Prohřejte se pomocí zahřívacího koření

4,0 5
5

Prohřejte se pomocí zahřívacího kořenízdroj: unsplash.com

Zima je podle teorie pěti elementů spojená s elementem vody. V přírodě se projevuje tzv. velkým jinem. Po všech stránkách dochází k završení a jistému zacyklení. Po jarním a letním období, která jsou ve znamení aktivního jangu, a podzimu, pomalu nastupuje zima, která slouží odpočinku a zachování všechno potřebného, aby mohl být příštím rokem opět zahájen nový cyklus. Prvek Voda je spojen se silnou vůlí člověka, charismatem spojeným se skromností a odvahou.

V zimě byste měli náležitě opečovávat ledviny a močový měchýř, které jsou velmi citlivé na chlad. Ochraňujte je výživnou zahřívající stravou, dostatečně bohatou na bílkoviny. Ledviny jsou cenným zdrojem a zásobárnou naší životní energie, proto byste neměli v jídle upřednostňovat bagety, obložené chlebíčky a saláty. Postupně tak totiž ztrácíte svou vitalitu, ale i radost ze života a motivaci.

Raději zahřívací potraviny než ty ochlazující!

Pokud v nadměrném množství konzumujete hlavně studené potraviny, bílý cukr a nealkoholické nápoje s obsahem kofeinu, dochází k oslabení vašich ledvin. Když se za nějakou dobu stanete závisláky, kteří se bez uvedených poživatin a nápojů neobejdou, jen zbytečně posilujete emoce bojácnosti, strachu, slabé vůle či přehnané potřeby jistoty. Oslabené a nemocné ledviny jsou toho jasným svědkem.

Zimní element voda je propojen se slanou chutí. Slané má tendence změkčovat a rozpouštět různé blokády. To se vztahuje ke všem potravinám pocházejícím z moře, samozřejmě především k rybám a řasám. Ovšem když se to se solí přehání, ničí se jin ledvin. Takže ani přílišné množství nekvalitních sýrů, uzenin a dalších polotovarů vám mnoho neprospívá. Sůl v nadbytku už totiž nezměkčuje, nýbrž ztvrzuje a tělo vysušuje. Postupem času může pak docházet i k odvápnění kostí. Slaná chuť vede vaše čchi dolů, to znamená, že se tohoto působení dá využít v případě zácpy, popřípadě na počátku půstu.

Co je nejlepší jíst v zimě?

V zimě byste tedy měli jíst například polévky s luštěninami, dlouho vařené rybí polévky, pečené nákypy, kompoty se zahřívacím kořením i klidně trošku více pikantnější pokrmy v dopoledních hodinách. Když si zajistíte dvě až tři teplá (ne ohřívaná v mikrovlnce) jídla denně, budete dostatečně odolní vůči chladu, ochráníte čchi ledvin a posílíte si imunitu. V období zimy zvyšte příjem bílkovin, nejlépe ve formě luštěnin, ale také ořechů či vajec. Připravujte si vařené nebo smažené obilí, kořenovou a brukvovitou zeleninu, pórek, cibuli a křen. Do pečených buchet, nejlépe z celozrnné mouky, přidávejte typické zimní koření, třeba skořici, hřebíček, kurkumu, anýz nebo vanilku. Toto koření si dávejte i do čaje, svařeného vína nebo domácích perníčků. Zahřívací koření totiž podporuje pohyb čchi, jde do hloubky, zpevňuje kosti a uvolňuje stagnaci. Dalším zahřívajícím kořením jsou kajenský pepř, lusky a prášek chilli, zázvor, černý pepř, křen, česnek, lékořice, kardamom a nové koření. Mají blahodárný stimulující vliv na krevní oběh.

Jaké zahřívající koření se dá využívat?

Zázvor
Zázvor je vynikajícím kořením na zimu a prevencí proti nachlazení či chřipce. Působí jako přirozený antioxidant či antiseptikum, nejen zahřívá, ale i detoxikuje, podporuje lepší trávení a snižuje hladinu "zlého" cholesterolu v krvi. Napomáhá dobrému prokrvení, dá se užívat vnitřně ve formě čaje, přidávat do jídel nebo i vnějším způsobem do koupelí a k obkladům. Ze zázvoru se dají připravit zázvorky, staročeské vánoční cukroví.

