Je vám zima? Zahřejte se vhodnou stravou!

3,8 5
4

Je vám zima? Zahřejte se vhodnými potravinami!zdroj: unsplash.com

Že skořice a zázvor prohřívají, to ví dnes už téměř každý. Tušili jste ale, že třeba pomeranče a mandarinky, tolik oblíbené vánoční ovoce, naše tělo naopak vnitřně ochlazují? Které potraviny či koření je vhodné zařadit do zimního jídelníčku, a jaké naopak omezit?

Zima je obdobím, kdy dostává náš termoregulační systém trochu zabrat. Podle tradiční čínské medicíny je nejcitlivější mezi 21. a 23. hodinou. Venku jsou přes zimu teploty pod bodem mrazu, kanceláře a obchody bývají přetopené a i doma se rádi zahřejeme. A střídání chladu a horka se stává pro náš organismus zátěží. Jestliže máte s tělesným teplem výraznější problémy, může jít o projev nějakého onemocnění, například o potíže hormonální sféry (zejména štítná žláza), a to je samozřejmě vhodné konzultovat s lékařem či terapeutem. Pokud ale máte imunitní systém v pořádku, tak si vaše tělo hravě poradí a okolní teplotě se přizpůsobí. Není však od věci ho ještě trochu posílit třeba otužováním a vhodnými potravinami. Které to jsou?

Bez jódu se neobejdete

Vitaminy a minerální látky jsou pro naše tělo bezesporu důležité. Pro správné fungování termoregulačního systému je pak zcela zásadní jód. Jeho nedostatek může vést například k onemocnění štítné žlázy (snížené funkci) a poznáte ho, mimo jiné, podle toho, že máte problém se zahřát. A odkud jód získáte? Pouze jodizovaná sůl tak úplně nedostačuje. Jód pak můžete samozřejmě doplňovat pomocí různých tablet z lékárny. Ideální ovšem je najít si přírodní zdroje. Mezi ty neodmyslitelně patří mořské ryby, dále ovoce jako třešně, višně nebo arónie. Sáhnout můžete také po kelpu (chaluha bublinatá), spirulině nebo chlorelle, které kromě jódu obsahují i velké množství dalších minerálních látek a také vitaminů, stejně jako maca. Pro doplňování jódu se osvědčila také minerální voda Vincentka.

Horká polévka i prohřívací a koření

Jaká jídla je vhodné jíst během zimy, abychom své tělo zahřáli? Samozřejmě, že taková horká polévka přijde vhod. Váš organismus ale zahřejí i další potraviny. Které se k nim řadí? Například kvalitní hovězí a kachní maso, stejně jako losos. Kromě toho nešlápnete vedle ani s datlemi a dalším sušeným ovocem, vlašskými ořechy nebo slunečnicovými semínky. Co se týče zeleniny, mezi tu s prohřívacím účinkem patří samozřejmě chilli papričky nebo křen, dále je to také česnek, cibule, pórek a chřest. Ostatní druhy zeleniny v syrovém stavu naopak ochlazují, a tak je ideální je před konzumací krátce povařit v páře, případně upéct. Pro podpoření přirozené termoregulace jsou vhodné také živočišné tuky, ovšem s jejich konzumací to nijak nepřehánějte.

O tom, že zázvor prohřívá náš organismus a je skvělou prevencí nachlazení, jste asi už slyšeli. Není však jediným kořením, které má tuto schopnost. Mezi další patří skořice, která je jako dělaná pro období Vánoc. Krásně rozproudí krev, povzbudí tělo i mysl a je vhodná právě do kombinace se zázvorem. Také hřebíček patří mezi koření, které vás příjemně prohřeje. A mimoto působí příznivě na stav močového měchýře, například při zánětech. Pokud chcete vyzkoušet něco ostřejšího, sáhněte po černém pepři, případně rovnou po chilli. Kromě svých zahřívacích účinků využijete také to, že podporují správné trávení. Veškeré toto koření můžete dle libosti přidávat do pokrmů, slaných i sladkých. Další možností, jak využít jejich síly, jsou éterické oleje. Ty snadno nakapete do aromalampy a můžete je doplnit třeba pomerančem nebo mandarinkou pro vytvoření kouzelné zimní atmosféry.

Co nás naopak ochladí

Například o Vánocích tolik oblíbené citrusy. Tušili jste, že sladké šťavnaté pomeranče a mandarinky, ale i hořký pomeranč náš organismus vnitřně ochlazují? Právě z tohoto důvodu je vhodné jejich konzumaci během zimních měsíců omezit. To samé pak platí i pro kiwi nebo kyselá jablka. Další potravinou, u které se na chvíli zastavíme, je mléko. To totiž obecně ochlazuje organismus a jeho nadměrná konzumace může vést k zahlenění.

Jak se vám článek líbil?