Cukr: bílá pohroma nebo zdroj energie?

Přejít na sekci článku:

Alternativní mlsky

Alternativní mlskyzdroj: shutterstock.com

V létě je optimální "mlsat" čerstvé ovoce. A to nejlépe z našeho podnebného pásma - jablka, třešně, hrušky, meruňky, švestky, broskve. Pokud se neobejdeme bez citrusů, můžeme si je dát i v létě. Ale v zimě, kdy jsou právě citrusové plody na náš trh dováženy nejvíce, se jejich častá konzumace nedoporučuje. Proč? Citrusy ochlazují tělo. Jenže když si něco striktně zakazujeme, má to přesně opačný účinek - máme na to chuť stále větší. A tak prostě doporučuji grepy, pomeranče či mandarinky jíst v menším množství a spíše výjimečně. Nežijeme v tropech, kde se jimi místní obyvatelé skutečně ochlazují. Naopak po ránu na odhlenění organismu trochu vymačkaného citronu do sklenice vlažné vody vřele doporučuji.

Když už není k dispozici tolik čerstvého ovoce, můžeme mlsat ovoce sušené, a to raději nesířené. Je lepší ho kupovat v obchodech se zdravou výživou. Pokud občas zakoupíme i ovoce sířené, je dobré je proprat v horké vodě. Též můžeme mlsat ořechy nebo semínka, které jsou významným zdrojem bílkovin, vitaminů a minerálů. Patří mezi ně například chia semínka či konopná semínka nebo semínka sezamová, dýňová a lněná. Aby se ještě zvýšila jejich výživová hodnota, můžeme je přes noc namočit do misky s vodou.

BioooTip: výbornou pochoutkou, zejména nyní na začátku podzimu, jsou jedlé kaštany. Nejen, že obsahují poměrně vysoké procento vitaminu C, ale rovněž napomáhají detoxikaci organismu a chrání jej. A vlastně se též jedná o zdravější mlsání :-)