Kysané zelí jako minerální a vitaminový poklad

5,0 5
1

Kysané zelí jako minerální a vitaminový pokladzdroj: flickr.com

Naše tělo musí odolávat nepříznivému počasí, teplotním výkyvům při přechodech mezi prací a domovem a také ve zvýšené míře všemožným, všude poletujícím bacilům. Získat pro tělo dostatek živin je však velmi obtížné – čerstvé ovoce a zelenina jsou s odchodem léta v obchodech za nehorázné ceny a nejsou samozřejmě zrovna moc velké kvality. Jako vitaminový pomocník se nabízí právě skromné a nenápadné kysané zelí. Tato zdánlivě obyčejná potravina v sobě skrývá hotový minerální a vitaminový poklad, patří totiž také k jedním z mála potravin, ze kterých může mít naše tělo větší prospěch až po jejich zpracování. Kysáním se totiž obsah výživných látek v zelí několikanásobně zvyšuje.

Ne nadarmo si s sebou v minulosti mořeplavci na palubu nakládali plné bečky zakysaného zelí. Díky vysokému obsahu vitaminu C působilo jako skvělá prevence proti kurdějím. Historie kysaného zelí však sahá mnohem hloub. Patří mezi jednu z nejstarších pěstovaných zelenin vůbec. Staří Řekové a Římané jej používali nejen ke zmírnění zažívacích potíží, ale zkoušeli s ním léčit i mor.

Co kysané zelí obsahuje?

Během kysání se v zelí přirozeně vytváří kyselina mléčná, která pak násobí obsažený vitamin C. Díky tomuto procesu je v kysaném zelí mnohem vyšší obsah tohoto vitaminu než v čerstvém zelí. Takových 200 gramů zelí pokryje celou denní potřebu vitaminu C. Dále obsažený vitamin B9 navíc ještě zlepšuje jeho využití v organismu. Kromě těchto dvou důležitých vitaminů můžeme v kysaném zelí najít ještě i beta-karoten, další vitaminy z řady B a vitamin E a K.

Ani s obsahem minerálních látek nezůstává kysané zelí pozadu. Má vysoký obsah draslíku, vápníku, fosforu, železa, zinku i hořčíku. Navíc se v něm nachází i některé stopové prvky, z těch nejvýznamnějších je to například síra, která má dezinfekční, protiplísňové a antibakteriální účinky, je potřebná také pro zdravou pleť a vlasy. A nesmíme zapomenout ani na probiotické bakterie kyseliny mléčné, které bojují ve střevech proti rozmnožení škodlivých mikroorganismů. S jejich zvyšujícím se počtem pak přirozeně narůstá i naše obranyschopnost. Kromě toho samozřejmě zlepšují i zažívání – konzumace zelí tak stimuluje pohyb střev, zlepšuje odvod odpadních látek a zrychluje i metabolismus.

Účinky kysaného zelí na zdraví

Kromě významného vlivu na naši imunitu má kysané zelí celou řadu dalších příznivých účinků na naše zdraví. Obsažené probiotické bakterie pomáhají bojovat i proti zácpě, a tím pádem i proti hemoroidům, které jsou často právě s touto nepříjemností spojeny. Kysané zelí je výborné taktéž zařadit jako součást různých detoxikačních a dietních kúr – oproti jeho vysoké výživové hodnotě, je totiž ta kalorická naopak zanedbatelná. Navíc díky vysokému obsahu vlákniny doslova zamete zaneřáděný organismus a vezme s sebou spoustu odpadních látek.

Obsahem vitaminů z řady B bojuje i proti depresím a celkově posiluje nervovou soustavu a její odolnost proti stresovým faktorům. Pravidelná konzumace zelí vám tak může zajistit i lepší a stabilnější náladu. Díky obsahu širokého spektra účinných a výživných látek má kysané zelí dokonce i afrodiziakální účinky – podporuje potenci, libido i plodnost.

Jak kysané zelí konzumovat?

Kysané zelí si můžete dopřát v jeho klasické podobě, nebo ve formě pickles, což je taková rychlokvašková verze. Pickles totiž na rozdíl od klasického kysaného zelí absolvuje jen rychlokysací proces a během pár dní je připraveno ke konzumaci. Klasickému kysanému zelí to trvá o něco déle. Ať už se rozhodnete pro rychle hotovou či pomalejší verzi, nejlépe si zelí vychutnejte v jeho syrové podobě. Při přípravě oblíbeného vepřo, knedlo, zelo se totiž během vaření z kysaného zelí vytratí většina výživných látek.

Kysané zelí je úplně nejlepší a nejzdravější jako součást zimního salátu. Pokrájejte jej a smíchejte se sezónní zeleninou – pečenou dýní, růžičkovou kapustou nebo mrkví, přidat můžete hrst obilovin v podobě bulguru či quinoi a doplnit pár lístky polníčku, špenátu, rukoly či další listovou zeleninou, které se daří i v zimě. Celé dílo můžete zakápnout kvalitním, za studena lisovaným rostlinným olejem, zkuste pro změnu třeba nějaký oříškový, který celou kombinaci zimních chutí krásně doplní, a navrch nasypejte pro zvýšení výživové hodnoty konopná, lněná nebo dýňová semínka.

Jak se vám článek líbil?