Acai - ovoce bohů a nejsilnější antioxidant

5,0 5
3

Acai - ovoce bohů a nejsilnější antioxidantzdroj: shutterstock.com

Plody acai jsou lidmi z oblasti Amazonie oceňovány již po několik století. Toto ojedinělé ovoce je dnes považováno za superpotravinu s obrovským množstvím antioxidantů chránících tkáně a buňky v celém našem těle před volnými radikály a následným poškozením. Acai tak zamezuje předčasnému stárnutí, snižuje míru oxidačního stresu a předchází nádorovým onemocněním.

Plody acai urychlují metabolismus, zlepšují spalování tuků, čímž podporují ubývání na váze. Toto ovoce bývá součástí ovocných šťáv, džusů či jogurtů. Napomáhá hloubkové detoxikaci, ochraňuje před civilizačními chorobami a má pozitivní vliv na udržení fyzického i psychického zdraví. Acai je skvělým preventivním prostředkem před srdečními onemocněními, chrání oběhovou soustavu, usměrňuje hladinu cholesterolu v krvi a díky tomu, že tělu dodává vlákninu, zlepšuje trávení.

Ovoce acai působí protizánětlivě, je vynikajícím zdrojem energie, snižuje míru stresu, zvyšuje obranyschopnost a dá se užívat jako prevence před rakovinou. Acai má též omlazující účinky, eliminuje předčasné stárnutí. Jedinci s velkou fyzickou zátěží a aktivní sportovci acai využívají na podporu zvýšení svých výkonů a pro nárůst svalové hmoty. Tato superpotravina z Amazonie má rovněž blahodárný vliv na sexuální zdraví mužů i žen.

Acai - nejvýživnější ovoce na planetě

Acai má velmi originální a zároveň lahodnou chuť, která se dá přirovnat k chuti malin, borůvek a čokolády. Jedná se o jedno z nejvýživnějších ovocí a současně jeden z nejsilnějších antioxidantů na světě. Obsahuje totiž dvakrát víc antioxidačních látek než naše borůvka a asi 30 násobné množství typického purpurového barviva anthokyaninu než třeba červené víno!

Acai využívali obyvatelé amazonských deštných pralesů už v dřívějších dobách jako zdroj energie a zároveň si byli vědomi jeho výživnosti a vlivu na imunitu. Asi proto tomuto ovoci říkali "ovoce bohů". Možná se zeptáte proč. Palma, na které toto ovoce vyrůstá, získala své jméno po múze z řecké mytologie, Euterpé. Byla dcerou nejvyššího boha Dia a bohyně paměti Mnémosyné. Do češtiny se dá její jméno přeložit jako "Potěšující". Název palmy, na níž roste ovoce acai tedy nosí svůj název Euterpe oleracea nejen kvůli své kráse, ale také pro blahodárné až zázračné účinky na zdraví. V tradiční medicíně byl kromě ovoce využíván i odvar z listů a semen, např. při horečce a odvar z kořenů proti cukrovce a malárii.

I v dnešní době je acai nedílnou součástí denní stravy v Brazílii a taktéž je považováno za superpotravinu. Acai si tam cení obzvláště pro jeho stimulační účinky a vliv na energii, jako prostředek na podporu mozkové činnosti, k detoxikaci organismu a na zvýšení sexuální žádostivosti. Acai berry v Brazílii nejčastěji konzumují způsobem, jemuž se říká "tazón de açai" či "acai bowl", což znamená "acai v misce". Acai tvoří součást klasických brazilských snídaní, která člověka dobře nastartuje do nového dne. Také vy si můžete podle jejich vzoru připravit po ránu podobné, zdravé a energii podporující jídlo. Recept najdete v závěru článku.

Jaké látky acai obsahuje?

Zajímavé rozhodně je, že strom Acai (Euterpe oleracea) plodí po 4 letech své existence, a to 2x ročně. Představte si, že z jedné palmy se urodí až 20 kg ovoce za rok. Acai původně pochází z Jižní a Střední Ameriky, hlavně z Brazílie, Peru či Belize. Roste i v Kolumbii, Venezuele, Ekvádoru a dnes už se objevuje i v Evropě. Tato palma je pěstována především pro své plody, ale tradičně jsou využívány i listy a semena či kořen.

V acai jsou přítomny polyfenolické antokyany, např. resveratrol, kyanidin-3-galaktosid, jinak též C3G, silný antioxidanty kyselina ferulová a elagová, flavonoidy petunidin, delfinidin či epikatechin. K dalším obsahovým látkám patří kyselina protokatechová, třísloviny, polysacharidy, např. arabinogalaktan, vitaminy A, C a E, vitaminy řady B, omega 3, 6, 9 mastné nenasycené kyseliny, aminokyseliny, bílkoviny, sacharidy, vláknina, minerály a stopové prvky, např. vápník, hořčík, železo, zinek, draslík, fosfor, chrom, mangan, měď, bor apod. Acai je ovoce vůbec s nejvyšším obsahem antioxidačních látek. Má též širokou škálu tzv. fytonutrientů, živin, kvůli kterým se řadí k superpotravinám v rámci zdravé výživy.

