostavit vyčerpání. Vitaminy rozpustné v tucích se podílejí na udržování struktury buněčných membrán. Jsou odpovědné za syntézu některých enzymů. Tělo má schopnost uchovávat větší množství vitaminů rozpustných v tucích než vitaminů rozpustných ve vodě. V případě předávkování vitaminy A a D se přebytek ukládá v játrech a vitamin E v tukových tkáních. Tento problém hrozí hlavně, pokud konzumujete synteticky vyrobené vitaminy, u přírodních forem je pravděpodobnost předávkování se jen velmi malá.

Jednotlivé vitaminy v kostce

Vitaminy mají různé funkce, např. vitamin A je důležitý pro zdraví oční sítnice, vitamin C je nezbytným prvkem pro tvorbu kožního kolagenu. Bez tohoto vitaminu není možné, aby tělo produkovalo kolagen, a tím pádem dochází k ohrožení dobrého stavu zubů a kůže. S jakými vitaminy se nejčastěji setkáváme, a jsou nezbytné pro naše zdraví, znáte jejich další názvy a funkce? Pokud ne, čtěte dál.

  • Kyselina askorbová neboli vitamin C je jeden z nejrozšířenějších vitaminů vůbec. Je rozpustný ve vodě a snadno vstřebatelný, hraje důležitou roli při hojení ran a tvorbě kolagenu. Je neubytný pro zdraví šlach, kloubů, zubů a tkání. Nedostatek vitaminu C vede ke vzniku defektní tvorby kolagenu, bolestem kloubů, podrážděnosti, růstovým poruchám, anémii, dušnosti a zvýšené náchylnosti k infekcím. Velmi typický projev nedostatku vitaminu C je nemoc zvaná kurděje, které zahrnují otoky dolních končetin a kostní léze. Nadměrný příjem kyseliny askorbové může naopak způsobit ledvinové kameny, gastrointestinální poruchy a destrukci červených krvinek. Předávkování je možné pouze z laboratorně vyrobeného vitaminu C.
  • Vitamin A neboli axeroftol je v tucích rozpustný vitamin. Existuje ve dvou přirozených formách – vitamin A1 (retinol) a vitamin A2 (3-dehydroretin). Často se pod pojmem Vitamin A skrývá také žlutý pigment Beta-karoten (jedná se o provitamin vitaminu A). Je rozpustný v tucích, hraje zásadní roli pro zdraví očí a je součástí sítnicového pigmentu. Je nezbytný pro správné fungování většiny orgánů těla a ovlivňuje fungování imunitního systému. Nedostatek vitaminu A vede k různým poruchám, které nejčastěji zahrnují oční a epiteliální tkáně, tzn. kůži a vnitřní tělesné sliznice. Prvotním příznakem nedostatku vitaminu A je vznik tzv. noční slepoty a pokračující nedostatek nakonec vede ke ztrátě zraku. Pokud trpíte nedostatkem vitaminu A, projevuje se to nejdříve na vaší pokožce, která je hrubá a suchá. Dále se objevují poškození kloubů a zubů. Pokud se předávkujete vitaminem A, můžete si způsobit otravu, jejímiž projevy jsou nevolnost, padání vlasů, únava a ospalost, zvětšení jater a nervozita.
  • Cholekalciferol neboli vitamin D3 je látka rozpustná v tucích nezbytná pro správný metabolismus vápníku a je důležitá pro normální mineralizaci kostí a chrupavek. Kůže vytváří vitamin D při vystavení slunečnímu záření. Nedostatky vitaminu D způsobují biochemickou i fyziologickou nerovnováhu. Pokud není tento nedostatek korigován, objevují se problémy se zuby, pocení, nedostatek svalového tonusu a problémy s kostmi. A to díky progresivní ztrátě vápníku a fosforu, které mohou za vznik osteoporózy, křehnutí kostí a jejich náchylnost k lámání. Vysoké dávky vitaminu D jsou toxické a otrava se projevuje únavou, slabostí, ztrátou chuti k jídlu, nevolností, zvracením, průjmem, nadměrnou žízní a neřízeným hubnutím.
  • Vitamin E neboli alfa-tokoferol (lze ho najít i pod názvem tocopherol) je sloučenina rozpustná v tucích. Funguje jako inhibátor oxidačních procesů v tělních tkáních, působí jako ochranný prostředek proti nádorovému bujení a dokáže eliminovat volné radikály, které jsou mimo jiné zodpovědné za předčasné projevy stárnutí. Je prospěšný při vyvažování a udržování zdravé hladiny cholesterolu v krvi a napomáhá správnému fungování buněk, zlepšuje odolnost organismu. Jeho další výhodou je, že mírní příznaky PMS. Nedostatek vitaminu E může zhoršit nervosvalovou funkci. I když není brán jako primárně nebezpečný, i jím se lze předávkovat.
  • Vitaminy B se někdy označují souhrnně jako B-komplex a to hlavně kvůli velmi podobným vlastnostem široké škály prvků, které reprezentují. Všechny vitaminy B jsou rozpustné ve vodě. Většina z nich uznána jako koenzymy a dohromady jsou nezbytné pro usnadnění metabolických procesů u lidí i zvířat. Pojem B-komplex zahrnuje B1 (thiamin), B2 (riboflavin), niacin (kyselina nikotinová), B6 ​​(skupina příbuzných pyridinů), B12 (kyanokobalamin), kyselinu listovou, kyselina pantothenovou a biotin.
    • Vitamin B1 neboli thiamin pomáhá tělu převádět sacharidy na energii a je důležitý při metabolismu bílkovin a tuků. Nedostatek vitaminu B1 ovlivňuje funkci gastrointestinálního, kardiovaskulárního a periferního nervového systému. Beriberi a Wernicke-Korsakoffův syndrom (ty se často vyskytují u alkoholiků) jsou primárními chorobami souvisejícími s nedostatkem thiaminu. Obecné příznaky nedostatku tohoto vitaminu zahrnují ztrátu chuti k jídlu a celkovou únavu, potíže s trávením, pocit necitlivosti a slabosti horních i dolních končetin.
    • Vitamin B2 neboli riboflavin je nutný k dokončení reakcí v energetickém cyklu. Jeho nedostatek se klasicky projevuje šupinatými záněty kůže, červenáním a praskání rtů, opary.
    • Vitaminu B6 je koenzym, který se podílejí na metabolismu bílkovin, sacharidů a tuků. Chronické užívání velkých dávek vitaminu B6 může způsobit komplikace v periferním nervovém systému.
    • Vitamin B12 neboli kyanokobalamin je komplexní krystalická sloučenina, která funguje ve všech buňkách, ale především v trávicím traktu, nervovém systému a kostní dřeni. Je známo, že pomáhá zlepšovat růst červených krvinek. Nedostatky nejčastěji vedou k perniciózní anémii.
    • Do vitaminů B se řadí také kyselina listová, která je nezbytná pro syntézu nukleových kyselin a tvorbu červených krvinek. Nedostatek kyseliny listové nejčastěji způsobuje a u těhotných žen špatný vývoj plodu. Příznaky zahrnují gastrointestinální problémy, jako je bolest jazyka, praskliny v ústech úst, průjem a žaludeční vředy. Velké dávky kyseliny listové mohou způsobit křeče a další problémy s nervovým systémem.

Proto je dobré vědět, že vitaminy jsou sice potřebné, ale všechno je nutné užívat s mírou, pokud možno přírodního původu, to znamená ze stravy a nic nepřehánět. Jedině tak docílíte toho, že se jimi nepředávkujete a prokáží vám dobrou službu.

Jak se vám článek líbil?