Sdílejte článek z magazínu
Zadejte e-mailovou adresu toho, komu chcete článek poslat. Nakonec napište své jméno, ať dotyčný ví, kdo mu článek zasílá.
Článek už putuje dál, děkujeme za sdílení.

Saunování prospívá tělu i mysli

zdroj: Shutterstock

Sanování má opravdu bohatou historii. Sauny se používají již tisíce let a dodnes jsou velice populární. Pomáhají uvolnit se a relaxovat. Sauna může mít i další zdravotní výhody, ale nemusí být vhodná pro každého.

Pocení jako takové se již dlouho používá jako terapie. Středoameričtí Mayové ho praktikovali již před více než 3000 lety. Se saunováním je velice úzce spjaté Finsko, dnes chodí pravidelně do sauny každý třetí Fin, ve Spojených státech je údajně více než milion saun.

Co je to sauna

Sauna je původní finské slovo označující malé stavení nebo místnost vyhřívanou na 60 °C až 110 °C, která se následně využívá k saunování. Vnitřek sauny je z kvalitního masivu bez chemické úpravy. Dovnitř se umisťují kamna na dřevo nebo elektrická – ovládaná saunovými termostaty, která prostor vyhřejí. Součástí některých topných těles jsou i kameny, na které lze nalít vodu a vytvořit páru.

Relaxace v horké sauně s vůní dřeva může být nejlepší součástí potréninkového odpočinku nebo prostě jen příjemným prostředkem k uvolnění těla i duše. Ať už si saunování dopřáváte každý týden nebo jen jednou za čas, vždy se budete cítit jako znovuzrození.

Přínosy saunování pro zdraví

Při pobytu v sauně se zvyšuje teplota pokožky, tepová frekvence stoupá a rozšiřují se cévy. To protože vaše srdce začne pumpovat více krve a samozřejmě se začnete i více potit, čímž dochází k detoxikaci organismu (vyplavování škodlivin z těla).

PREVENTIVNÍ ÚČINEK

Saunování je především výbornou prevencí. Pravidelné užívání sauny zvyšuje odolnost organismu proti běžným infekcím horních cest dýchacích, povzbuzuje nervové i hormonální funkce organismu a posiluje imunitu.

ZMÍRNĚNÍ BOLESTI

Zvýšená cirkulace krve může pomoci od bolavých svalů, zlepšit pohyblivost kloubů a zmírnit problémy s artritidou.

SNIŽOVÁNÍ STRESU

Teplo v sauně zvyšuje cirkulaci krve, zároveň podporuje relaxaci. Důsledkem je pocit pohody a uvolnění.

ZLEPŠENÍ KARDIOVASKULÁRNÍHO ZDRAVÍ

Eliminace stresu při saunování zároveň snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Saunování také snižuje krevní tlak a blahodárně ovlivňuje funkci srdce.

ASTMA

Saunování pomáhá při poruchách horních cest dýchacích a zmírňuje příznaky astmatu, bronchitidy a kašle. Pomůže otevřít dýchací cesty a uvolnit hlen.

Účinky pravidelného saunování na organismus:

  • regenerace pohybového aparátu 
  • fyzická i psychická relaxace
  • posílení imunitního systému
  • zlepšení prokrvení tkání 
  • detoxikace organismu 
  • posílení kardiovaskulárního systému
  • vyplavení endorfinu, který navozuje dobrou náladu, zklidňuje mysl, tiší bolest 
  • pomáhá proti migréně a některým kožním onemocněním

Kdy nechodit do sauny?

Saunování může být nebezpečné kvůli riziku kolapsu nebo přehřátí. Nejzranitelnější jsou děti a starší osoby se srdečními problémy. Nezapomeňte, že střídání horka v sauně a ledové vody v bazénku může skokově zvýšit krevní tlak. Do sauny by rovněž neměli chodit lidé s kožními problémy, infekčním onemocněním a těhotné ženy v prvním trimestru. 

Jak na zdravé a bezpečné saunování

Půl až čtvrt hodiny před tím, než půjdete do sauny, se pořádně napijte. Tekutiny jsou velmi důležité, protože se během saunování budou ztrácet pocením. Nepovinnou výbavou mohou být také éterické oleje v rámci aromaterapie, kterou můžete své saunování obohatit. 

  • Nepijte v sauně alkohol. Ten zvyšuje riziko dehydratace či srdeční arytmie.
  • V sauně nebuďte příliš dlouho - pobyt v sauně by měl trvat 10 - 20 minut.
  • Dodržujte pitný režim.
  • Nepoužívejte saunu, pokud jste nemocní.
  • Choďte do sauny alespoň ve dvou.
  • Těhotné ženy by se měly nejdříve poradit se svým lékařem.
  • U dětí se doporučuje saunování nejdříve od 6 let a zásadně pod dohledem.