Acai berry můžete sehnat ve formě sušených plodů, nápoje, v podobě prášku nebo pyré. Každému vyhovuje něco jiného. Asi těžko vám někdo poradí, jaká forma užívání je nejlepší. Čtěte však popisky na produktech a zkoumejte množství účinných látek apod. Jinak acai nemá žádné vedlejší účinky, ani kontraindikace, ale je potřeba dodržovat doporučené dávkování. Nezapomeňte, že acai stejně jako ostatní druhy ovoce obsahuje fruktózu. Měli byste se proto přesvědčit o tom, zda společnost, od které acai nakupujete, má atest, který ověřuje jeho původ a čistotu. To pravé a poctivé acai má být totiž sklizeno v přirozeném stavu a ihned zpracováno, nejlépe v Brazílii.

Acai proti rakovině a na ochranu imunitního systému

Pigmenty antokyany, díky nimž získávají plody acai tmavě modré až nafialovělé zbarvení, poskytují ovoci velmi intenzivní ochranu před dlouhodobými, škodlivými účinky UV záření. Právě již zmíněný antokyan C3G je nejběžnější formou, jež "zapíná" geny chránící organismus před zářením a volnými radikály. Některé studie prokázaly, že extrakt z acai berry usmrcuje leukemické buňky. Antokyany hluboce působí i na buněčnou genetiku.

Bobule acai snižují oxidační stres, jenž je způsoben některými cizorodými mikroorganismy a toxiny z vnějšího prostředí. Podporují tedy, aby imunitní systém fungoval na vyšší úrovni a ochránil organismus proti těmto nežádoucím mikrobům. Aktivitu tzv. T-lymfocytů, jež jsou součástí imunitního systému, podněcuje specifický polysacharid arabinogalaktan, čímž je zajištěna lepší ochrana před infekcemi.

Acai na hubnutí a v přírodní kosmetice

Četné studie potvrdily, že acai berry stimuluje metabolismus a současně s tím tlumí přílišné chutě. Díky tomu je toto ovoce často propagováno jako skvělá potravina zaručující zhubnutí. Ale je to skutečně tak? Předpokládám, že nevěříte tomu, že pouhé pojídání božských plodů acai bez jakýchkoli jiných opatření vám zaručí to, že zhubnete? Pokud chcete doopravdy ztratit na váze, je nutné přehodnotit svůj dosavadní životní styl, zcela upravit jídelníček a samozřejmě se pravidelně hýbat. Bez toho se vám asi zhubnout nepodaří! Navíc je to určitě běh na delší trať... Už i kvůli jo-jo efektu.

Ovoce acai má také pozitivní vliv na kvalitu pleti. Díky obsaženým antioxidantům eliminuje vrásky, zpomaluje stárnutí a pleť vyživuje.

Co acai všechno umí

1. Posiluje imunitní systém. Díky obsahu antioxidantů působí proti rakovině (i preventivně).

2. Snižuje hladinu "zlého" LDL cholesterolu a krevního cukru. Posiluje srdce a cévy.

3. Díky obsahu vlákniny zlepšuje zažívání. Pomáhá redukovat hmotnost.

4. Působí jako prevence proti zácpě a hemoroidům. Eliminuje alergie.

5. Napomáhá vylučování toxických látek z organismu.

6. Snižuje únavu, vyčerpání a dodává energii.

7. Eliminuje stres a psychické vypětí.

8. Podporuje lepší mozkovou činnost.

9. Podporuje zvýšený fyzický výkon a nárůst svalové hmoty.

10. Má příznivý vliv na sexuální zdraví mužů i žen.

11. Napomáhá zdravému a kvalitnímu spánku.

12. Zpomaluje účinky stárnutí. Vyživuje a vypíná pleť.

Jak můžete acai berry využít v kuchyni?

Sušené plody acai berry si klidně přidávejte do ovesných kaší, chia pudinku, domácího müsli či jogurtu. Ale dá se uzobávat jen samotné nebo smíchané třeba s ořechy. Nápoj z acai berry přímo vybízí k tomu, abyste si mohli co nejrychleji doplnit energii třeba před nějakým sportovním výkonem. Práškem z acai berry můžete dochucovat koktejly nebo smoothies. Jednoduše ho smíchejte s vodou nebo džusem, popř. nasypte do bílého jogurtu. Pyré z acai berry lze konzumovat samotné, v množství asi 30 ml před jídlem nebo ho smíchat s vodou, džusem, mléčným koktejlem apod. Dá se též snadno rozmíchat v müsli či jogurtu.

Recept na acai bow

Můžete použít čerstvé nebo mražené borůvky, maliny, jahody, banán, kokosové či sojové mléko nebo jogurt. Přidejte 1 ČL prášku acai, klidně spolu s guaranou a ručním, tyčovým mixérem krátce vše promíchejte. Pak nalijte do misky a posypte chia semínky, ovesnými vločkami nebo müsli. Dají se použít i semínka slunečnice, kokos, goji apod. Během pár minut tak získáte zdravou snídani, která vám dodá energii na celý den.

Jak se vám článek líbil?