Rybíz – tradiční česká superpotravina

5,0 5
5

Rybíz – tradiční česká superpotravinazdroj: pixabay.com

Rybízová sezóna je skoro tu! :-) Keře a stromky rybízu jsou už teď obsypány zelenými kuličkami a čekají jen na to, až se do nich sluníčko pořádně opře a zbarví je do červena, černa nebo do bíla. Pojďte si zkrátit čekání na dozrávání rybízu článkem o tom, proč je zrovna rybíz pro naše zdraví i krásu tak prospěšný, a zároveň si udělat si chutě na nějaké dobroty z něj.

Pěstování rybízu má v Evropě tradici už od raného středověku. Z počátku se pěstoval především v německých klášterních zahradách jako léčivá rostlina, kde z něj mniši sbírali především listy. Později se rozšířil do zahrad šlechtických sídel, kde už chyběl jen krok od toho, aby si jej oblíbili a na své zahrady vysázeli i běžní obyvatelé. Mezi nejznámější druhy rybízu patří především ten černý, červený a bílý. Méně známí je pak rybíz růžový, který má jemně narůžovělou barvu a sladkou chuť. Další druhy rybízu se pak pěstují spíše jako okrasné keře.

Přejít na sekci článku:

Rybíz pro zdraví

Rybíz pro zdravízdroj: pixabay.com

Plody rybízu patří mezi jednu z českých superpotravin. Obsahují totiž nejen spoustu vitaminu C, ale také dalších zdraví prospěšných látek. Pro léčivé účely se sbírají především rybízové listy, plody a velice vzácně i rybízový kořen. Ze semínek rybízu se pak lisuje ještě vzácnější rybízový olej, který je velmi bohatý na nenasycené mastné kyseliny. Nejvhodnější období pro sběr je během července a srpna, kdy jsou už všechny bobule rybízu krásně zralé a vitaminem C doslova přetékají. Asi všichni známe typicky nakyslou chuť s nasládlými podtóny, tak tu má na svědomí především právě vitamin C.

Kromě vitaminu C můžeme v rybízu najít i další vitaminy, především ty ze skupiny B, provitamin A a vitamin E a z minerálních látek pak draslík, hořčík, fosfor, vápník, železo, zinek, mangan a sodík. Černý rybíz je na vitamin C a další mikroživiny nejbohatší. Konkrétně vitaminu C obsahuje až třikrát více než rybíz červený nebo bílý, a také ostatní mikroživiny se v něm nachází v mnohem větší koncentraci. Neznamená to však, že byste na bílý nebo červený rybíz měli zanevřít. Pouhých 40 kuliček rybízu jakékoliv barvy vám v pohodě postačí k pokrytí doporučené denní dávky vitaminu C.

Černý rybíz se také od svých kolegů odlišuje především tím, že obsahuje rutin neboli vitamin P. Tato látka má velice příznivé účinky na cévní stěny – posiluje jejich pevnost a pružnost. Černý rybíz, a rutin v něm obsažený, je tedy mimořádně vhodný hlavně pro lidi, které trápí křečové žíly, popraskané žilky v obličeji či jinde na těle nebo je sužují hemoroidy. Vstřebávání rutinu navíc výborně podporuje vitamin C, kterého je, jak už bylo řečeno, v rybízu habaděj.

Vitamin C je navíc velice důležitý pro silnou imunitu. Působí preventivně proti různým onemocněním, ale dokáže zakročit, zrychlit a ulehčit průběh i u těch již vzniklých. Vitamin C taktéž působí jako účinný antioxidant, chrání tělo před poškozováním buněk volnými radikály, a tím předchází i předčasnému stárnutí po fyzické i psychické stránce a celkově nadměrnému opotřebení organismu.