Datle – zdravý zdroj rychlé a kvalitní energie

5,0 5
3

Datle – zdravý zdroj rychlé a kvalitní energiezdroj: pixabay.com

Datlovníky patří mezi nejstarší kulturní rostliny. Jsou pěstovány déle než 5000 let a zmínky o nich o nich můžeme najít i v Bibli či Koránu. Datle si totiž s oblibou dopřávali i takové náboženské osobnosti jako Mojžíš, Buddha či Ježíš. Datlovníky původně pocházejí z oblasti Mezopotámie, odkud se datlová palma rozšířila i do dalších suchých a teplých oblastí, kde se jí daří. Nejvíce na ni můžeme narazit v arabských zemích, ale také třeba v Indii či Kalifornii. Jejich jméno pochází z řečtiny a údajně je takto pojmenoval sám Aristoteles. Datle mu totiž připomínaly prsty – řecky daktylos.

Pouštní Arabové si datlové palmy velice považují. Je to pro ně zdroj života. Nejen, že jedna palma plodí až 100 kg energeticky vydatných datlí ročně, ale kromě potřebného stínu v poušti poskytuje i stavební materiál. Z listů se pletou košíky či koberce, vyrábějí se z nich taktéž textilní vlákna nebo se používají jako krmení pro zvířata. Míza z datlové palmy má pak velice lahodnou, nasládlou a osvěžující chuť, což se v nehostinných pouštních podmínkách velice hodí. Samotné datle pak mají spoustu zdraví prospěšných účinků.

Dejte si hrst datlí pro zdraví

I když nejznámější podoba datlí je ta sušená, datle se dají konzumovat i čerstvé. Sušené i čerstvé datle obsahují velké množství vitaminů, minerálních látek a mikroživin, jako je třeba draslík, měď, železo, vápník či vitamin B3. Čerstvé datle pak obsahují ještě velké množství vitaminu C. Datle jsou navíc tvořeny až ze 70% přírodním cukrem. Jsou proto výbornou energetickou svačinkou nejen na cesty. Vzhledem k jejich skladnosti (a u sušených datlí i trvanlivosti), si je s sebou na daleké výpravy do pouště brávají i karavany.

Náročná zátěžová zkouška, kterou musí datle v nehostinných pouštních podmínkách obstát, jednoznačně dokazuje, že tato potravina opravdu stojí za to. Jsou výborným zdrojem energie nejen pro sportovce na dlouhé túry, maratony a další náročné aktivity. Ocení je i lidé s namáhavou fyzickou či psychickou prací, datle jsou zkrátka zdravá svačinka pro všechny. I pro děti a studenty. Podporují totiž pozornost a paměť, fungují jako výborné palivo pro mozek. Dokonce jsou skvělé i jako uklidňující prostředek po dlouhém dni, kdy nemůžete usnout. Obsahují totiž látky, které si mozek dokáže převést na spánkový hormon melatonin.

Datle údajně fungují i jako mírné afrodiziakum. U mužů navíc působí i na plodnost, protože příznivě ovlivňují kvalitu spermatu. Jejich účinky ocení i kojící ženy, protože podporují tvorbu mléka. Sušené datle jsou navíc výborným zdrojem rozpustné i nerozpustné vlákniny, díky tomu napomáhají i bezproblémovému trávení, poskytují taktéž potravu prospěšné střevní mikroflóře a nerozpustná vláknina navíc snižuje hladinu cholesterolu i glukózy v krvi. Datle jsou zdravou svačinou i v době onemocnění, uvolňují hleny a navíc celkově posilují imunitu.

Datle v kuchyni

V arabských zemích jsou datle naprosto nepostradatelnou surovinou v každé kuchyni. Kromě toho, že jsou velice výživné, mají i univerzální využití. Můžete je použít třeba jako zdravé sladidlo. Samotné datle můžete nakrájet na drobné kousky a posypat si s nimi třeba ranní kaši. Datle také skvěle dosladí třeba náplň do buchet či koláčů. Z čerstvých datlí se vyrábí i datlový sirup, který je ideální jako náhražka klasického bílého cukru. Můžete jej použít všude tam, kde klasický cukr. I do nápojů. Jde skvěle rozmíchat, a třeba takové raw kakao z kešu mléka, nepraženého kakaa nebo rozemletých kakaových bobů a dotažené lžičkou datlového sirupu je hotová delikatesa.

Z datlí si můžete umixovat i datlovou pastu, která se lépe promísí prakticky s jakoukoliv surovinou a rovnoměrně ji osladí. Sušené datle nebo datlová pasta představují výborný základ pro různé raw dezerty. Jejich sladká, karamelová chuť slibuje zajímavé využití a možnosti na kulinářské experimenty. V případě raw dezertů můžete datle využít nejen k doslazení a dodání chuti, ale díky jejich lepkavé konzistenci poslouží i jako dobré pojivo na „raw těsto“. Rozmixované datle či datlová pasta se v raw dezertech často používají jako náhražka klasického karamelu z cukru. Můžete si tak zkusit třeba připravit raw brownies se základem s vlašských ořechů a karamelovým přelivem nebo si udělat raw nanuk z kešu ořechů, karamelovou vrstvou z datlí a navrch ještě přelít čokoládou.

Datle se nebojte přidat ani do domácích raw kuliček či tyčinek ze sušeného mléka a ořechů. Sušené datle se taktéž přidávají pro zlepšení chuti do rostlinných mlék ze sóji, ořechů či semínek. Některé druhy rostlinných mlék mají totiž dost specifickou, a pro někoho možná nezvyklou chuť. Stačí půlka nebo jedna celá datle, a rostlinné mléko získá příjemně nasládlou chuť. Datle můžete použít i do smoothie, pokud si jej zrovna připravujete z nějakého kyselejšího ovoce a potřebujete trochu dosladit. Datlí se rozhodně nebojte. Jsou velice lahodným a výživným darem z přírody.

Jak se vám článek líbil?