Skořice
Skořice je voňavým zahřívajícím kořením, které pomáhá proti chladu a špatnému krevnímu oběhu. Má antiseptické vlastnosti, používá se v kuchyni i jiných oblastech, působí i jako tonikum podporující lepší trávení a metabolismus. Dejte si ji do svařáku, čaje, kávy, pečiva, dobrá je i tinktura, ale třeba ji využijte jako vůni do aromalampy, nebo si pořiďte svíčky se skořicovým aroma.

Pepř
Černý pepř a bílý pepř je snad nejrozšířenějším a nejznámějším kořením ve všech světových kuchyních. Působí antisepticky a antioxidačně. Pepř tvoří součást směsí koření masala, kari aj. Bílý pepř je mladším bratříčkem černého pepře. Přidává se do ájurvédské směsi dátá masala nebo yogi, ze kterých se připravuje oblíbený indický černý čaj s mlékem. Celkově pepř urychluje metabolismus a prohřívá tělo. V čaji nejen zahřívá, ale též uvolňuje ucpaný nos. Když si dáte trochu mletého pepře do ponožek, udržíte si za mrazu své nohy v teple.

Česnek
Česnek pomáhá zvyšovat imunitu, a tím podporuje lepší odolnost vůči četným infekcím, hlavně v chladnějším období. Příznivě ovlivňuje krevní oběh, brání hromadění krve a snižuje krevní tlak. Dá se přidávat čerstvý do různých jídel, nebo v sušené formě, extraktu, tabletách apod.

Křen
Křen je nabitý vitaminem C, má antiseptické vlastnosti a podporuje lepší strávení tučných jídel. Pomáhá při nachlazení.

Hřebíček
Hřebíček, čili nerozvinutá poupata hřebíčkovce kořenného, má jemně nasládlou až nahořklou chuť. Prokrvuje končetiny a dezinfikuje sliznice, zlepšuje látkovou výměnu a má protizánětlivé vlastnosti. Rovněž posiluje imunitu. Přidává se do pečiva, perníčků, svařeného vína, punče nebo se spolu s cibulí vařil v rýži či jiných obilovinách, aby jim dodal lehce pikantní chuť.

Vanilka
Vanilka je velmi jemným, aromatickým a sladkým kořením, které eliminuje únavu, posiluje srdce a celý organismus, působí i jako afrodiziakum. Je též prohřívající, dodává energii a podporuje lepší obranyschopnost. Přidává se do různého pečiva a dezertů, například koláčů, bublaniny, vanilkových rohlíčků nebo pudinku. Troškou vanilky lze dochutit i čaj.

Badyán
Badyán je plodem badyáníku pravého ve tvaru hvězdičky. Svým aroma se podobá anýzu. Má posilující vliv na organismus, zvyšuje imunitu, ulevuje od křečí a nadýmání, podporuje lepší spánek a jemně prohřívá. Přidává se třeba do různého pečiva, závinu, cukroví, sušenek či perníku podobně jako anýz. Lze ho přidat i do čaje, kompotu apod.

Chilli
Chilli je koření, které obsahuje tzv. kapsaicin, který povzbuzuje krevní oběh a prohřívá. Dá se přidávat do polévek a různých pokrmů, kapsaicin z chilli papriček obsahují prohřívající masti nebo náplasti na unavené svaly a bolavé klouby.

Kurkuma
Kurkuma, též nazývaná jako indický šafrán, je koření ze sušeného mletého oddenku z rostliny s názvem kurkumovník dlouhý. Toto koření poznáte podle charakteristické výrazně žluté barvy a je součástí oblíbeného kari koření. Kurkuma působí jako antioxidant. Funguje proti bolestem a organismus detoxikuje. Podporuje činnost krevního oběhu a zabraňuje krevním sraženinám. Zlepšuje funkce imunitního systému a je vhodná pro udržení zdravého respiračního systému. Kurkuma se používá také při depresích a uvolňuje stres.

Jak se vám článek líbil?