Cukr: bílá pohroma nebo zdroj energie?

Přejít na sekci článku:

Zabiják v bílém převlečení

Zabiják v bílém převlečenízdroj: shutterstock.com

Mnoho odborníků na zdravou výživu tak nazývá bílý, rafinovaný cukr. Ano, je skutečně velmi rafinovaný, protože nám z organismu odebírá důležité minerály, zejména vápník. Bohužel díky cukru přicházíme i o další významné vitaminy a minerály, jako jsou například vitaminy řady B, hořčík, železo, fosfor a další. Bílý cukr je při své úpravě bělen a při tomto chemickém procesu je zbaven všech minerálních látek, vitaminů i zbytkové melasy. Což je přesně to, co bychom potřebovali.

Bílý upravovaný cukr stejně jako bílá mouka, zbavená celých zrn a opět všech důležitých prvků, překyseluje organismus, zahleňuje a trávicí trakt nám zanáší toxiny. Přílišné používání rafinovaného cukru způsobuje únavu, deprese, kvasinková onemocnění, narušuje přirozenou imunitu a také zesiluje agresivitu. Má bohužel vliv i na hyperaktivitu u dětí. Jenže bílý cukr v dnešní době využívá potravinářský průmysl ve většině svých produktů. Přidává se do pečiva (rohlíků i chleba, o sladkém pečivu samozřejmě nemluvě), do cereálií, limonád, slazených mléčných výrobků, do různých omáček, kečupů, hořčic či jiných průmyslově vyrobených polotovarů. Obsahují ho dokonce hořké čokolády. Ty kvalitnější jsou alespoň s příměsí cukru třtinového.

A proč tomu tak je? Bílý cukr je v podstatě jed, ba dokonce se jedná o velmi návykovou drogu! Proč si myslíte, že tak často bývají v supermarketech nejrůznější akce a slevy na čokolády a sladkosti všeho možného druhu? My se však poddat nemusíme Abychom se postupně zbavili závislosti na nezdravém sladkém jídle, je zapotřebí tyto pochutiny nahradit těmi zdravějšími, které chutnají sladce. Když už chceme, nebo si potřebujeme něco osladit, použijme raději cukr hnědý třtinový, tzv. "raw sugar", který neprochází bělením a obsahuje i melasu. Pozor však na hnědý cukr řepný, který je také rafinovaný a "jen" obarvený karamelovým sirupem. Nejlépe je cukr nahradit sirupy, kterých seženeme v prodejnách zdravé výživy přehršel. Je to například rýžový, agávový, javorový či ječmenná sladěnka. I sirupy je však dobré používat s mírou, protože jsou velmi silně koncentrované.