Slunečnicová semínka

4,8 5
4

Slunečnicová semínkazdroj: shutterstock.com

Slunečnicová semínka jsou ta, která v zimě sypeme ptáčkům do krmítek a která si s oblibou z ostatního krmení vybírají a vyzobávají hlavně sýkorky. Tato vybíravost není založená jen na nějaké mlsnosti – slunečnicová semínka jsou totiž super výživná, což se hodí nejen promrzlým a hladovým ptáčkům, ale můžeme z nich profitovat i my.

Velké žluté hlavy slunečnic se celé léto trpělivě otáčejí za sluncem a poctivě pro nás sbírají a uchovávají jeho energii v podobě velkého množství výživných látek obsažených v semínkách. Existuje více druhů slunečnicových semínek, nejvíce se však využívají ty s černou slupkou na lisování oleje, zatímco ta pruhovaná jsou obvykle určena k přímé konzumaci.

Přejít na sekci článku:

Co obsahují slunečnicová semínka

Slunečnicová semínka obsahují vysoké množství tuku. Ale neděste se. Jedná se o zdraví prospěšný tuk, ve kterém jsou fytosteroly – látky snižující hladinu škodlivého cholesterolu v krvi, a také omega-3 nebo omega-6 polynenasycené mastné kyseliny, jež se taktéž podílejí na redukci cholesterolu. Dohromady tvoří účinné kombo pro boj proti vysokému krevnímu tlaku a kardiovaskulárním chorobám. Nenasycené mastné kyseliny navíc oplývají báječnými protizánětlivými účinky a pomáhají odbourávat tukové polštářky.

Co obsahují slunečnicová semínkazdroj: shutterstock.com

Dále můžeme ve slunečnicových semínkách najít vitaminy z řady B. Vitamin B1, který je důležitý pro správnou funkci svalových a nervových buněk, vitamin B2 nezbytný pro zdraví naší pokožky, vitamin B3 neboli niacin, který potřebujeme, aby nás nebolela hlava, nepřepadaly nás úzkosti a deprese a vyhýbaly se nám poruchy nervového systému. Vitamin B5 nebo jinak také kyselina pantothenová je přirozenou součástí každé buňky v našem těle a je tedy pro náš organismus nepostradatelný.

Kromě toho nesmíme opomenout další mikroživiny, jako je hořčík, vápník, selen a také vitamin E. Zejména na vápník jsou slunečnicová semínka opravdu bohatá, proto se doporučují na doplnění vápníku místo mléka pro alergiky na laktózu a pro vegany. Hořčík nám zase pomáhá zvládat negativní dopady stresu a je důležitý pro funkci nervové soustavy. Vitamin E je hotový regenerační zázrak a kromě toho, že má superschopnost urychlovat hojící procesy v těle, také působí skvěle i proti stárnutí organismu.