Příčiny padání vlasů

5,0 5
3

Příčiny padání vlasůzdroj: unsplash.com

Za normálních okolností mají být vlasy pružné, lesklé a dostatečně husté. Avšak řekla bych, že v současnosti přibývá lidí, kteří si stěžují na to, že jim stále více padají vlasy nebo s nimi mají jiné problémy. Muži nám bohužel plešatí a mnohé ženy se už též nemohou zdaleka tak pyšnit svou bohatou hřívou. Čím to je?

Stává se vám, že když si myjete vlasy, skoro ucpete odpad ve vaně či sprchovém koutě? Nebo dokonce sáhnete do vlasů a vytáhnete celý chomáč? Máte to tak pravidelně nebo jenom občas? Zkoumali jste, proč tomu tak je? Že ne? Tak se na příčiny padání vlasů pojďme podívat společně. Je totiž běžné, že vypadávají vlasy novorozencům, teenagerům v období puberty a starým lidem. Ale z jakého důvodu řídne kštice lidem v nejlepších letech, to už ví vážně jenom pán bůh.

Příčin padání vlasů může být nepřeberné množství, nejčastěji se tak děje kvůli přílišnému stresu, nesprávné činnosti štítné žlázy či z důvodu hormonálních změn. Vlasy řídnou po šokujících životních událostech plných strachu, po autonehodě, úmrtí někoho blízkého, ale též v době těhotenství či po stěhování. Dalším a ne zrovna příjemným důvodem jsou různá onemocnění, vedlejší účinky chemických léků, nesprávná životospráva a stravování apod. Za posledních asi 10 let se na základě tvrzení odborníků počet lidí, kteří přicházejí více o vlasy, téměř zdvojnásobil. Navíc tato nepříjemná záležitost postihuje větší měrou i lidi v rozmezí 18-40 let věku.

Pokud vám vypadávají vlasy, nejedná se o nic nakažlivého. Jestliže jde o mírné vypadávání, je to jen běžná obměna, při níž jedny vlasy vypadnou a další narostou. Pokud je to vážnější, a to z důvodu celkové ztráty ochlupení pokožky těla a vlasů na hlavě, nepropadejte panice a zkuste s tím něco začít dělat. Ve většině případů jde totiž o dočasnou ztrátu a vypadávání pomine, jakmile se změní vaše životní podmínky.

Přejít na sekci článku:

Vitaminy, stopové prvky a vyvážená strava pro zdravé vlasy

Vitaminy, stopové prvky a vyvážená strava pro zdravé vlasyzdroj: unsplash.com

Jestliže nejíte vyváženou stravu, s největší pravděpodobností budete mít v organismu nedostatek minerálů a vitaminů a může se stát, že vám začnou s větší intenzitou padat vlasy. V případě minerálů se jedná především o nedostatek stopových prvků, jako jsou zinek, hořčík, draslík, selen, vápník, železo a sodík. Vaše jídlo by tedy mělo obsahovat potřebné vitaminy, bílkoviny, tuky a stopové prvky. Některé druhy vitaminů zamezují padání vlasů a hlavně je jejich příjem naprosto nezbytný pro přirozený rozvoj a jejich zdravé zachování. Než začnete užívat vitaminy, zjistěte si, které mají dobrý vliv na zdraví a kvalitu vašich vlasů.

Vitamin A umožňuje udržet pokožku a vaše vlasy dobře hydratované tím, že napomáhá zdravé produkci mazu na vlasové pokožce. Když máte nedostatek vitaminu A, vlasy se vám lámou a můžete trpět akné. Tento vitamin získáte ze žluté, oranžové a červené zeleniny a ovoce, např. z mrkve, meruněk, broskví, citronu či grepu, ale též z brokolice, špenátu, zelí, sladkých brambor apod. Doporučená denní dávka je okolo 5000 IU, nadměrné užívání nad 25000 IU je toxické a naopak může způsobit větší vypadávání vlasů či vážné zdravotní problémy.

Vitamin C pomáhá udržovat vaši kštici zdravou. Má vliv na vývoj a růst tkání, které souvisejí s růstem vlasů. Pokud budete pravidelně doplňovat množství vitaminu C ve vašem těle, náležitě se vám odmění. Jak? Předejdete vypadávání vlasů, nebudete předčasně šedivět a též se vám vlasy nebudou tolik lámat a vysušovat. K přírodním zdrojům vitaminu C patří např. citron, limetka, pomeranč, jahody, černý rybíz, meloun, okurky, rajčata, paprika aj. Denně byste měli přijímat cca 60 mg vitaminu C.

Vitamin D působí na zdravý cyklus růstu vlasových folikulů tím, že je včetně buněk tvořících lidskou hřívu stimuluje. Když si zajistíte pravidelný přísun vitaminu D, vaše vlasy včetně svých folikulů se budou radovat. K některým přírodním zdrojům vitaminu D patří třeba houby, zejména sušené na slunci, obiloviny, celá vejce ale hlavně sluneční záření. Doporučená denní dávka je kolem 1000 IU za den.

Vitamin E podporuje prokrvení pokožky hlavy. Povzbuzuje též imunitní systém, a tak je zajištěn i rychlejší růst vlasů. Ke zcela běžným přírodním zdrojům vitaminu E jsou celozrnné produkty, rýžové otruby, luštěniny, syrová semena a ořechy, olej z pšeničných klíčků, tmavě zelená zelenina apod. Denně se doporučuje užívat do 400 IU vitaminu E. Kontraindikací může být vysoký krevní tlak nebo špatná srážlivost krve.

Dále byste měli doplňovat vitamin H (biotin), který vytváří keratin, což je bílkovina, jež je obsažena ve vlasech, chlupech a nehtech. Biotin naleznete v celozrnných obilovinách, mangoldu, žloutcích, kvasinkách, arašídech, avokádu aj.

Z řady vitaminů B jsou pro vlasy vhodné kyselina pantotenová - vitamin B5, který zabraňuje vypadávání a šedivění vlasů. Dále je to vitamin B6, pyridoxin, jenž působí preventivně před vypadáváním, rovněž napomáhá tvorbě melatoninu, který vlasům dodává - jinak barvu. Kyselina listová, vitamin B9 je nutná pro zdravý růst buněk a podporuje naši psychiku.