Sdílejte článek z magazínu
Zadejte e-mailovou adresu toho, komu chcete článek poslat. Nakonec napište své jméno, ať dotyčný ví, kdo mu článek zasílá.
Článek už putuje dál, děkujeme za sdílení.

Na co si dát na veganské stravě pozor - část první

5,0 5
1

Přejít na sekci článku:

Vitamin D

Vitamin Dzdroj: shutterstock.com

Vitamin D patří mezi látky, které si naše tělo dokáže vyrobit samo. Potřebuje k tomu pouze sluneční záření. Problém však nastává v krajinách, kde přes zimu slunce zrovna moc nesvítí. V takovém případě jsou nejlepším zdrojem vitaminu D tučné mořské ryby, jako je losos, tuňák nebo makrela. Jenže dostatek slunečního svitu a možnost konzumace mořských ryb jdou spolu ruku v ruce. Abychom z ryb získali denní dávku vitaminu D, museli bychom jíst každý den jednu porci. A to, přiznejme si, dělá opravdu málokdo. V zimě by proto měl tento vitamin suplementovat každý, ne jen vegetariáni a vegani.

Vliv vitaminu D na naše zdraví je totiž zásadní. Sice je známý především jako vitamin potřebný pro zdravé a silné kosti, ale ve skutečnosti má mnohem víc pozitivních účinků na naše zdraví. Vitamin D především napomáhá kvalitnějšímu vstřebávání vápníku (dohromady se pak spolu starají o pevné kosti a zuby). Upevňuje naši imunitu a celkovou odolnost těla. V zimě je jeho nedostatek prakticky jedním z faktorů, proč na nás každou chvilku „leze“ nějaké nachlazení.

Kromě toho je obsah vitaminu D v našem těle zásadní i při takových závažných onemocněních, jako je cukrovka nebo rakovina. Pomáhá totiž vyrovnávat hladinu cukru v krvi, působí preventivně proti bujení rakovinotvorných buněk a také působí podpůrně u již probíhající rakoviny. Navíc chrání naše tělo i před kardiovaskulárním onemocněním a autoimunitními onemocněními, jako je roztroušená skleróza nebo Crohnova choroba.