Posilte své zdraví díky otužování

5,0 5
2

Posilte své zdraví díky otužovánízdroj: unsplash.com

Zaplavat si v předvánočním čase v zamrzlém rybníce? Že to není nic pro vás? Nemusíte jít hned do extrémů. Zkuste to pěkně zlehka. Vaše tělo potřebuje čas, aby si pomaloučku zvyklo a nepřekvapilo vás „dárečkem“ v podobě nevítaného nachlazení. S trochou trpělivosti se vám však odmění v podobě pevného zdraví. Otužování se hodí pro jedince všech věkových kategorií bez rozdílu pohlaví či typu postavy, ale samozřejmě za předpokladu, že nejsou nemocní. Ovšem jste-li netrpělivý člověk, tady se budete muset trochu obrnit, protože opravdový otužilec se z vás nestane ze dne na den. Chce to čas. Stejně jako pravidelnost, protože pokud na začátku pár dní vynecháte, získaná otužilost rychle klesne.

Jaké jsou přínosy otužování?

Pravidelné otužování je výborným způsobem, jak snížit citlivost těla na teplotní přechody nebo posílit svůj imunitní systém, a tím lépe přecházet různým onemocněním. Ví se například o tom, že lidé, kteří do své životosprávy zařadili pravidelné otužování, se s nemocemi dokáží vypořádat mnohem rychleji. Otužování také představuj jednu z možných cest, jak bojovat s vysokým tlakem i zvýšenou hladinou cholesterolu. Je vhodné také k posílení srdce, cév a nervového systému. Otužování údajně pomáhá bojovat s bolestmi zad a žaludečními vředy.

Otužováním ke krásné pleti i duševnímu klidu

Taková ledová sprcha také pomůže z těla odbourat nežádoucí tuky, takže napomůže hubnutí. Dodá krásu pokožce, protože podporuje cirkulaci krve, a také snižuje činnost mazových žláz, posiluje vlasy a dodává jim lesk. Pravidelné otužování ale působí i na naši psychiku. Při mytí studenou vodou se totiž z těla uvolňuje oxytocin, který vám zajistí dobrou náladu a poradí si s nežádoucím stresem. A z praxe si přiznejme, že taková ranní studená sprcha pěkně nastartuje naši bdělost a čilost, takže už pak klidně můžete vynechat ranní šálek kávy.

Otužování krůček po krůčku

Jak bylo řečeno již v úvodu, na otužování se musí postupně. Určitě se nesnažte hned první ráno skočit do vany plné ledové vody. Tělo potřebuje čas, aby si zvyklo. Počítejte s minimálně třemi týdny. Otužování je přitom vhodné trénovat každý den a jeho intenzitu a dobu postupně navyšovat. Můžete přitom využít jak vody, tak studeného vzduchu. Otužování vodou s teplotou nižší než 10 °C je ale nejjednodušší a patří mezi nejúčinnější způsoby. První výsledky pocítíte zpravidla po měsíci.

Pokud si hned netroufáte na polévání těla tou nejstudenější vodou z vodovodu, můžete zpočátku vyzkoušet studený ranní vzduch, kdy zkrátka otevřete okno dokořán a třeba si při něm dopřejete ranní jógu. Ovšem dávejte pozor na průvan, ať si nezpůsobíte rýmu nebo bolest svalů. Potom můžete využít třeba mokrou žínku či houbu a tu na tělo přikládat. Nebude to takový šok. Postupně můžete přidat polévání nebo třeba sprchování nohou, rukou či hlavy, které budete den po dni navyšovat z 15 vteřin až na 5 minut v létě a 3 minuty v zimních měsících. Po pár týdnech třeba i seberete odvahu, a vnoříte se do vany plné ledové vody. Vždy ale pamatujte na to, že je důležité poslouchat své tělo a zbytečně se nepřemáhat.

Jak se vám článek líbil?