Jak přežít vedra

5,0 5
2

Jak přežít vedrazdroj: unsplash.com

Svatá Anna, chladna z rána. Letos to však vypadá, že nám naše milá Anička zaspala. Denní teploty se místy šplhají až ke čtyřicítce a ani v noci se moc neochladíme. Není však třeba propadat panice. Stačí vědět, jak na to, abyste si konec léta užili s plnou grácií. I bez klimatizace pod postelí!

Během srpna je dle tradiční čínské medicíny nejvíce ohrožena naše termoregulace. Což je trochu paradox, vzhledem k tomu, že venku panují vedra. Neustálé přechody z venkovních vysokých teplot do klimatizovaných kanceláří či obchodů nejsou zrovna tím pravým ořechovým. A tak je vhodné náš imunitní systém zbytečně nezatěžovat dalšími teplotními ránami. Pokud si dáte ice coffee s pár kostičkami ledu, rýmu hned mít asi nebudete. Ovšem nalévat se od rána do večera vodou z ledničky a mezitím pobíhat venku, to vaší imunitě moc nepřidá. A taková angína na závěru léta, to je bonus, o nějž jistě nikdo nestojí.

Ochlaďte pokožku

Ačkoliv byste nejraději hned skočili do bazénu, ne vždy je nějaký po ruce. Pokud zrovna sedíte ve vyhřáté kanceláři nebo trávíte několik hodin na cestách, vyplatí se pořídit si kosmetické „instantní ochlazovače“. Asi tím nejúčinnějším jsou hydroláty. Nastříkané na obličej vás nejen úžasně zchladí, ale také celkově osvěží, a navíc podpoří hydrataci pleti. Konkrétní květovou vodu pak můžete vybírat podle typu pleti nebo prostě jen podle toho, který vám zrovna voní. Malou lahvičku s rozprašovačem pak hravě schováte do každé kabelky nebo batůžku.

Svou pokožku můžete ve vedrech rozmazlovat také za pomoci Aloe vera. Existuje mnoho produktů, které obsahují šťávu z jejích listů. Pro horké letní dny jsou ovšem nejlepší volbou gely. Najdete v nich totiž Aloe ve vysoké koncentraci. Taková kosmetika vás krásně zchladí, pokožku zklidní a také uleví od pocitu pnutí po opalování apod. A když takový Aloe vera gel dáte před použitím na pár desítek minut do lednice, chladicí efekt se tím ještě umocní.

Proti vedru s chutí

O tom, že je v horku třeba řádně dodržovat pitný režim, jistě není nutné se dlouze zmiňovat. Ideální je vypít 2-3 litry neslazených tekutin, přičemž nejlepší variantu představuje čistá voda bez bublinek. Příjemnou alternativu také představují Aloe vera šťávy nebo vlažný čaj. A nemusíte si dávat jen černý nebo zelený. Stejně tak si můžete pochutnat na bylinkách. Třeba na mátě peprné, meduňce nebo amalaki. Ty vás ve vedrech nejen zchladí na počkání, ale rovněž nabízí bonus v podobě příznivých účinků na trávení nebo imunitu. Výborné jsou také čerstvé ovocné šťávy nebo jablečný mošt.

Co se týče úpravy potravin, pečení a smažení si raději nechte na zimu. Takto připravené pokrmy tělo nejen zatěžují, ale také ho zbytečně zahřívají, což v pětatřiceti nad nulou prostě nechcete. Vhodné je krátké vaření nebo dušení. A pokud se vám do tepelné úpravy vůbec nechce, není to na škodu. Dopřávejte si více salátů, ideálně ze sezónní zeleniny (saláty, ředkvičky, okurky, rajčata atd.) a přidávejte řasy nebo naklíčená semínka, která jsou nejen bohatá na řadu vitaminů, ale také mají ochlazující účinky. Z ovoce vás pak nejvíce zchladí citrusy a další tropické ovoce nebo třeba meloun. Vhodné jsou také mléčné produkty v podobě kefíru, acidofilního mléka, tvarohu nebo jogurtů. Dále si můžete pochutnat na chia semíncích, která můžete využít na přípravu osvěžujícího pudinku.

Ani v létě nezanevřete na koření. Vhodné jsou kromě čerstvých bylinek třeba kurkuma, skořice, fenykl nebo cumin (římský kmín). Tyhle voňavé přísady totiž snižují vnitřní horkost a současně působí příznivě na trávení a zažívání. A když vezmeme v potaz, že k létu patří různé grilovačky, po kterých bývá člověku někdy těžko, zabijete dvě mouchy jednou ranou. Ve vedrech je naopak vhodné vyloučit dráždivé zahřívající koření, mezi něž se řadí pepř, chilli, hořčičná semínka nebo zázvor. Zbytečně byste se zapotili.

Jak se vám článek líbil?