Ájurvéda - co jste o ní možná nevěděli

5,0 5
16

Ájurvéda - co jste o ní možná nevědělizdroj: unsplash.com

Ájurvéda je prastará nauka o životě. Je to vůbec nejstarší léčebný systém vůbec – vychází z něj dokonce i tradiční čínská medicína. I když oficiálně jako věda vznikla ájurvéda asi 3000 let před naším letopočtem, prakticky je stará stejně jako lidstvo. To jen dříve jsme svému tělu a přírodě víc naslouchali a všechny ty věci jsme dělali automaticky, bez toho abychom se je potřebovali učit. Ájurvéda zahrnuje všechny znalosti života. Na to ostatně odkazuje i její název, který v překladu ze sánskrtu znamená věda o životě (ájur znamená život a véda je věda).

Ájurvéda vychází z toho, že všechny situace, procesy i nemoci jsou v našem životě ovlivněny a dokonce i způsobeny naší psychikou. Pokud se naučíme dobře znát svou psychickou i fyzickou stránku a naučíme se s nimi pracovat tak, aby byly obě tyto naše části v souladu, mohou se plně rozvinout naše sebeléčebné síly.

5 prvků a 3 dóši

Ájurvéda vychází z toho, že celý vesmír, tedy i rostliny, zvířata, my a vše kolem nás, je stvořen z pěti prvků – z tradiční čínské medicíny nám známé jako voda, oheň, země, vzduch. Místo kovu je však v ájurvédě éther. Tento prvek je trochu obtížnější k pochopení i uchopení. Není totiž hmotný. Můžeme si jej představit jako pole nebo prostor, kde se dějí všechny události, jako vzdálenost mezi ostatními hmotnými prvky. Z étheru vše vychází a zase se do něj vrací.

Z těchto prvků jsou pak poskládány takzvané dóši neboli konstituční typy, které popisují přímo naši lidskou stránku. Jsou to váta, pitha a kapha. Každá tato dóša se skládá ze dvou z pěti prvků a podobně se i v našem těle projevuje více než jen jedna dóša. Jedna většinou vždy převažuje, ale v určitém poměru jsou zastoupeny všechny tři. Ideální situace nastává, pokud jsou tyto tři dóši v poměrné rovnováze.

Určení toho, „která dóša jste“, tedy přesněji toho, který konstituční typ ve vás převažuje, je zásadní nejen pro určení individuální léčebné metody v případě onemocnění, ale také obecných doporučení pro náš každodenní život. Ájurvéda zahrnuje spoustu léčebných metod, ale zásadní tři, které jsou navíc plně ve vaší režii, jsou cvičení, meditace a stravování. Změnu stravy a stravovacích návyků považuje ájurvéda za nejdůležitější. Tato metoda je také nejúčinnější a přináší nejrychleji viditelné výsledky.

Stravování podle ájurvédy

Při stanovování jídelníčku ájurvéda přihlíží k nastavení dóš, k našemu aktuálnímu stavu, našim zdravotním dispozicím či případným onemocněním. Zohledňuje i roční a denní dobu, počasí a mnoho dalších faktorů. Vy se můžete držet jednoduchých všeobecných zásad a už jen díky tomu pocítíte velkou změnu. Později si můžete jídelníček upravit pomocí přesného určení vašeho rozložení dóš. Ideální stav pak je, když po určité době dodržování těchto pravidel nad žádnými pravidly nepřemýšlíte a řídíte se intuicí. Naučíte se znovu naslouchat svému tělu, a to si přesně řekne, co potřebuje.

Stravování podle ájurvédyzdroj: unsplash.com

Hlavní zásadou při tvorbě ájurvédského jídelníčku by měla být umírněnost. Ájurvéda jako taková nic nezakazuje (na rozdíl od ostatních diet), je však třeba daná doporučení dodržovat zhruba ze 70-90 %, aby se žádané výsledky dostavily a „hřešit“ tedy jen výjimečně. Prostor, který nám povoluje malá odbočení ze zdravé stravovací cesty, nám pomáhá zachovat si také zdravý rozum. Pokud bychom se trápili kvůli občasným prohřeškům, mohlo by to mít špatný vliv na naši psychiku. A jak samotná ájurvéda praví – naše psychická stránka je přímo spojená s naším fyzickým zdravotním stavem. Lepší je proto si občas s klidným svědomím dopřát něco nezdravého než se zbytečně stresovat.

Důležité je pak nejen to, co jíme, ale také jak to jíme. Jídlo by mělo být rituálem, probíhat v klidu a nemělo by být rušeno ničím než lehkou konverzací se svými spolustolovníky. Zcela nevhodné je tedy jezení ve spěchu, u počítače či televize nebo dokonce při řízení auta. Důležitá je i úprava jídla. Pěkně si k jídlu prostřít a prostě si to opravdu užít a vychutnat se vším všudy. Opravdu nejideálnější je jíst doma. V restauraci totiž nemůžeme ovlivnit nejen to, z čeho je jídlo uvařeno, ale také kdo a s jakou energií jídlo vaří. Podle ájurvédy totiž při přípravě člověk svou energii přenáší i do jídla a následně pak na všechny, kdo jej jí. Pokud je kuchař v restauraci naštvaný a rozmrzelý, tuto energii může skrz jídlo předat i vám.

Asi nejzásadnějším omezení při stravování se podle ájurvédy je dodržování tří velkých jídel denně. Pokud mezi nimi nebudete nic uzobávat a vzdáte se svačinek, poskytnete svému tělu dost času na jejich strávení. Tělo se pak nebude muset zabývat trávením potravin prakticky po celý den a ve vzniklých pauzách se může věnovat potřebným opravám a regeneraci. Jídlo jezte čerstvě uvařené a znovu už jej neohřívejte. Pokud je nezbytné jej znovu ohřát, vyhněte se alespoň používání mikrovlnné trouby.

Ájurvéda také dává přednost vařenému jídlu před syrovým. Podle ní je totiž pro naše tělo mnohem lépe stravitelné než dnes tolik moderní raw food. Syrovou stravu však úplně nezavrhuje. Doporučuje ji zařadit v létě a také pro konstituční typ pittu. Pití při jídle ájurvéda nedoporučuje, protože přijímané tekutiny ředí trávicí enzymy a zpomalují tak proces trávení. Poslední zajímavé doporučení se týká toho, jak sedíme u stolu – není vhodné jíst s překříženýma nohama (a ani mimo jídlo takto dlouhodobě sedět), protože zkřížené nohy narušují tok energie v našem těle.

Jak se vám článek líbil?