Zdravé vánoční cukroví

4,4 5
9

zdroj: unsplash.com

Zbývá týden a kousek do vánoc a většina už má napečeno a nachystáno. Někteří se ale pořád snaží vyhrát soutěž o nejvíce druhů vánočního cukroví. U cukroví by se však, jako u jakékoliv jiné potraviny, mělo hrát spíše na kvalitu než na kvantitu. V současné době se stalo ohromným trendem nepečené, takzvané raw cukroví. Ve skutečnosti je to však spíše návrat ke kořenům. První podoba vánočního cukroví totiž nápadně připomínala dnešní raw dobroty.

Historie vánočního cukroví

Bílá mouka i cukr byly dříve spíše vzácností. První cukroví se proto vyrábělo z těsta ze sušeného ovoce, ořechů a medu. Z něj se pak tvarovaly kuličky nebo vykrajovala kolečka, jež svým tvarem odkazovaly na významný pohanský svátek - zimní slunovrat. Klasické cukroví se začalo objevovat až zhruba ve 13. století. A nebylo to nic jiného než dodnes oblíbené medové perníčky. V té době však bylo pečení perníčků velká věda, které se věnovali pouze perníkáři, a své ověřené receptury si přísně hlídali.

Připravte si zdravé raw i pečené cukroví

Základem zdravého, ať už pečeného či syrového cukroví, jsou především kvalitní suroviny. U pečeného cukroví vyměňte bílou mouku za špaldovou, cukr nahraďte zdravějšími přírodními sladidly nebo sušeným ovocem. Raw cukroví má velkou výhodu v tom, že je velmi jednoduché a ani jeho příprava nezabere moc času. Nepotřebujete žádné složité recepty a můžete se spolehnout na svoji chuť. Obvyklou kombinací jsou ořechy, sušené ovoce (nejčastěji datle) plus nějaká ta superpotravina. Zvolené suroviny spolu rozmixujete a z těsta tvarujete kuličky. To je úplně nejjednodušší varianta raw cukroví. Dál si můžete zkusit ještě trochu vyhrát, vyválet z raw těsta placku, vykrojit vánoční tvary, dát sušit do sušičky a na závěr ozdobit třeba ještě raw čokoládou.

Výhody nepečeného cukroví

Kromě jednoduchosti a rychlosti má příprava raw cukroví ještě spoustu dalších výhod. Například se nemusíte vůbec bát těsto v průběhu přípravy ochutnávat. Oříšky a sušené ovoce jsou poměrně syté, takže vám bude ke spokojenosti stačit jen pár kousků a nemusíte se bát nějakého přibírání. Naopak jako komplexní potravina dodá raw cukroví vašemu tělu spoustu prospěšných látek. Další výhodou je, že když se vám přece jen podaří cukroví rychle sníst, snadno a rychle pro návštěvu připravíte nové. Nebo pro jistotu nakupte do zásoby zdravé dobroty od Govindy :).

Oslaďte si život přírodně

Jako alternativní sladidla můžete při pečení i “nepečení” cukroví použít například agávový či javorový sirup. Kompletně bezkalorickou náhradou cukru je stévie. Kokosový cukr je poměrně věrohodnou náhradou hnědého, třtinového cukru. Má však nízký glykemický index a je bohatší na obsažené živiny. Jeho chuť je také plnější a karamelovější. V neposlední řadě je výborný prášek z exotického ovoce lucumy. Prášek má sametově oranžovou barvu a karamelově sladkou chuť lehce připomínající mango. Můžete jej používat na vaření i pečení, ale nejvíce se hodí především do raw cukroví nebo zmrzlin, smoothie apod.