Objevte účinky jahod

5,0 5
3

Objevte účinky jahodzdroj: pexels.com

Pro mnoho z nás jsou krásně zralé, voňavé a slaďoučké jahody jedním ze symbolů léta a prázdnin. Sladká chuť a vůně jahod často připomíná také dětství, kdy jsme se těšili k babičce na jahody se šlehačkou nebo si je cpali do pusy rovnou čerstvě utržené ze záhonu. I teď v dospělosti míváme jahody spojeny se speciálními vzpomínkami. Plody jahod totiž bývají velice často nedílnou součástí různých oslav a dalších speciálních příležitostí, kde si je dopřáváme jak v dezertech, tak i třeba v šampaňském nebo různých party koktejlech.

Jahodám jsou připisovány povzbuzující až afrodiziakální účinky. Není se ani čemu divit. Jahody v podobě, jaké je známe dnes, byly totiž vyšlechtěny ve Francii, zemi milenců, zhruba v polovině 18. století. Jahod je opravdu hodně druhů, ale úplně základně je můžeme rozdělit na jahody zahradní a lesní. Zahradní odrůda má většinou větší a hodně šťavnaté plody, lesní jahůdky jsou zase velice drobné a mají takovou specifickou, divokou a velice aromatickou chuť.

Přejít na sekci článku:

Jahody jako lahodný zdroj vitaminu C

Jahody jako lahodný zdroj vitaminu Czdroj: pexels.com

Jahody nejsou jen tak obyčejným ovocem. Kromě vynikající chuti a vůně obsahují také spoustu pro naše tělo prospěšných látek. Jejich typickou, červenou barvu jim dodává antioxidační barvivo karoten. To je velice prospěšné i pro nás, protože pomáhá chránit buňky před poškozením slunečním zářením. Jahody dále obsahují třísloviny s protizánětlivými a antibakteriálními účinky. Třísloviny pak působí velice prospěšně i na naše zažívací ústrojí – vážou na sebe ve střevech toxické látky a pomáhají je rychleji dostat z těla ven. Dále je v jahodách ve vyšším množství kyselina listová, jež je důležitá nejen pro správnou krvetvorbu, ale také pro těhotné ženy, protože je nezbytná pro správný vývoj nenarozeného dítěte.

Vitaminu C jahody obsahují až 2× více než třeba takové citrony – zhruba 100 gramů jahod bohatě pokryje jeho doporučenou denní dávku. Jsou taktéž vysoce bohaté na mangan. Ten je dokonce v jahodách zastoupen nejvíce ze všech nám běžně dostupných, tuzemských druhů ovoce. Tento stopový prvek je velice důležitý pro silnou imunitu a poskytuje podporu celému kardiovaskulárnímu systému. Dále v jahodách najdete i vitaminy skupiny B, pektiny, železo, fosfor, draslík, měď a chrom.

Zajímavé je, že mají jahody i přes jejich sladkou chuť velice nízký obsah kalorií. Jsou tak mimořádně vhodné na mlsání pro diabetiky a všechny, kteří potřebují pár kilo zhubnout. Navíc až 90 % v obsahu plodů jahod tvoří voda, takže jsou velice snadno a rychle stravitelné, zároveň bezvadně hydratují organismus a jsou vynikající na osvěžení v horkých dnech.