Brainfood - výživa pro mozek

5,0 5
2

Brainfood - výživa pro mozekzdroj: unsplash.com

Do kategorie Brainfood neboli potravin pro výživu mozku spadají ty, které mají obzvláště prospěšné účinky na fungování mozku a celé centrální nervové soustavy. Mozku dodávají nejen energii pro samotnou činnost, ale zlepšují i schopnost koncentrace, paměť, postřeh a ovlivňují celý duševní výkon. Na brainfood a jeho zařazení do každodenního jídelníčku by se rozhodně měli zaměřit všichni studenti a duševně pracující, ale také stárnoucí lidé, protože tyto potraviny působí i jako prevence proti Alzheimerově chorobě, stařecké demenci nebo mozkovým příhodám. Brainfood může pomoci i u dětem s různými poruchami učení či soustředění.

Přejít na sekci článku:

Aby mozek správně fungoval

Aby mozek správně fungovalzdroj: pexels.com

Mozek si na rozdíl od ostatních orgánů nedokáže energii pro svoji činnost brát z tuků nebo bílkovin. A že té energie potřebuje. Mozek zaujímá sice jen 2 % z celkové tělesné váhy, ale pro svoji činnost spotřebuje až 20 % z denního kalorického příjmu. Pro svoji činnost dokáže nejlépe využít jednoduchý sacharid – glukózu. Ne však glukózu ledajakou. Konzumace rafinovaného bílého cukru mozku neprospívá. Nejlepší jsou jednoduché sacharidy z ovoce, zeleniny a celozrnných potravin. Z těchto celistvých potravin získá mozek nejen energii, ale také celou řadu zdraví prospěšných látek.

Není to ale tak, že by mozek bílkoviny a tuky úplně ignoroval. Bílkoviny zlepšují schopnost zpracovávání a uchovávání informací. Tuky jsou zase nezbytné pro stavbu mozku – 60 % mozku je tvořeno tuky, a také je tělo potřebuje pro vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích, jako je A, D, E a K, jež mozek pro svoji činnost taktéž potřebuje. Z vitaminů rozpustných ve vodě jsou pro mozek nejdůležitější vitaminy z řady B a vitamin C, který chrání (nejen) mozkové buňky před poškozením volnými radikály, ale také působí jako prevence proti ateroskleróze.

Z minerálů a stopových prvků si mozek vybere především hořčík, který je nezbytný pro tvorbu nervových vzruchů, dále jód, jehož nedostatek může narušit psychomotoriku nebo způsobovat deprese. Selen je důležitý pro přenos informací v mozku a tvorbu nových neuronů, jód se zase stará o celkový růst mozku. V neposlední řadě je pro mozek důležité železo. Nejen jemu, ale i ostatním orgánům totiž zajišťuje dodávku životně nezbytného kyslíku.

Nesmíme zapomenout ani na pitný režim. Mozek je až ze 40 % tvořen vodou a dehydratace jeho činnost hodně zpomaluje, je to také jedna z příčin bolestí hlavy. Kromě stravy je pro správnou činnost mozku důležitý i pravidelný pohyb. Zlepšuje totiž prokrvení celého těla, startuje produkci hormonů štěstí, pomáhá tělu se lépe vyrovnat se stresem i depresemi a celkově zlepšuje vitalitu, obranyschopnost a doslova „čistí hlavu“.